Hej godt folk. Endnu en "Er denne væg bærende"-tråd.

Jeg har en væg, der løber midt i huset, markeret med rødt på billederne. På trods af at den går gennem huset, tror jeg ikke, at den er bærende, baseret på hvad jeg har set på loftet.

Reglarne er 4x4 cm brede.

Hvad tror I?

Vægkonstruktion med træreglar markeret med rød linje, delvist åben, med ledninger og apparat. Diskuteres om den er bærende.
Vægramme indendørs markeret med rød linje, viser uisolerede træreglar i et hus under renovering med døre i baggrunden.
Loft med træbjælker og en gulvplade, hvor en rød linje markerer en mulig ikke-bærende væg.
Loft med træbjælker og trægulv, rød markering viser mulig ikke-bærende væg. Sneglehus og ledninger ses hængende fra loftet.
Plantegning af et hus med en væg markeret med rødt i midten, angivet som mulig ikke-bærende. Regler og ruminddeling er synlige.

Så tynde reglar er ikke bærende

• Synes
d0391m0 og 1 anden
  • Laddar…
Spær ser ud til at være almindelige fritbærende gitterkonstruktioner, som ikke behøver nogen bærende væg under.

• Synes
d0391m0
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Så tynde reglar er ikke bærende
Ok. Tak for svar.

Findes der nogen "tommelfingerregel" for hvor tykke de burde være?

Fra 45x70 så kan de være bærende men oftest er det 45x95 og opad da det er knæklængden som bliver dimensionerende.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Reglerne forsvandt for et par timer siden og indtil videre er intet kollapset.

Har også været lidt på loftet.

Kan man ånde lettet op eller er der en risiko for, at der kommer bæreevneproblemer senere?

Bemærkede i øvrigt denne 'advarsel' (skrevet på reglen) da jeg fjernede lidt mere gips i forbindelse med at reglerne forsvandt. Men det kan vel ikke have noget at gøre med bæreevnen?

• En trækonstruktion med søm og rustne metalplader ved loftet. Skrevet advarsel på træet. Potentiel relation til bærende strukturer.
De bærer ikke ydertaget. Hvorvidt de har en bærende funktion eller ej for resten af huset, lader jeg være usagt.

Hvis man ikke er meget sikker på sin sag, bør man så vidt muligt undgå at rive indvendige vægge ned. Væggene kan have andre funktioner end at håndtere laster ovenfra, hvilket måske er det nemmeste selv at vurdere.

• Synes
Huddingebo og 1 anden
  • Laddar…
L Liljeros sagde:
Dom bär ikke yttertaget. Huruvida dom har en bärende funktion eller ej for øvrige huset lader jeg være usagt.

Om man ikke er väldigt sikker på sin sag skal man i det længsta undgå at rive indvendige vægge. Væggene kan fylde andre funktioner end at håndtere laster oppefra hvilket kanske er den enkleste at selv bedømme.
Tak for svar!

Der har gået lidt el i væggene men ikke noget mærkeligt. Hvad kunne det være for andre vigtige funktioner som væggen kunne have?
Måske er det mig som bekymrer mig pga 'advarslen' 😅..

D d0391m0 sagde:
Tak for svar!

Der har gået lidt el i væggene men ikke noget mærkeligt. Hvad kunne det ellers være for andre vigtige funktioner, som væggen kunne have?
Måske er det mig, der er nervøs pga. 'advarslen' 😅..
Indervægge kan fx have en funktion med at stabilisere huset mod vindlaster.

• Synes
Hybro og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.