Glufsglufs sagde:
Oversæt til km/h så forstår de fleste meget bedre hvilken fart vinden har, km/h kan de fleste relatere til.

30 m/s burde vel blive i runde tal 108 km/h det....god fart!!!
Er du sikker?
Hvis det blæser 108 km/h siger det mig intet overhovedet. 30 m/s derimod ved jeg hvad er. Og 10 m/s er jo hvad det som oftest blæser. Ingen ved vel hvad modsvaret ca. 40 km/h er?
 
For min del kan jeg lettere relatere hvor hurtigt typ 100 km/h går end hvis nogen siger, at "farten er nu 30 m/s". De, der bor/er ved vandet ofte, kan måske relatere på en anden måde, da de føler vindstyrker oftere og taler om det oftere og da ved at tale m/s. Jeg selv foretrækker at relatere til m/s, hvis jeg skal ud på havet, og relaterer da blæsten til bølgerne og omvendt ved at se på skummet, men på land og da også for den gennemsnitlige person, kan km/h være lettere at relatere til.
 
A
Hvor meget kraft skal man presse med for at presse mod 500 Newton meter?

Det er jo den kraft, som vægge og tag skal kunne modstå.
 
500 newton per kvadratmeter svarer omtrent til at jævnt fordele 50 kg over en kvadratmeter.
 
Alfred Jonsson sagde:
Visst bygger vi stabilere i dag, men ved ekstremvejr føles det trygt.

Hvor jeg bor, har vi ofte vinde på over 30 m/s, og det indebærer enorme kræfter.

30 m/s indebærer en kraft på over 500 Newton/kvm, hvilket svarer til ca. 200 hk, og det per kvadratmeter!!
1500 N, ville jeg hævde.

Hvis vi så antager, at en gavl er 20 m2, så trækker/trykker det med 3 ton. Omtrent som at koble til en traktor og trække afsted.
 
Korvgubbe
Men så bliver kraften jo i den forkerte retning, det er vel yderst sjældent, at vinden trækker en væg udad i stedet for at trykke den indad :)
 
A
Korvgubbe sagde:
Men så vil kraften jo være modsat, det er vel yderst sjældent, at vinden trækker en væg udad i stedet for at trykke den indad :)
For et par uger siden så jeg et tæt plankeværk i træ på 1 m + 3,5 med 5 stolpesko af denne model
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx?ImgSize=3&ImgID=45517

De var boltet ned i beton, og det der var sket var, at alle bundpladerne sad tilbage, men var kraftigt bøjede, og på 3 stolpesko havde svejsesømmene helt givet sig, så plankeværket var blevet holdt fast af vinkeljernene, der var fæstnet til en væg.

Dette på et så lille område som 3,5 kvm, så har det blæst godt. d^_^b
 
Man får også indre vindlast (trykk) på indersiden af den modstående ydervæg, hvis bygningen ikke er helt tæt, plus sugekræfter på ydersiden.
 
haavard sagde:
Er du sikker?
Hvis det blæser 108 km/t siger det mig ikke noget. 30m/s derimod ved jeg hvad er. Og 10m/s er jo hvad det som oftest blæser. Ingen ved vel hvad modstykket ca. 40 km/t er?
Jamen, tænk at du kører i en bil med 108 km/t og stikker hovedet ud gennem ruden eller stiller dig op i soltaget. Bare at holde hånden ud i den fart bliver rigtig besværligt.
 
A
andersmc sagde:
Jamen tænk at du kører i en bil i 108km/h og stikker hovedet ud af vinduet eller stiller dig op i soltaget. Bare at holde hånden ud i den fart bliver rigtig besværligt.
Prøv da at holde op en træplade på et par kvadratmeter i den fart

:wow:

Jeg har lykkedes med at knække nogle gipsplader, når de har blafret sig på taget, når man har kørt for hurtigt.
 
Men det er ret få huse fra før, der blæser omkuld i hvert fald
Noget som jeg er taknemmelig for *S* men jeg forstærkede i hvert fald lidt for et par år siden, da jeg var træt af knirkende lyde, eller rettere sagt så var jeg dengang en anelse bekymret ved orkanstyrke.

/Kent
 
At forstærke og bygge stærkere på enkelte dele for at forbedre holdbarheden kan betyde, at man flytter kræfterne til andre steder. I nogle tilfælde kan en alt for stiv konstruktion betyde, at en del brydes i stykker i stedet for at have materialer, der kan flekse lidt, alt afhænger af materialetypen. Har man et hus, der flekser lidt, kan konstruktionen klare kræfterne, f.eks. ved stærk vind. Skulle man begynde at forstærke visse dele, så man eliminerer fleksibiliteten, kan disse kræfter flyttes til andre dele som fastgørelser, der belastes endnu hårdere og med større kraft.

Når det gælder vind, så relaterer det jo alt til m/s, så for mig bliver km/h bare forvirrende (er ikke bådmenneske).

Spontant virker det som om huse i dag har en overdimensionering, der delvis kan betvivles. Det er vel yderst sjældent, man har set et almindeligt enfamiliehus, der er faldet sammen på grund af vejr/vind, hvis konstruktionen er intakt og ikke påvirket af råd eller lignende. Det, der driver dimensionerne, er det ikke kravet om isolering, da det gør både vægge og loftsbjælker tykkere for at få plads til isoleringen? Vægge, der er 250-300mm tykke, er jo ikke ud fra styrke.
 
AndersS sagde:
Det som driver dimensionerne er ikke kravet til isolering da det gør både vægge og loft tykkere for at få plads til isoleringen? Vægge som er 250-300mm tykke er jo ikke ud fra styrke.
Så er det. Men i stedet for at bygge bærende ramme konstruktioner i 220x45 med kuldebroer, så burde man kunne bygge smartere med en ydre bærende konstruktion af 95x45 eller 120x45 og en indre væg af type 95x45 med et type 70-95mm tykt ubrudt isoleringslag mellem de to vægge.
 
Man kunne jo reducere lidt kuldebroer, spare lidt penge og øge isoleringen en smule ved at bygge 200-300 mm tykke vægge, men med svagere reglar.

For at modstå et tryk på 500Nm skal man presse med netop 500Nm :)

Vindstyrke i m/s fortæller mig alt, i km/t ikke meget, jeg mistænker, at det er det samme for de fleste, da vejrudsigterne angiver vind netop i m/s.

Det er slet ikke ualmindeligt, at der bliver et tryk udad på bygningsdele, når det blæser meget, tværtimod vil jeg sige, at det er meget almindeligt, og det er netop det, der ofte forårsager skade på bygninger forårsaget af blæst. Tage plejer jo at kunne få den idé at søge ny tilværelse netop på den måde. Samme effekt som får flyvemaskiner til at flyve.

Ja, at stå med en spånplade mod eller med vinden ved 16m/s gør man ikke ustraffet, hvis ikke man er meget stærk :) Men forestil jer så at sende 150 m2 sejl op på en sejlbåd i den vind. Så, mine venner, taler vi om et adrenalin-kick kan jeg fortælle. Ved en lejlighed, på en lidt mindre båd, som ikke havde helt så meget sejl, sejlede vi fra en RIB :) Yihaa
 
jeppeknaster sagde:
Så er det. Men i stedet for at bygge bærende stumkonstruktioner i 220x45 med kuldebroer, burde man kunne bygge smartere med en ydre bærende konstruktion af 95x45 eller 120x45 og en indre væg af typen 95x45 med et ca. 70-95mm tykt ubrudt isoleringslag mellem de to vægge.
Præcis sådan både kan og gør man ;).
vagg.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.