11,404 læst ·
40 svar
11k læst
40 svar
Er nutidens huse ikke kraftigt overdimensionerede?
Forskellen med båden er, at den ikke sidder fast men trækker afsted foran vinden. Trækker man så fartvinden, der kommer forfra, fra vinden der kommer bagfra, så får man en relativ vind der er meget svagere. d^_^bthomasx sagde:Ja, at stå med en spånplade mod eller med vinden i 16m/s gør man ikke ustraffet, hvis man ikke er meget stærkMen tænk jer så at sende 150 m2 sejl op på en sejlbåd i den vind. Så, mine venner, taler vi om en adrenalinkick kan jeg fortælle. På et tidspunkt, på en lidt mindre båd der ikke havde helt så meget sejl, overhalede vi en RIB
Yihaa
Hvis man derimod "fastlåser" en båd i bølgerne og ikke længere surfer, risikerer både sejl og mast at blive ødelagt ret hurtigt i sådanne vindstyrker.
Sådan
Desværre hører det jo ikke til standardløsningerne. Hvor fandt du billedet? Nogen af isoleringstillverkarna?
Desværre hører det jo ikke til standardløsningerne. Hvor fandt du billedet? Nogen af isoleringstillverkarna?
Præcis sådan tænkte jeg også, så mit seneste hus byggede jeg på den måde. Men det var ret besværligt.jeppeknaster sagde:
Jeg troede, det var en standardløsning for passivhus for at klare isoleringen uden kuldebroer? (http://www.granback.se/ i dette tilfælde.) Har også set den opbygget som demovæg på universitetet i Växjö. Der var en lille række med forskellige vægkonstruktioner der.jeppeknaster sagde:
Metoden er ellers gammel ved efterisolering på indersiden af en væg. Man slår en ny væg op et stykke ud fra den gamle og får så 45-70 mm isolering mellem den gamle væg og den nye med fuldt dækkende isolering.
Jeg syntes det var de 300 m2 i første indlæg, der var overdimensioneret.
Ellers skal man vel også tænke på, at et skelet skal kunne modstå brand et stykke tid, inden det kollapser, og også visse råd ved lækage. Derfor kan det være en god idé at overdimensionere lidt.
Ellers skal man vel også tænke på, at et skelet skal kunne modstå brand et stykke tid, inden det kollapser, og også visse råd ved lækage. Derfor kan det være en god idé at overdimensionere lidt.
Man sidder jo heller ikke fast, når man holder i en spånplade, men et hus gør selvfølgelig; kræfterne på en båd i 6-tons klassen med den mængde sejl er dog ikke at foragte, og det er netop derfor, det bevæger sig, ret megetcem77 sagde:Forskellen med båden er, at den ikke sidder fast, men bevæger sig foran vinden. Hvis man trækker fartvinden, der kommer forfra, fra den vind, der kommer bagfra, får man en relativ vind, der er meget svagere. d^_^b
Men hvis man "fastlåser" en båd i bølgerne og ikke længere surfer, risikerer både sejl og mast at blive ødelagt ganske hurtigt i sådanne vindstyrker.
Surfer gør man kun ned ad bølgerne, hvis der er nogle at tale om, og bestemt ikke på hver enkelt og ikke med hvilken som helst båd, medmindre man er ude på Nordsøen, og der er 5-meters bølger. Vi surfede med en 8-tons båd fra tidligt i 80’erne en gang, braget fra bølgen, der brød rundt om os, og skummet, der gik helt op på dækket, var så øredøvende, at det ikke gav mening at råbe til de andre i cockpittet. Masten holder som regel, men det er sejlene, der ryger, hvis man er uheldig, det skyldes ofte, at de begynder at blafre i vinden og rives i stykker af blafrebevægelserne, snarere end at vinden bare presser dem i stykker, og det kan ske selv i lettere vinde. Ja, det var lidt off-topic, tilbage til emnet måske.
Satte du den bærende del af væggen på indersiden eller ydersiden?andersmc sagde:
Egentlig kan du måske svare her:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-hur-ska-en-bra-uppbyggd-yttervagg-se-ut.html
Da dette egentlig er lidt offtopic her.
Jeg læser mest miljøforum og troede tråden skulle handle om at husene er overdimensionerede, ikke konstruktionen.
Klik her for at svare