Hej. Jeg bor i et pudset træhus, der er bygget i 1926 og vil gerne rive væggen ind til garderoben for at få et større rum. Spørgsmålet er, om den er bærende? Jeg har ikke mulighed for at komme op på et loft og se, hvordan det ser ud ovenfra. Garderobevæggen, som er på etage to (markeret med rød på tegningen), er lige under en anden væg (markeret med blå). Reglerne for garderobevæggen er 75×75 og står ikke direkte på gulvet, men først på en planke. Jeg vedhæfter nogle billeder. Tak på forhånd!

• Trævæg med orange maling og synlige knaster, placeret på et trægulv med en planke under. Skruer ses på væggen. Pletvis slidtage på malingen.
  • Garderobsvæg med synlige træregler og isolering over; tøj hænger på en stige mod væggen.
  • Trævæg med synlige reglar og isolering i et byggeri fra 1926; potential bærende væg ifølge diskussion i forum.
  • Arkitekttegning af et hus fra 1926 med fire facader: øst, syd, vest og mod gaden, hver med en skorsten og detaljer som døre og vinduer.
  • Bygningstegning af et hus med markeret garderobevæg i rødt og en anden væg i blåt. Viser sektion, øvre plan, nedre plan og kælderplan.
Mest sandsynligt er væggen slet ikke bærende, MEN bjælkelaget, som ses på billede tre, er sandsynligvis en del af tagkonstruktionen og ER bærende.

Det er ofte sådan i løsninger med en skunk/integreret garderobe, at man har lukket af med plader og ekstra regler, som ikke har med den bærende konstruktion at gøre, men man må ikke uden videre fjerne de dele, der tilhører tagkonstruktionen uden at beregne det og lave en afstivning. Der findes eksempler på, når det er blevet gjort, og hele hustaget har sat sig...

• Synes
MultiMan og 1 anden
  • Laddar…
Væggen er opreguleret med tre regler, som alle tre fæstner i hvad der ser ud som spær på billede tre. Er den lodrette regel en del af bjælkelaget? 😊

• Eksponeret trækonstruktion med isolering i en væg. Rød markering omkring en træbjælke. En grå ledning ses til højre.
A AndreasMartinsson sagde:
Væggen er oprejst med tre regler, som alle tre fastgør i hvad der ser ud som loftspær på billede tre. Er den lodrette regel en del af bjælkelaget? 😊
Den der ser bestemt ud til at indgå i bjælkelaget (loftspærene)

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.