Har et halvtredser-rækkehus med asymmetriske spær og er i gang med at fjerne en væg, der løber i samme retning som spær. Har haft tre uafhængige personer, der har set på væggen og sagt, at den ikke burde være bærende, men at det er vægge, der går i den anden retning og krydser tagbjælkerne, der er bærende.
Nu er halvdelen af væggen væk, og jeg bliver lidt usikker, når jeg ser, at der ikke ligger bræddegulv under væggen. Har engang hørt, at hvis væggen ikke er bærende, så plejer gulvet at gå ind under. Er der nogen derude, der kan afklare dette med bærende vægge, før jeg fjerner den lille del, der er tilbage.
Nu er halvdelen af væggen væk, og jeg bliver lidt usikker, når jeg ser, at der ikke ligger bræddegulv under væggen. Har engang hørt, at hvis væggen ikke er bærende, så plejer gulvet at gå ind under. Er der nogen derude, der kan afklare dette med bærende vægge, før jeg fjerner den lille del, der er tilbage.
Havde væggen været bærende, ville den med største sandsynlighed have stået på tværs af spær og midt i huset. At du ikke har noget gulv under væggen er helt i orden. Sådan byggede man før i tiden, når man gjorde det ordentligt, for at gøre det sværere for lyden at forplante sig til tilstødende rum. At bare stille en væg på gulvet mellem to rum er ødelæggende. Skal man sove i det ene rum, og nogen trækker en stol over gulvet i rummet ved siden af, tror man, de er ved siden af sengen. Det høres tydeligt.
Tak for svaret. Jeg føler mig nu rolig ved at fortsætte med at rive væggen ned. Når man ejer et gammelt hus, lærer man konstant nye ting.
Klik her for at svare