i midten af vores hus har vi en skorsten, der er meget stor. tværgående bjælker i hele huset. huset er bygget 1925.
har altid troet, at skorstenen er bærende. men i går fik jeg at vide, at det ikke passede. at skorstenen ikke MÅ være bærende.
nu undrer jeg mig over, om dette passer?
lisette
har altid troet, at skorstenen er bærende. men i går fik jeg at vide, at det ikke passede. at skorstenen ikke MÅ være bærende.
nu undrer jeg mig over, om dette passer?
lisette
I gamle huse som dit er det ikke usædvanligt, at murstocken bærer op bjælkelaget, Jeg har selv boet i et sådant hus, bygget 1923. Huset havde tømrede ydervægge, og bjælkelaget blev båret op i midten af skorstenen, tømmevæggene havde med årene sat sig som tømmevægge gør, men skorstenen sætter sig jo ikke, med det resultat at bjælkelaget hældte fra skorstenen ud mod ydervæggene, taget i overetagen hældte 10 cm.
Synes det ser ud som om der står en stolpe ved hængselssiden af dørkarmen, passer det så burde man nok kunne fjerne den stolpe som du vil fjerne. Lidt svært at bedømme med kun billeder.
Ellers så kan man sætte en ny stolpe ved hængselssiden, den burde kunne bære op men det afhænger lidt af hvordan det ser ud med.
/Kent
Ellers så kan man sætte en ny stolpe ved hængselssiden, den burde kunne bære op men det afhænger lidt af hvordan det ser ud med.
/Kent
I mit hus fra 1936 bærer skorstenen også alle etagedæk mellem kælderetage og stueplan, man murede ofte ca. 2 lag ekstra rundt om skorstenen op til etagedæk, som bjælkerne lå på, så skorstenen er ofte tykkere i underetagen.
Bjælkerne er oftest overdimensionerede 3" X 9" eller grovere, og fra kraftige bjælker går det ofte mindre i sideled længere ud på gulvet for på den måde at stabilisere hele etagedækket.
Jeg ville ikke rive uden at have helt styr på, hvad der belastes, og dine billeder er ikke tilstrækkelige.
MvH jawen
Bjælkerne er oftest overdimensionerede 3" X 9" eller grovere, og fra kraftige bjælker går det ofte mindre i sideled længere ud på gulvet for på den måde at stabilisere hele etagedækket.
Jeg ville ikke rive uden at have helt styr på, hvad der belastes, og dine billeder er ikke tilstrækkelige.
MvH jawen
At der findes en stolpe ved hængslerne og i yderkanten af huset = begyndelsen af væggen er helt naturligt, da dørens vægt bæres af den ene, og vægstabilisatoren faktorer af den anden. De er ikke bærende for det, vi taler om. Kan du se nedefra/oppefra, hvordan grove bjælker ser ud?
MvH Jawen
MvH Jawen
Klik her for at svare