Vil rive en skorsten som ikke bruges til noget, men blot står i vejen i vores ret lille køkken som vi ønsker at renovere og ændre planløsning på.
Hvordan kan man se om skorstenen er bærende? Jeg forstår, at man kan få en professionel ud, men hvad kan jeg selv kigge efter, hvis jeg løber op på loftet? Er det almindeligt, at skorstenen bærer bjælkelaget og taget? Hus fra 1940'erne.
Sikker på at den ikke bruges? Du har ingen ventilation via murstocken da?
Vil sige, at det er umuligt at svare på. På mit hus fra omtrent samme tid ser det ud som om, intet bærende sidder fast i murstocken. Man har ligesom bygget omkring den med reglen og efterladt en spalte uden isolering, sandsynligvis for at undgå kontakt med den varme sten. Dette har jeg konstateret i forbindelse med omfattende renoveringsarbejder, hvor stommen og murstocken har været blotlagt ved udskiftning af undergulve og lofter og sådanne ting. Sandsynligvis svært at se, om der er nogle fastgørelser eller ej, uden at begynde at rive ned. Hvad angår ydertaget er det usandsynligt, at det bærer noget. Skorstenen plejer at ligge mellem to spær, gå op på loftet og tjekke.
Tak for svaret! Du har ret i, at den ikke bærer overdækningen. Så spørgsmålet er, hvordan det er med etageadskillelserne da. Hmm kan det være svært at se altså? Mener du, at man skal begynde at rive gulvet eller skorstenen for at se det? Så falder min idé om, at jeg kunne afgøre det selv... Et firma, jeg mailede med, sagde straks, at man skal lave en gennembrydning, uden at de overhovedet havde været her og set... Andre steder har jeg læst, at skorstenen ikke er dimensioneret til at bære huset, kun sin egen last...
Ja. Det kan nok være både og. Troligen bærer den bare sig selv men det er en killgissning og ingen af os eller byggfirmaet har røntgensyn. Man ved ikke hvordan de gjorde og tænkte i 40'erne... Du kan jo altid begynde at pille den ned oppefra som du alligevel skal gøre. Så ser du jo hvordan det ser ud når du kommer til vindsbjælkelaget.
Stadig ingen ventilationsrør i skorstenen?
Skulle sige at det koster mere end det smager at få den der ekstra kvadratmeter i køkkenet. Samtidig så ved kun du hvad det er værd og jeg siger aldrig at noget er umuligt.
Men hvis bjælkerne går ind i murstokken, så kan jeg jo se det? Det er et koldt loft uden gulv. Der ligger kun isolering. Hvis jeg ikke ser noget, der tilslutter sig murstokken, så burde den ikke være bærende.
Var oppe på loftet og kiggede. Se gerne billeder, håber det går at udlede noget
Det er faktisk et oplag rundt om skorstenen - men jeg ser ingen bjælker, der hviler der.
Der er en ramme fastgjort mod skorstenen fra siden, men uklart for mig, hvad det betyder for det øvrige bjælkelag.
Skorstenen står mellem 2 tagspær, så den står ikke i vejen og deler ikke nogen tagspær. Tagspærene er af fagværksmodel og ser ud til at være selvbærende ifølge min hobbyvurdering, ca. 8 meter spændvidde med underramme og støtter.
Sådan ser det ud hos mig også. Jeg tror ærligt talt, at det går rigtig godt rent udførelsesmæssigt og hvad angår holdbarhed at tage 5 meter skorsten ned. Men... Du har vel en anden løsning klar til ventilationen? Den der del gør mere gavn, end man tror, for selvtrækket (selv om den ikke holdes varm længere). Det er meningen, at det skal fungere sådan i de der huse, og man kan få nogle problemer, hvis man piller for meget ved det.
Tak for svaret!
God input angående ventilationen.
Hvordan fungerer selvtræk i en kold skorsten?
Hvad burde jeg erstatte med?
Ville det være nok at spare én kanal fra skorstenen, som alligevel går inde i væggen, men altså fjerne alt af skorstenen, der er ude i rummet?
Tak for svaret!
God input angående ventilationen.
Hvordan fungerer naturligt træk i en kold murstok?
Hvad burde jeg erstatte med?
Ville det være nok at spare en kanal fra murstokken, som alligevel går inde i væggen, men altså fjerne alt af murstokken, der er ude i rummet?
Træk skabes af højdeforskellen mellem skorstenspidsen og etagerne under den.
Ærligt talt så ville jeg være forsigtig med at rive skorstenen af flere forskellige grunde. En er absolut at huset er bygget til at fungere med netop skorstenen, både varme og ventilation. Det kan koste en hel del at fixe tilsvarende ventilation på anden måde. En anden grund er, at du ikke ved, hvilke opvarmningsalternativer der kommer i fremtiden. At så fjerne muligheden for en form for fx ildsted, der kræver en skorsten, ser jeg som begrænsende. Det koster en hel del at sætte en skorsten ind igen, selvom det bliver en blikskorsten.
Jeg ville også overveje både en og to og tre gange, om det virkelig skal rives, for den dag den er væk, og årene går, plejer andre tanker at komme om det meste, og pludselig ville man have haft en sådan........så fortryder man det grusomt.
I mit hus har der været to skorstene, og én er revet ned til ingen nytte overhovedet, og ja, i 50-60'erne gjorde man meget unødvendigt, hvis man kan sige det sådan.
En fin skorstensmur skal man passe på. Havde den været uigenkaldeligt tabt og det ville kræve totalrenovering, så okay, men overvej dette nøje. Køleskab og fryser kan man stille andre steder, som måske i sidste ende fungerer bedre.
Ja, det føles som et ret stort indgreb at fjerne den. Problemet er, at køkkenet er lille, så murstocken begrænser virkelig, hvordan vi kan bruge køkkenet.
Hvad koster det på et cirka at fikse mekanisk ventilation?
Lille er jo et definitionsspørgsmål...........i mit hus fra 1900 er køkkenet meget lille. Det var jo bare produktionskøkken, så at sige, og herskabet spiste jo i andre rum. I dag er vi 8 personer og spiser i køkkenet, og ja, det er trangt. Kun køleskab og fryseboks i kælderen. Det går også. Det lever dog ikke op til moderne idealer med åbne planløsninger og enorme arealer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.