Vi skal åbne en døråbning i en væg, og nu blev tømreren usikker på, om væggen er bærende, og om vi har brug for at indsætte en bjælke? Vi har fået byggetilladelse til facadeændringen, og der blev aldrig spurgt efter nogen konstruktionsplan, og jeg har nok antaget, at den væg ikke er bærende...
Det er en 1,5m bred døråbning i en gavlvæg i et pudset hus i Göteborg bygget i 1950. Alle vægge er i træ. Jeg vedhæfter alle tegninger, jeg har.
Har vi brug for at indsætte en bjælke i væggen? Er der nogen, der tør udtale sig baseret på dette grundlag?
Dørhul skriver du.
Men hvad skal findes uden for døren?
Personligt, uden at være ekspert på sådant her, ser jeg ingen problemer med at tage op hullet.
Det bliver jo ligesom ved vinduet til venstre på samme væg.
Hvordan er det gjort der?
En gavlvägg bærer kun sin egen vægt, så der er ingen statiske problemer med at lave et hul til en dør. Huset har en plankestomme også i gavlen, som skal afveksles i åbningens overkant. Til det kan man bruge et planke fra huludskæringen. Med den mængde af forskellige lag, der indgår i væggen, kan huludskæringen blive lidt arbejdskrævende.
Dørrhullet skriver du.
Men hvad skal være udenfor døren?
Personligt, uden at være ekspert i sådanne ting, ser jeg ingen problemer med at tage hullet op.
Det bliver jo ligesom ved vinduet til venstre på samme væg.
Hvordan er det lavet der?
Udenfor døren vil der komme en trappe ned til en terrasse.
Jeg ved desværre ikke, hvordan det er lavet ved vinduet, væggen er bagvedliggende tretex og gips...
En gavlvæg bærer kun sin egen vægt, så der er ingen statiske problemer med at tage hul til en dør. Huset har en plankestamme også i gavlen, som skal afveksles i åbningens overkant. Til det kan man bruge et planke stykke fra huludtagningen. Med den mængde forskellige lag, der er inkluderet i væggen, kan huludtagningen blive lidt arbejdskrævende.
Tak! Det er altså nok med en planke på nogle centimeter som "bjælke"? Hvor bred?
En gavlvägg bærer kun sin egen vægt, så der er ingen statiske problemer med at lave et hul til en dør. Huset har en planke-ramme også i gavlen, som skal aflastes i åbningens overkant. Til det kan man bruge et stykke planke fra hulningen. Med den mængde forskellige lag, der indgår i væggen, kan hulningen blive lidt besværlig.
Nu gjelder det du siger i dette tilfælde, at gavlvæggen ikke bærer andet end sin egen vægt. Men der findes bygninger, der har nockbalk, som hviler på gavlvæggene, hvis nogen anden falder ind i tråden med en lignende overvejelse i fremtiden, men som har en anden konstruktion end TS.
Det normale er, at brættet er lige så bredt som plankestammen. Man indfælder dens begge ender i de omkringstående planker. Alle ældre snedkere ved, hvordan man gør det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.