Hej

Hus fra 1960 hjemme. River lidt væg, og så dukker dette op? Sidder mod murstokken/skorstenens væg hjemme. Ca. 3mm tykt.

Det brune bagved er aviser eller rester fra tretex.

Så undrer jeg mig også over isolering omkring rør i kælderen, det ser ud til at være almindeligt, men hvad ved jeg derfor jeg spørger.

Taknemmelig for svar
Gammel murstensvæg med falmet tapet, delvist fjernet for at afsløre underliggende konstruktion. Grønt rør med isolering i källeren, nær kobberfitting. Vægdel fra et hus fra 1960 med murstenslignende tapet, hvor lag af gips og papir er synlige. Rester af tretex eller tidninger bagved. En væg med revner, hvor papir eller gammelt isoleringsmateriale ses bagved, muligvis rester af tretex mod en murstensvæg.

Senest redigeret:
Jeg kan ikke se de første fire billeder. Ligger de hos en tredjepartstjeneste? Upload her
Brugergrænseflade med tekstfelt til at skrive indlæg samt knap markeret i rød, "Ladda upp bild/video".

• Synes
Seppolini
  • Laddar…
Hej

Det var de samme billeder, der lå hos tredjepart. Vidste ikke, hvordan man får dem fjernet.

Mvh//sebbe

Isoleringen rundt røret gætter jeg på er gullfiber, derimod kan det være asbest i bøjningerne.

• Synes
Seppolini
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Isoleringen rundt røret tipper jeg på glasuld, derimod kan det være asbest i bøjningerne.

Okay tak.

Typ det her?

Et nærbillede af et tilsluttet rør dækket med hvidt materiale eller rest, muligvis isolering eller tætning, i en bygge- eller renoveringskontekst. Rør med hvidt isoleringsmateriale, delvist beskadiget og svagt løsnet.

De sidste billeder ser ud som om det kan være asbest.

På billedet med teglet (tegeltapet???) ser jeg tekst, det ser ud til at være avispapir mod pudsen/betonen?

Anna_H Anna_H sagde:
De sista billeder ser ud som om det kan være asbest.

På billedet med murstenen (murstenstapet???) ser jeg tekst, det virker til at være avispapir mod pudsen/betonen?

Okay tak!
Ja det er meget gamle aviser længst inde mod betonen:) og det brune fnug er rester fra tretex plader.
Haha ja det er en murstensvægstapet.

Sidste billeder (den hvide isolering) ville jeg betragte som asbest, selvom det ikke er det.

Hvis du lader virksomheder fjerne asbesten, koster det masser, at fjerne det selv er ikke svært, det gælder bare om at tage det forsigtigt.

Blødgør isoleringen grundigt før og mens du begynder at bearbejde det.
Undgå bearbejdning som gør, at det støver.
Brug åndedrætsmaske.
Vådtør efter arbejdet.
Læg isoleringen i poser/sække.

Nej, asbest er ikke livsfarligt, hvis man ikke arbejder med det dagligt i mange år.

• Synes
Nusse2940 og 2 andre
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
De sidste billeder (den hvide isolering) ville jeg betragte som asbest, selvom det ikke er det.

Hvis du lader et firma fjerne asbesten, koster det en masse; at fjerne det selv er ikke svært, det gælder kun, at man tager det forsigtigt.

Gennemblød isoleringen grundigt inden og mens du begynder at bearbejde det.
Undgå bearbejdning der gør, at det støver.
Brug åndedrætsmaske.
Vådtør efter arbejdet.
Læg isoleringen i poser/sække.

Nej, asbest er ikke livsfarligt, hvis man ikke arbejder med det dagligt i mange år.
Ville også betragte den rørisolering som asbestholdig, indtil prøver bekræfter.
Er dog ikke enig i, at det er OK at fjerne asbest i rørisolering selv på den måde..
Asbesten er ikke bundet i isoleringen og vil støve meget let, selvom man forsøger at gennembløde osv. Du vil få asbestfibre svævende i din indeluft i lang tid, hvis det ikke fjernes på en regelmæssig måde.

Hvis man skal gøre det selv, bør man forhindre støvspredning til 100%. Fx ved også at bruge en såkaldt "glove bag".

A academia sagde:
Skulle också betragta den rørisoleringen som asbestholdig, indtil prøver bekræfter.
Holder dog ikke med at det er OK at fjerne asbest i rørisolering selv på den måde..
Asbesten er ikke bundet i isoleringen og vil støve meget let, selvom man prøver at fugte osv. Du vil få asbestfibre svævende i din indendørsluft i lang tid, hvis det ikke fjernes på en korrekt måde.

Hvis man skal gøre det selv, så bør man forhindre støvspredning til 100%. F.eks. ved også at bruge en sk "glove bag"
Gør man som hun skrev så er det en god løsning, hvis man har arbejdstøj og udstyr og samler al asbest, og som hun skrev fugter det, så støver det jo ikke. Det er bedre end at lade skidtet være der, hvis man har mulighed for at fjerne det i stedet for at lade det blive. Det gør ingen nytte, snarere tværtimod. Men man skal være omhyggelig som en professionel, som f.eks. at fugte det og have beskyttelsesudstyr og samle det sammen og tage det til genbrug hurtigst muligt. Hvad jeg tolker skidt at have der, hvad skal man bruge det til?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.