Hej, har en slaggervæg mellem rum og køkken i min lejlighed som jeg vil rive for at få en mere åben planløsning. Væggen er 10 cm tyk. Foreningen vil have en godkendelse fra en fagmand om, at den ikke er bærende, men tænkte høre om nogen her på forummet kan komme med en udtalelse først?
Vedhæfter tegning.
Vedhæfter tegning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det føles som et hus fra 1930-50'erne, der er ombygget. Bærende vægge ser ud til at være murede. Bjælkelaget er sandsynligvis armeret beton. Hvis disse antagelser er korrekte, er det meget usandsynligt, at den markerede væg er bærende. Ved at kontrollere med hvilket materiale den er bygget, kan man få yderligere sikkerhed. Er den f.eks. lavet af træ, planker eller reglar, kan den aldrig være bærende for et betonbjælkelag.
J justusandersson sagde:Det føles som et hus fra 1930-50'erne, der er ombygget. Bærende vægge synes at være murede. Bjælkelaget er sandsynligvis armeret beton. Hvis disse antagelser er korrekte, er det meget usandsynligt, at den markerede væg er bærende. Ved at kontrollere, hvilket materiale den er bygget af, kan man opnå yderligere sikkerhed. Er den f.eks. lavet af træ, planker eller regler, kan den aldrig være bærende for et betonbjælkelag.
Okay! Mange tak! Væggen er lavet af slagger (gråsuggevæg)
Står overfor præcis det samme spørgsmål og ser, at der aldrig kom et svar?
har en slaggstensvæg, som tidligere delte køkken og dagligstue. Tidligere ejer har fjernet to tredjedele, og jeg vil fjerne resten. Ok fra bestyrelsen så længe den ikke er bærende. Har dog utrolig svært ved at forestille mig væggen som bærende, da den er meget porøs. Bor i en toværelses, som tidligere var to etværelses, hvor man har åbnet skillevæggen for at forbinde dem. Jeg sammenligner væggene og ser, at den bærende er ca. 50 cm tyk og massiv, denne er kun 10 cm og tillader, at vibrationer og lyde forplanter sig, når man banker på den.
har en slaggstensvæg, som tidligere delte køkken og dagligstue. Tidligere ejer har fjernet to tredjedele, og jeg vil fjerne resten. Ok fra bestyrelsen så længe den ikke er bærende. Har dog utrolig svært ved at forestille mig væggen som bærende, da den er meget porøs. Bor i en toværelses, som tidligere var to etværelses, hvor man har åbnet skillevæggen for at forbinde dem. Jeg sammenligner væggene og ser, at den bærende er ca. 50 cm tyk og massiv, denne er kun 10 cm og tillader, at vibrationer og lyde forplanter sig, når man banker på den.
Klik her for at svare