Hej,
Vi har fået glasblokke udskiftet til rigtige vinduer, hvilket betød, at håndværkeren måtte save og mure lidt. Dette blev gjort for 2 uger siden, og det skulle nu være klar til at male (Silikatmaling) på, men jeg er dog i tvivl da overfladen er ret ru. Skal man ikke børste/vask den først på en eller anden måde?
Sådan ser det ud:
Flere billeder og højere opløsning her: http://imgur.com/a/B6FcR
Hvordan gør man med huller her? Er det almindelig groft spartelmasse der gælder?
Yderligere huller men her ind mod selve vindueskarmen.

Vi har fået glasblokke udskiftet til rigtige vinduer, hvilket betød, at håndværkeren måtte save og mure lidt. Dette blev gjort for 2 uger siden, og det skulle nu være klar til at male (Silikatmaling) på, men jeg er dog i tvivl da overfladen er ret ru. Skal man ikke børste/vask den først på en eller anden måde?
Sådan ser det ud:
Flere billeder og højere opløsning her: http://imgur.com/a/B6FcR
Hvordan gør man med huller her? Er det almindelig groft spartelmasse der gælder?
Yderligere huller men her ind mod selve vindueskarmen.

Hvis det har stået i varme, burde det have brændt færdigt. Jeg pudsede en mur i sommer, og den var klar til maling efter en uge. Ujævnhederne kan du måske tage ned med en stålbørste? Jeg havde nogle små steder, jeg spartlede med vådrumsspartel, tip fra murer. Hvis det murede mod al forventning stadig skulle frigive væske, vil malingen sprække, men det går tilbage.
Stålbortse har en tendens til at rive det væk, den ikke skal, synes jeg. En spartelspade baglæns på kanten kan gøre jobbet, hvis det ikke er for hård puds.
Lidt akrylatfugemasse i kanten og udjævning med spartel/fix mod det gamle, inden du maler, gør nok tricket. Ellers får du en synlig overgang.
Hvad angår tiden med at brænde færdigt, er det fint nok på så små områder.
Lidt akrylatfugemasse i kanten og udjævning med spartel/fix mod det gamle, inden du maler, gør nok tricket. Ellers får du en synlig overgang.
Hvad angår tiden med at brænde færdigt, er det fint nok på så små områder.
Jeg prøvede at trække kærne på brugen på ydersiden, og der falder en del sand af nogle steder, se her: https://www.youtube.com/watch?v=1ccAImlpvcU&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=cL1Ap1jxz4o&feature=youtu.be
Så at trække med stålbørste lyder ikke så godt. Jeg skal prøve en spartel, men mener du, at jeg skal trække den modsat retning, så den mere "skærer"?
Hvorfor har jeg brug for akrylatfugemasse på kanten?
Det jeg har hjemme, er Beckers Grov spartel på tube og Tec7, men jeg tror, at man vil have, at det skal kunne ånde lidt, eftersom det er kælder. Så Beckers Grov er den, jeg har tænkt mig at vælge, da den sandsynligvis ligner den øvrige væg, når den er malet.
https://www.youtube.com/watch?v=cL1Ap1jxz4o&feature=youtu.be
Så at trække med stålbørste lyder ikke så godt. Jeg skal prøve en spartel, men mener du, at jeg skal trække den modsat retning, så den mere "skærer"?
Hvorfor har jeg brug for akrylatfugemasse på kanten?
Det jeg har hjemme, er Beckers Grov spartel på tube og Tec7, men jeg tror, at man vil have, at det skal kunne ånde lidt, eftersom det er kælder. Så Beckers Grov er den, jeg har tænkt mig at vælge, da den sandsynligvis ligner den øvrige væg, når den er malet.
Det bliver bare mere og mere bølget, hvis man river med et smalt værktøj i den retning, som du ser (samme ting med stålbørste).
Skære bort små uregelmæssigheder i løs puds baglæns med spartel synes jeg fungerer godt.
Men i dit tilfælde skal du næsten begynde med at spartle lidt op. Bliver det for glat, kan det også rettes til.
Skære bort små uregelmæssigheder i løs puds baglæns med spartel synes jeg fungerer godt.
Men i dit tilfælde skal du næsten begynde med at spartle lidt op. Bliver det for glat, kan det også rettes til.
Fungerede fremragende at køre baglæns med spartlen!, efter det gned jeg over overfladen med hånden og til sidst støvsugede, hvilket gjorde overfladen så godt som helt ren fra grus.
Har nu også spartlet med beckers grovspartel, men ser at væggen er klart grovere i strukturen, antager at man må leve med det. Fik også jævnet lidt ud, da mureren havde efterladt nogle bump for meget, men det blev helt okay.
I dag håber jeg at kunne male det med silikatmaling, hvad jeg forstår er det 2 lag som gælder.
Har nu også spartlet med beckers grovspartel, men ser at væggen er klart grovere i strukturen, antager at man må leve med det. Fik også jævnet lidt ud, da mureren havde efterladt nogle bump for meget, men det blev helt okay.
I dag håber jeg at kunne male det med silikatmaling, hvad jeg forstår er det 2 lag som gælder.
Tror ikke det er nogen god idé med silikat og spartel, kan være værd at undersøge. Er resten malet med silikat, ellers er det ingen grund til at begynde med det nu.snowjim sagde:Har nu også spartlet med beckers grovspartel men ser at væggen har en klart grovere struktur, antager at man må leve med det. Fik også jævnet ud lidt, da mureren havde efterladt en bakke for meget, men det blev helt okay.
I dag håber jeg at kunne male det med silikatmaling, hvad jeg forstår, er det 2 lag der gælder.
Hmm tænkte ikke over det, men i dette tilfælde er der jo meget lidt spartelmasse, der egentlig er brugt. Resten af alle væggene er silikatmaling, så det føles underligt at male med noget andet omkring vinduerne.Stefan N sagde:
Men selvfølgelig, hvis silikatmalingen reagerer kemisk negativt på spartelmasse, er det ikke optimalt, men jeg finder ingen konkret information om det.
Jeg forstår, at man skal bruge specialspartelmasse, hvis man skal spartle vægge i kælderen, men da taler vi om store flader, som bredspartling over hele væggen. Jeg antager, at det har med vejrtrækning at gøre. I dette tilfælde er det som sagt små områder omkring vinduerne, så det burde ikke påvirke vejrtrækningen nævneværdigt.
Klik her for at svare