4,227 læst ·
10 svar
4k læst
10 svar
Er det ok at flytte bundplanken fra pladens yderkant ved liggende isolering yderst?
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Har tegnet mit fritidshus med en ydervæg af 195mm stående regler samt 45mm liggende på indersiden som installationslag. Overvejer om man i stedet skulle have 45+145+45, dvs. et liggende isolationslag yderst.
Er det i så fald OK at flytte ind soklen og 145-reglerne 45 mm, så det yderste mål bibeholdes (har allerede indsendt byggetilladelsen)? Så slipper man desuden for, at panelet hænger langt ud.
Derefter undrer jeg mig over stivheden, tænkte først at sætte udvendigt gips i 195erne for at stive op. Skal man i så fald sætte udvendigt gips på 145erne og så sætte liggende 45mm isolering men nøjes med vindbeskyttelsespap, og så spærregler og liggende panel udenpå?
Hvordan gør man derefter med understøtningen for spærene? Regner med tagstolsbokens program, tænkte at man kan angive 190 mm som understøtning, selv om spærene kun hænger på de inderste 145mm, rigtigt eller forkert?
/Anders
Er det i så fald OK at flytte ind soklen og 145-reglerne 45 mm, så det yderste mål bibeholdes (har allerede indsendt byggetilladelsen)? Så slipper man desuden for, at panelet hænger langt ud.
Derefter undrer jeg mig over stivheden, tænkte først at sætte udvendigt gips i 195erne for at stive op. Skal man i så fald sætte udvendigt gips på 145erne og så sætte liggende 45mm isolering men nøjes med vindbeskyttelsespap, og så spærregler og liggende panel udenpå?
Hvordan gør man derefter med understøtningen for spærene? Regner med tagstolsbokens program, tænkte at man kan angive 190 mm som understøtning, selv om spærene kun hænger på de inderste 145mm, rigtigt eller forkert?
/Anders
Om det er okay afhænger vel af, om din grund kan klare, at belastningen kommer længere ind. Men hvis det ikke er et problem, kan jeg ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne gøre sådan. Når det gælder stivheden på væggen, så følg denne princip, som du finder her http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4552&contextPage=5947
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Er det en sådan der heldækkende, hvor man sætter spirlægterne på plastikafstandsstykker? Tror, jeg har set den et sted.Matti_75 sagde:
Grunden: det skal være plade på jorden med L-bjælker, så at flytte ind syllen burde flytte lasten længere fra kantbjælkerne og øge bæreevnen.
/Anders
Ja.Anders_Nilsson sagde:Har tegnet mit fritidshus med en ydervæg af 195mm stående reglar samt 45mm liggende på indersiden som installationsskift. Overvejer om man ikke i stedet skulle have 45+145+45, dvs et liggende isolationsskikt yderst.
Er det i så fald OK at flytte ind syllen og 145-reglarne 45 mm så ydermålet bibeholdes
Jeg ville sætte udvendig gipsen på 45'erne. Alt andet virker faktisk lidt besværligt, selv om det sikkert fungerer. Sætter du gipsen mellem, er det måske bedst med vinddug yderst i stedet for vindpapir, da dugen er mere diffusionsåben.
Nej det er ikke rigtigt at sætte oplægslængde længere end den reelle. For programmet regner på trykbelastningen. Regn og tag tegning ud som om spærene sidder på et hus med kun 145mm regelkonstruktion og tilhørende hammerbånd. Spændvidden for denne konstruktion sætter du præcist som den vil sidde i dit færdige hus. Ansæt 4,5 cm længere spæretæer end hvad du forestiller dig for det færdige resultat.
Så bygger du et hus med 145mm konstruktion og spær passende til dette, og så "tilægsisolerer" du direkte med 45mm på både inderside og yderside. Det er jo også bedre at du ikke låser cc-målet for den ydre isolering mod et hammerbånd, men at du kører med hele plader forbi og op mod spæret.
Eller så mattis vestkystplader. Giver bedre isolering af væggen men er dyrere.
Ikke længere fra kantbjælkerne, det er ikke godt ... :OAnders_Nilsson sagde:
Men du mener måske kanten, og da har du ret.
Bedst bæreevne har du, hvis lasten kommer midt på kantbjælken. Og midt på kantbjælken er ofte indenfor ydervæggen, når man bygger med L-element. Så din tanke om at flytte indstolpen (og smallere syll) er bare god, og til gavn.
Det behøver ikke være forkert, der findes flere varianter af udeventilerede krybekældre. Her kan du læse om disse http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1188 og her finder du et konstruktionseksempel på et udluftsventileret fundament, der også har isolering indvendigt http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4421&contextPage=5945b8q sagde:
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Tanken med at sætte gipsen i stående regel (145erne) var, at det føles stivere i sideled, da man får mere kantflade, der er direkte trukket i træ. Man kan jo da trække i både stående regel og syld/hammerbånd. Men det bliver måske stift nok alligevel? Ellers findes jo opskriften med Västkustskiva.Mikael_L sagde:Ikke længere fra kantbjælkerne, det er ikke godt ... :O
Men du mener måske kanten, og så har du ret.
Bedst bæreevne har du, hvis belastningen kommer midt på kantbjælken. Og midt på kantbjælke er ofte indenfor ydervæggen, når man bygger med L-element. Så din tanke om at flytte ind stommen (og smallere syld) er kun god, og af gavn.
Kantbjælkerne er altså rammen (ca. 200mm) af tykkere beton (man fjerner et lag polystyren?) hvor man lægger burene med ribbestænger, typisk 3 stk. tolvere i bunden og 2 stk. tolvere øverst og trådbøjler rundt om? Jeg mente altså længere fra den tynde polystyren/pudskant på L-elementet, der udgør ydersiden af fundamentet og mere ind på den ribbestangarmerede kantbjælke.
Jo, det lyder rimeligt at centrum på syllen skulle stå ovenpå centrum af kantbjælken (betonrammen). Har læst i monteringsanvisninger for L-element at man advarer mod at belaste tæt på kanten, tilsyneladende er skalmure i tegl ikke at anbefale.
Spær: Jeg forstår, hvordan du mener. Min tanke var at få mere frigang til overribben. Spærbogens spær har jo dog overribben næsten helt ovenpå underribben (bare nogle centimeter snedskåret på underribben), så det bliver rum i højden alligevel, var ellers bange for at øverste liggende regel ville være svær at få plads til, nogle spær jeg har set har skåret underribben med tagvinklen hele vejen. Så slår man jo direkte i overribben med den øverste regel.
/Anders
Klik her for at svare