Hej
Havde håbet at kunne fjerne væggen på nederste plan, som grænser op til trappen, for at få en mere luftig stue, men kan ikke læse byggetegninger.
Væggen i sig selv er hul, men har en "träbalkpelare" i den ene ende, som jeg mistænker kan være bærende, da den dels er mørkere tegnet, og virker husgennemgående op til tagryggen.
Ville sætte pris på, hvis nogen kan bekræfte, om væggen kan fjernes helt eller delvist ved at bevare "träbalkpelaren"?
Se vedhæftede tegninger.

Åsa Lund
Tegningen er ikke så pokkers gammel. Kan du ikke ringe LB-Hus og spørge? Findes firmaet stadig? Limtræssøjlen, som er indtegnet, kan du IKKE fjerne

Du har ingen konstruktionsplan?

Åsa Lund sagde:
Ritningen är inte så himla gammal. Kan du inte ringa LB-Hus och fråga? Finns firman kvar?
Limträpelaren som är inritad kan du INTE ta bort
Tack för svaret!
LB-Hus gick i konkurs för 4 år sedan så jag vet inte hur enkelt jag får tag på någon mer information från dom.
Limträpelaren du nämner är det den som jag ritat in med röd ring i (ny) bifogad bild?
I så fall kanske jag kan öppna upp själva väggen så länge som jag spar limträpelaren?
Själva väggen verkar bara vara enkelgips med 3 reglar separerade med 60 cm.
Å andra sidan är trappräcket inskruvat i 2 av reglarna så kanske behöver spara själva reglarna också?

• Byggnadsritning av vardagsrum med markerat limträbalk. En röd cirkel och pilar visar dess placering vid trappa och en vägg.
For mig ser det indrammede ud som en limtræssøjle. Du har ingen anden tegning, der viser det aktuelle område?

Er ingen konstruktør eller noget sådan, men har rejst en hel del lb huse, og alle vægge, der har nummer og/eller den sorte trekant ved siden af sig, præcis som væggen, du undrer dig over, er bærende! Væggene kommer gipsede på den ene side fra fabrikken (bærende) og viser, hvilken retning man skal vende den. Alle vægge uden nummer er rejst efterfølgende og ikke bærende..... Og nej, de er ikke gået konkurs, i det mindste har de startet op igen......

Jeg tror ikke det, det er i selve kund/bo-mappen som jeg har fundet dette.
Trodde dette var konstruktionsritningen... :-)

Kan konstruktionsritninger findes arkiveret på bygningskontorer?

Senest redigeret:
De har måske startet op igen, men i 2012 skete dette: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lb-hus-gar-i-konkurs/

Interessant det der med sorte trekant og bærende, det skulle jo indikere, at den sektion helt klart er bærende, men muligvis er det kun limtræssøjlen, der er det bærende element i den, og så kan det måske lade sig gøre at åbne op for den øvrige del, som kun er gips og 3 regler?!

Åsa Lund
Der står "LIMTRÆ 90*90" og viser et kryds på den anden side af trappen.
Muligvis at "dobbeltkvadratet" som du har indkredset er bærende (som egge80 skriver) - resten af den gipsvæg bør ikke være det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.