Hej!

Jeg skal rive min væg ned og har brug for jeres hjælp til, hvad I tror. Væggen skal rives ned mellem køkken og stue. Se billede "planløsning".
Jeg tror ikke, at den er bærende fordi:
- Væggen er 11 cm tyk
- Væggens indhold er en eller anden form for let beton/puds - Se billede
- Væggen har en tykkere søjle i enden. Se skygget del på billede (cirkel på billede "planløsning")
- 80% i foreningen har revet væggen ned (formentlig ikke bærende hvis så mange har gjort det) - Se billeder "forslag"

Hvad tror I? Meget taknemmelig for svar. Jeg har undersøgt muligheder for attest, men det koster ca. 7.000 hvilket er mange penge, da jeg virkelig tror, at den ikke er bærende.

Glædelig påske!

• Åben planløsning med en grå væg mellem stue og køkken, bord og stole, og et skab. Vinduet giver naturligt lys.
  • Stue med indgang til køkken. Væg med mønstret tapet. Sofa, lænestol og bord synlige. Lyse træ- og flisegulve. Chandelier i loftet.
  • Plantegning af en bygning med flere lejligheder, fokus på væggen mellem køkken og stue, skygget område angivet i cirkel.
  • Byggeplan med væg og bærende bjælker, detalje af struktur. Viser layout mellem køkken og stue med markerede sektioner og dimensioner.
  • Planløsning af bygning med vægge og pelar illustreret; skemaer og noter om strukturelle detaljer vises.
  • Væg med et lille hul nær gulvlisten, hvorfra der er strøet støv på gulvet. Væggen ser ud til at være af en let beton- eller pudsblanding.
  • Plantegning af en lejlighed med markerede vægge ved køkken og stue; en cirkel og rektangel viser relevante områder for diskussion om væggen.
Det er som du troede, at væggen mellem køkken og stue ikke er bærende. Oven på søjlerne ligger en stålbjælke som støtte for betonloftet. Det var let at konstatere ved hjælp af de fine tegninger, som du vedhæftede. Derimod skal man undgå at drage for mange konklusioner om bæring ud fra vægtykkelsen. Det kræver ret omfattende viden at sætte det i sin sammenhæng. 11 cm vægtykkelse kan betyde en 3 tommers plankevæg med puds på begge sider. I et småhus fra samme tid ser bærende vægge ud på den måde.

Jeg har også boet i Gårda, men det var ret længe siden. Södra Kustbanegatan.

• Synes
Kuytan og 2 andre
  • Laddar…
STORT tak for forklaringen.
Af nysgerrighed, på hvilket billede og hvor på tegningen kan man se stålbjælken? :)
Okay, jeg har boret igennem hele væggen og der er intet andet materiale end puds/ letbeton.

hvor sjovt!! superhyggeligt område!

hav en fin aften!

På den tegning, der hedder "image 3", grundplan G, findes en stiplet linje med betegnelse 703-INP 20. INP er en ældre type stålbjælkeprofil. INP 20 er 200 mm høj og 90 mm bred. Med hensyn til stivhed ligger den mellem HEA 160 og HEA 180, som er mere moderne profiler. Det kræver en vis erfaring med at læse tegninger for at se det.

• Synes
Kuytan
  • Laddar…
Tak! Vi testede at rive, men det var tilsyneladende en form for betonsten i stedet for puds/letbeton.. Må finde en snedker/betonarbejder, der har det rigtige værktøj i stedet :D

//Johan

Nej, letbeton troede jeg ikke på. Det passede ikke med byggeåret. Mursten eller betonhulsten evt. også betonsten er ret sikkert. Samt planker + puds, men det var det jo ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.