Kan nogen hjælpe mig med at 'tyde' den tekniske beskrivelse af vores hus?

Fundamenteringsmetode
Plader af beton 25x50cm (og så lidt andet om armeringer og ting...) Bl 225 kg/m3 beton.

Ydre fundamentmure
25 cm betonhulsten 9-11 hulerækker.

Indre fundamentmure
Bærende vægge af 20 cm betonhulsten. Øvrige indervægge af 10 cm betonsten.

Huset er et etplanshus med kælder, bygget i 1960. Jeg er begyndt at bekymre mig over, at vi sikkert har radon i huset, og lige nu udfører vi en radonmåling. Men kan man udlede noget af ovenstående oplysninger?

Desværre kan man ikke udlede noget af dine oplysninger. Det er dog sandsynligt, at eventuel radon kommer fra blåbetong, som er, netop det, blå. Du nævner betonghålsten, og den plejer jo at være fri for radon. Blåbetong ser ud som blågrå siporex omtrent.

Blåbeton er en letbetonvariant - men ingen af de mtrl du nævner er letbeton. Du kan altså være rolig, når det gælder lige disse mtrl.
Radon kan selvfølgelig også komme fra helt andre kilder, grundfjeldet er en almindelig årsag,

I et 60'er hus med kælder bør man nok forvente en del jordradon, uanset om der er blå letbeton eller ej. Så lad være med at stresse, hvis målingen viser omkring 100-200Bq, det er ret godt i betragtning af boligtypen. Hvis målingen viser mere end 200Bq, bør man overveje foranstaltninger, hvis radonen kommer fra jorden, plejer det at være ret nemt og ikke så vanvittigt dyrt at rette op på.

Hvis du vil kontrollere, om der er radonafgivende byggematerialer, bør du låne/leje en geigermåler, det er den eneste sikre måde at undersøge det på. Nogle kommuner låner sådanne ud, så du kan jo høre der.

er enig med humulus, prøv at lave en måling af gammastrålingen. jeg hyrede et firma i haninge, sthlm inden et køb i foråret, han målte alle indervægge og betonbjælkelag, men gammastrålingen var meget lav, mit hus er bygget med samme material som dit.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.