Hej

Jeg har besluttet mig for at renovere lejligheden og overvejer, om en indervæg er bærende eller ej.

Hvad tror du om væggen, der er markeret med rødt nedenfor?

Mvh,

• Planløsning af lejlighedsetage med en markering i rød omkring en væg.
Højst sandsynligt er den ikke det, men der behøves andre tegninger end på kloakken for at afgøre det.

Hvornår er huset bygget?

Okay tak for input, huset er bygget 1937

Med hjælp af tegningen og oplysningen om byggeåret tror jeg, at den markerede væg ikke er bærende. Bærende vægge i huset består af mindst helstens mursten, og bjælkelaget er af armeret beton. For at være helt sikker burde man se en armeringstegning. Jeg tror, at @C.Lundin, som er hjemme i beton teknik, er enig med mig i den vurdering.

• Synes
C.Lundin
  • Laddar…
Tak for hurtige svar, er det bygningskontoret der har detaljeret tegningerne?

På den første tegning har du alle bærende vægge.

Som sagt, armeringsritningen viser at væggen ikke er bærende.

Hej igen,
Kontaktede en ingeniør, som kiggede nærmere på tegningerne og fik følgende svar:

Vurderingen er, at det ikke er helt ukompliceret at fjerne væggen. Denne type af huse, som er så gamle, har en tendens til at sætte sig, hvorfor også ikke-bærende vægge begynder at tage last. Det kunne medføre visse sætninger i etagen ovenover, hvis den fjernes i dag. Det kunne i teorien føre til revnedannelser både i væggen og eventuel parket i lejligheden ovenover. Har man døre i forbindelse, kan disse også begynde at drille. I bør med andre ord, for at være på den sikre side, tage en konstruktør ind, der kigger nærmere og ser, om der skal gøres nogen tiltag i forbindelse med nedrivningen.

Huset er bygget i 1937, tips til nogen konstruktør, der kan tage et nærmere kig i Stockholms?

Mvh

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.