Jeg er i gang med at renovere en kommende "udestue" og har nu fået nogle problemer. Der er et stykke stenvæg (mursten), hvor vi havde tænkt at sætte fliser. Væggen var pudset, men pudsen sad dårligt. Min idé var at fjerne den gamle puds, lægge ny på, og derefter flise det.
Så i går fjernede jeg pudset, og jeg forstår nu, hvorfor det slet ikke sad, det ser ud til at være en gammel ildsted, der er blevet pudset over, med sod og tjære der sidder i murstenene. Forsøger man at fugte murstenene, er det som at hælde vand på en gås, det perler bare af.
Er der noget man kan gøre for at få noget til at fæstne på dette? Jeg gætter på, at man ville have brug for et lag puds inden fliserne?
har desværre ikke noget godt svar, men jeg sidder med næsten samme problem, har en gammel murstock som jeg vil flise, men ved ikke hvordan jeg skal gøre med forarbejdet. var to minutter fra at starte en egen tråd!
Min overvejelse er om det går at sætte gipsplader op på teglstenen som man så kan flise på...
Er i gang med at renovere et kommende "udestue" og har nu fået lidt problemer, har et stykke stenvæg (tegl), hvor vi havde tænkt os at sætte fliser, væggen var pudset, men pudset sad dårligt. Min idé var at fjerne den gamle puds, lægge ny, og så flise på det.
Så i går fjernede jeg pudset, og jeg forstår, hvorfor det slet ikke sad ordentligt, det ser ud til at være en gammel ildsted man har pudset, med sod og tjære der sidder i teglet. Forsøger man at fugte teglet, er det som at hælde vand på en gås, det bare perler sig.
[billede]
Er der noget, man kan gøre for at få noget til at hæfte på dette, gætter på at man ville have brug for et lag puds før fliserne?
Taknemmelig for hjælp
Man "pudser" jo indeni skorstene, når man reparerer gamle skorstene med såkaldt glide-støbning. Dette hæfter jo trods alt. De bruger en specialmørtel med ekstra god vedhæftning og varmebestandighed, f.eks. RUDIMAL ( https://www.soliduct.se/glidgjutningsmassa-25kg/p-1644.htm ) <--- Googlade..
Men jeg vil tro at du nemt kan vaske væggen med noget der opløser sod, f.eks. maler-vask eller almindelig sæbe og en børste. Derefter pudser du med almindelig c-mørtel. Husk at pudsprodukterne er betydeligt bedre nu end de var førhen. Såfremt det selvfølgelig var nogle år siden den blev pudset.. =)
Vil du være ekstra sikker, så brug en pudsgrunder inden for at øge vedhæftningen..
har desværre ikke noget godt svar men jeg sidder med næsten samme problem, har en gammel murstock jeg vil flise men ved ikke hvordan jeg skal gøre med forarbejdet. var to minutter fra at starte en egen tråd!
Min overvejelse er om det går at sætte gipsplader op på teglet som man så fliser på...
Den pudser du bare op med almindelig mørtel og fliser derefter på. Rengør først fra støv og løst siddende materiale med en børste og/eller kost. Overfladen bør vædes en smule inden for at få god vedhæftning af pudsen.
Nu efter nogle lag puds og en og anden ed ser det ud sådan her i hvert fald. Jeg gjorde som Thiger foreslog, vaskede med malervask og skyllede med slangen, blev ikke rent, men renere Så i princippet penslede jeg et lag tyndtflydende puds på. Efter den behandling kunne jeg gå på de værste huller og fylde disse først, så var det bare at arbejde videre...
Nu efter några lager puds og en og anden eder ser det ud sådan her i hvert fald. Jeg gjorde som Thiger foreslog, vaskede med malervask og skyllede med slangen, blev ikke rent, men renere Så i princippet penslede jeg på et lag tyndtflydende puds. Efter den behandling gik det at gå på de værste huller og fylde i dem først, så var det bare at arbejde videre...
Ser rigtig godt ud. Godt klaret!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.