Hej!
Nu kommer jeg med natriumsilikatspørgsmål igen.
Jeg har kun fundet et produkt på markedet. Nitors vattenglas, 1 liter, "Vattenglas Natron artnr. 203067". Det har 57% vand og 29% silikatholdighed. Hvad kan de øvrige 14% tænkes bestå af?
Jeg er tvivlende overfor dette produkt. Hvad jeg har forstået skal vattenglas nemlig have sirupslignende form.
I dag fik jeg svar fra Nitor:
Citat: Produktet består af vand og natriummetalsilikat. Konsistens/viskositet fremgår ikke af sikkerhedsdatabladet. Det er en tyktflydende væske, tungere end vand men ikke så "elastisk" som sirup.
Ingen udløbsdato. Det er et uorganisk produkt, så der sker intet, så længe emballagen er tæt.
Tørretid mindst 12 timer.
Er dette godt vattenglas? Jeg troede nemlig, at det skulle være meget tykkere, men jeg har på den anden side aldrig leget med natriumsilikat.
---
Jeg var ellers ude efter så tyktflydende vattenglas som muligt, helst pulveriseret. Findes det overhovedet? Hvor?
Hvad koster det? Jeg antager, at holdbarheden også er evig på det?
Hvor lang er FULD hærdningstid i alt? Indtil det er hårdt som sten altså.
---
Her kommer jeg forresten med en række udsagn om Vattenglas.
Hvilke stemmer, hvilke stemmer ikke?
STENHÅRD, slidstærk overflade
Ugiftig
Ikke glansfuld
Ikke gulnende (tidsbestandig)
UV-bestandig
Vattenglas går ikke hårdt til papir og printerblæk
Man kan "konservere" papir med vattenglas
Tak!
Linnea
Nu kommer jeg med natriumsilikatspørgsmål igen.
Jeg har kun fundet et produkt på markedet. Nitors vattenglas, 1 liter, "Vattenglas Natron artnr. 203067". Det har 57% vand og 29% silikatholdighed. Hvad kan de øvrige 14% tænkes bestå af?
Jeg er tvivlende overfor dette produkt. Hvad jeg har forstået skal vattenglas nemlig have sirupslignende form.
I dag fik jeg svar fra Nitor:
Citat: Produktet består af vand og natriummetalsilikat. Konsistens/viskositet fremgår ikke af sikkerhedsdatabladet. Det er en tyktflydende væske, tungere end vand men ikke så "elastisk" som sirup.
Ingen udløbsdato. Det er et uorganisk produkt, så der sker intet, så længe emballagen er tæt.
Tørretid mindst 12 timer.
Er dette godt vattenglas? Jeg troede nemlig, at det skulle være meget tykkere, men jeg har på den anden side aldrig leget med natriumsilikat.
---
Jeg var ellers ude efter så tyktflydende vattenglas som muligt, helst pulveriseret. Findes det overhovedet? Hvor?
Hvad koster det? Jeg antager, at holdbarheden også er evig på det?
Hvor lang er FULD hærdningstid i alt? Indtil det er hårdt som sten altså.
---
Her kommer jeg forresten med en række udsagn om Vattenglas.
Hvilke stemmer, hvilke stemmer ikke?
STENHÅRD, slidstærk overflade
Ugiftig
Ikke glansfuld
Ikke gulnende (tidsbestandig)
UV-bestandig
Vattenglas går ikke hårdt til papir og printerblæk
Man kan "konservere" papir med vattenglas
Tak!
Linnea
Set at ved brug skal det fortyndes 1:1 med vand.
I modsætning til silikatprimer indeholder vandglas (dvs. den ene del i "rigtig" silikatmaleteknik) ingen akrylatdispersion.
Indholdet af akrylatdispersion i silikatprimer ser ud til at være lidt (2,5-10%) i silikatprimer. Men vil man være helt på den giftfrie side samt være sikker på, at fugt kan vandre uhindret, så kan man ikke bruge silikatprimer.
I modsætning til silikatprimer indeholder vandglas (dvs. den ene del i "rigtig" silikatmaleteknik) ingen akrylatdispersion.
Indholdet af akrylatdispersion i silikatprimer ser ud til at være lidt (2,5-10%) i silikatprimer. Men vil man være helt på den giftfrie side samt være sikker på, at fugt kan vandre uhindret, så kan man ikke bruge silikatprimer.
Klik her for at svare