Jeg har brug for hjælp til at tolke konstruktions tegningen for mit hus for at vurdere, om en væg kan rives ned eller ej. Den væg, jeg overvejer, er væggen mellem stuen og køkkenet. Døråbningen, der ses på tegningen, findes ikke i mit hus.
Huset er et 1,5 plans træhus med kælder (bygget i 1965). Tagryggen går fra højre til venstre i tegningen. Etageadskillelsen hviler så vidt jeg kan se ikke på den væg MEN hvad betyder de tværgående linjer i tegningen. Er der risiko for, at de hviler på væggen? Eller er de blot stabiliserende for etageadskillelsen? Væggen i spørgsmål er solidt konstrueret med fer og not panel + gipsplade på begge sider af reglerne (ser ud til at være et gennemgående tema i huset).
Jeg har også tegninger for de øvrige plan, hvis det skulle være nødvendigt.
Væggen mellem stuen og køkert er ikke bærende, men det har du vel måske allerede regnet ud.
De stiplede linjer, der går på tværs af bjælkelaget i visningen "Vindbjælkelag", viser hvilke vægge der er bærende.
Jeg er ikke sikker på, hvilke tværgående linjer du tænker på.
Siger det samme, væggen mellem stue og soveværelse samt de to vægdele mellem køkken og entre er de bærende. Tænk, hvis jeg havde en sådan god tegning af mit hus, hvor nemt alt ville være :-D
Jeg fandt et eksempel på "Upplag för icke bärande innervägg" hos TräGuiden. Hvilket var præcis ligesom det fjerde billede ovenfor, så jeg følte mig ekstra tryg.
De tværgående linjer jeg tænker på, er dem fra højre til venstre i billede 3. Jeg gætter på, at de markerer krydserne mellem bjælkerne og har en slags stabiliserende funktion på bjælkelaget (?)
Vi havde heller ikke nogen tegninger til vores hus først (fik bare en pose nøgler, da vi flyttede ind), men heldigvis fandt vi en nabo, der havde dem. Fordelen ved at bo i et område med 90’erne ens huse
Væggen er revet nu, og huset står endnu. Det var dog lidt ubehageligt, at reglerne klemte fast, når jeg savede dem over, så jeg måtte banke dem ud (bør jeg blive bekymret?).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.