thomasx sagde:
Ja, at stå med en spånplade mod eller med vinden i 16m/s gør man ikke ustraffet, hvis man ikke er meget stærk :) Men tænk jer så at sende 150 m2 sejl op på en sejlbåd i den vind. Så, mine venner, taler vi om en adrenalinkick kan jeg fortælle. På et tidspunkt, på en lidt mindre båd der ikke havde helt så meget sejl, overhalede vi en RIB :) Yihaa
Forskellen med båden er, at den ikke sidder fast men trækker afsted foran vinden. Trækker man så fartvinden, der kommer forfra, fra vinden der kommer bagfra, så får man en relativ vind der er meget svagere. d^_^b

Hvis man derimod "fastlåser" en båd i bølgerne og ikke længere surfer, risikerer både sejl og mast at blive ødelagt ret hurtigt i sådanne vindstyrker.
 
Sådan :)
Desværre hører det jo ikke til standardløsningerne. Hvor fandt du billedet? Nogen af isoleringstillverkarna?
 
jeppeknaster sagde:
Så er det. Men i stedet for at bygge bærende stammekonstruktioner i 220x45 med kuldebroer, så burde man jo kunne bygge smartere med en ydre bærende konstruktion af 95x45 eller 120x45 og en indre væg af typen 95x45 med et typisk 70-95mm tykt ubrudt isoleringslag mellem de to vægge.
Præcis sådan tænkte jeg også, så mit seneste hus byggede jeg på den måde. Men det var ret besværligt.
 
jeppeknaster sagde:
Såja :)
Tyvärr hører det jo ikke til standardløsningerne. Hvor fandt du billedet? Nogen af isoleringstilverkerne?
Jeg troede, det var en standardløsning for passivhus for at klare isoleringen uden kuldebroer? (http://www.granback.se/ i dette tilfælde.) Har også set den opbygget som demovæg på universitetet i Växjö. Der var en lille række med forskellige vægkonstruktioner der.

Metoden er ellers gammel ved efterisolering på indersiden af en væg. Man slår en ny væg op et stykke ud fra den gamle og får så 45-70 mm isolering mellem den gamle væg og den nye med fuldt dækkende isolering.
 
Jeg syntes det var de 300 m2 i første indlæg, der var overdimensioneret.

Ellers skal man vel også tænke på, at et skelet skal kunne modstå brand et stykke tid, inden det kollapser, og også visse råd ved lækage. Derfor kan det være en god idé at overdimensionere lidt.
 
cem77 sagde:
Forskellen med båden er, at den ikke sidder fast, men bevæger sig foran vinden. Hvis man trækker fartvinden, der kommer forfra, fra den vind, der kommer bagfra, får man en relativ vind, der er meget svagere. d^_^b

Men hvis man "fastlåser" en båd i bølgerne og ikke længere surfer, risikerer både sejl og mast at blive ødelagt ganske hurtigt i sådanne vindstyrker.
Man sidder jo heller ikke fast, når man holder i en spånplade, men et hus gør selvfølgelig; kræfterne på en båd i 6-tons klassen med den mængde sejl er dog ikke at foragte, og det er netop derfor, det bevæger sig, ret meget :)

Surfer gør man kun ned ad bølgerne, hvis der er nogle at tale om, og bestemt ikke på hver enkelt og ikke med hvilken som helst båd, medmindre man er ude på Nordsøen, og der er 5-meters bølger. Vi surfede med en 8-tons båd fra tidligt i 80’erne en gang, braget fra bølgen, der brød rundt om os, og skummet, der gik helt op på dækket, var så øredøvende, at det ikke gav mening at råbe til de andre i cockpittet. Masten holder som regel, men det er sejlene, der ryger, hvis man er uheldig, det skyldes ofte, at de begynder at blafre i vinden og rives i stykker af blafrebevægelserne, snarere end at vinden bare presser dem i stykker, og det kan ske selv i lettere vinde. Ja, det var lidt off-topic, tilbage til emnet måske. :)
 
Mikael_L
Svaret er der.
 
Thomas Hagaeus sagde:
Jeg syntes det var de 300 m2 i første indlæg som var overdimensioneret.
Hvordan tænkte du nu? Min gamle væg var vel næppe overdimensioneret...
 
Jeg læser mest miljøforum og troede tråden skulle handle om at husene er overdimensionerede, ikke konstruktionen.
 
Mikael_L
Thomas Hagaeus sagde:
Jeg læser mest miljøforum og troede tråden skulle handle om at husene er overdimensionerede, ikke konstruktionen.
:) Så rigtigt så. Hvis man kun læser overskriften. ;)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.