11,404 læst ·
40 svar
11k læst
40 svar
Er nutidens huse ikke kraftigt overdimensionerede?
Er du sikker?Glufsglufs sagde:
Hvis det blæser 108 km/h siger det mig intet overhovedet. 30 m/s derimod ved jeg hvad er. Og 10 m/s er jo hvad det som oftest blæser. Ingen ved vel hvad modsvaret ca. 40 km/h er?
For min del kan jeg lettere relatere hvor hurtigt typ 100 km/h går end hvis nogen siger, at "farten er nu 30 m/s". De, der bor/er ved vandet ofte, kan måske relatere på en anden måde, da de føler vindstyrker oftere og taler om det oftere og da ved at tale m/s. Jeg selv foretrækker at relatere til m/s, hvis jeg skal ud på havet, og relaterer da blæsten til bølgerne og omvendt ved at se på skummet, men på land og da også for den gennemsnitlige person, kan km/h være lettere at relatere til.
1500 N, ville jeg hævde.Alfred Jonsson sagde:
Hvis vi så antager, at en gavl er 20 m2, så trækker/trykker det med 3 ton. Omtrent som at koble til en traktor og trække afsted.
A
Alfred Jonsson
Banlyst
· Västra Götaland
· 208 indlæg
Alfred Jonsson
Banlyst
- Västra Götaland
- 208 indlæg
For et par uger siden så jeg et tæt plankeværk i træ på 1 m + 3,5 med 5 stolpesko af denne modelKorvgubbe sagde:
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx?ImgSize=3&ImgID=45517
De var boltet ned i beton, og det der var sket var, at alle bundpladerne sad tilbage, men var kraftigt bøjede, og på 3 stolpesko havde svejsesømmene helt givet sig, så plankeværket var blevet holdt fast af vinkeljernene, der var fæstnet til en væg.
Dette på et så lille område som 3,5 kvm, så har det blæst godt. d^_^b
Jamen, tænk at du kører i en bil med 108 km/t og stikker hovedet ud gennem ruden eller stiller dig op i soltaget. Bare at holde hånden ud i den fart bliver rigtig besværligt.haavard sagde:
A
Alfred Jonsson
Banlyst
· Västra Götaland
· 208 indlæg
Alfred Jonsson
Banlyst
- Västra Götaland
- 208 indlæg
Prøv da at holde op en træplade på et par kvadratmeter i den fartandersmc sagde:
:wow:
Jeg har lykkedes med at knække nogle gipsplader, når de har blafret sig på taget, når man har kørt for hurtigt.
Men det er ret få huse fra før, der blæser omkuld i hvert fald
Noget som jeg er taknemmelig for *S* men jeg forstærkede i hvert fald lidt for et par år siden, da jeg var træt af knirkende lyde, eller rettere sagt så var jeg dengang en anelse bekymret ved orkanstyrke.
/Kent
Noget som jeg er taknemmelig for *S* men jeg forstærkede i hvert fald lidt for et par år siden, da jeg var træt af knirkende lyde, eller rettere sagt så var jeg dengang en anelse bekymret ved orkanstyrke.
/Kent
At forstærke og bygge stærkere på enkelte dele for at forbedre holdbarheden kan betyde, at man flytter kræfterne til andre steder. I nogle tilfælde kan en alt for stiv konstruktion betyde, at en del brydes i stykker i stedet for at have materialer, der kan flekse lidt, alt afhænger af materialetypen. Har man et hus, der flekser lidt, kan konstruktionen klare kræfterne, f.eks. ved stærk vind. Skulle man begynde at forstærke visse dele, så man eliminerer fleksibiliteten, kan disse kræfter flyttes til andre dele som fastgørelser, der belastes endnu hårdere og med større kraft.
Når det gælder vind, så relaterer det jo alt til m/s, så for mig bliver km/h bare forvirrende (er ikke bådmenneske).
Spontant virker det som om huse i dag har en overdimensionering, der delvis kan betvivles. Det er vel yderst sjældent, man har set et almindeligt enfamiliehus, der er faldet sammen på grund af vejr/vind, hvis konstruktionen er intakt og ikke påvirket af råd eller lignende. Det, der driver dimensionerne, er det ikke kravet om isolering, da det gør både vægge og loftsbjælker tykkere for at få plads til isoleringen? Vægge, der er 250-300mm tykke, er jo ikke ud fra styrke.
Når det gælder vind, så relaterer det jo alt til m/s, så for mig bliver km/h bare forvirrende (er ikke bådmenneske).
Spontant virker det som om huse i dag har en overdimensionering, der delvis kan betvivles. Det er vel yderst sjældent, man har set et almindeligt enfamiliehus, der er faldet sammen på grund af vejr/vind, hvis konstruktionen er intakt og ikke påvirket af råd eller lignende. Det, der driver dimensionerne, er det ikke kravet om isolering, da det gør både vægge og loftsbjælker tykkere for at få plads til isoleringen? Vægge, der er 250-300mm tykke, er jo ikke ud fra styrke.
Så er det. Men i stedet for at bygge bærende ramme konstruktioner i 220x45 med kuldebroer, så burde man kunne bygge smartere med en ydre bærende konstruktion af 95x45 eller 120x45 og en indre væg af type 95x45 med et type 70-95mm tykt ubrudt isoleringslag mellem de to vægge.AndersS sagde:
Man kunne jo reducere lidt kuldebroer, spare lidt penge og øge isoleringen en smule ved at bygge 200-300 mm tykke vægge, men med svagere reglar.
For at modstå et tryk på 500Nm skal man presse med netop 500Nm
Vindstyrke i m/s fortæller mig alt, i km/t ikke meget, jeg mistænker, at det er det samme for de fleste, da vejrudsigterne angiver vind netop i m/s.
Det er slet ikke ualmindeligt, at der bliver et tryk udad på bygningsdele, når det blæser meget, tværtimod vil jeg sige, at det er meget almindeligt, og det er netop det, der ofte forårsager skade på bygninger forårsaget af blæst. Tage plejer jo at kunne få den idé at søge ny tilværelse netop på den måde. Samme effekt som får flyvemaskiner til at flyve.
Ja, at stå med en spånplade mod eller med vinden ved 16m/s gør man ikke ustraffet, hvis ikke man er meget stærk
Men forestil jer så at sende 150 m2 sejl op på en sejlbåd i den vind. Så, mine venner, taler vi om et adrenalin-kick kan jeg fortælle. Ved en lejlighed, på en lidt mindre båd, som ikke havde helt så meget sejl, sejlede vi fra en RIB
Yihaa
For at modstå et tryk på 500Nm skal man presse med netop 500Nm
Vindstyrke i m/s fortæller mig alt, i km/t ikke meget, jeg mistænker, at det er det samme for de fleste, da vejrudsigterne angiver vind netop i m/s.
Det er slet ikke ualmindeligt, at der bliver et tryk udad på bygningsdele, når det blæser meget, tværtimod vil jeg sige, at det er meget almindeligt, og det er netop det, der ofte forårsager skade på bygninger forårsaget af blæst. Tage plejer jo at kunne få den idé at søge ny tilværelse netop på den måde. Samme effekt som får flyvemaskiner til at flyve.
Ja, at stå med en spånplade mod eller med vinden ved 16m/s gør man ikke ustraffet, hvis ikke man er meget stærk
Præcis sådan både kan og gør manjeppeknaster sagde:
