10,284 læst ·
12 svar
10k læst
12 svar
Er der asbest i fliseklæb/fuge? Se billeder
Hej, vil bare sige tak for et godt forum. Har googlet og læst alle eksisterende tråde om emnet her på forummet.
Købte en ejerlejlighed. Før jeg rev køkkenet ned, tjekkede jeg med foreningen om der er asbest i køkkenet, bag fliserne, da sagde de at de ikke kender til at det skulle findes. Flere i området har renoveret deres køkken.
1) badeværelset i min lejlighed er renoveret af en velkendt firma, papirer findes, men intet om asbestsanering, dette er en renovering fra 2017
2) det er gipsvæg/OSB-plade bag fliserne i køkkenet, og bag den væg er badeværelset
3) jeg vedlægger billeder
Har tjekket med mange bygningsarbejdere, nogle sagde at det er asbest, nogle siger at det ikke er det.
Har smidt alle fliser i sort lukket pose på genbrugsstationen. Men hvordan tager jeg en test og hvilket firma skal man hyre til testen?
Gælder de røde huse i vestre frölunda fyi.
Taknemmelig for svar!
Købte en ejerlejlighed. Før jeg rev køkkenet ned, tjekkede jeg med foreningen om der er asbest i køkkenet, bag fliserne, da sagde de at de ikke kender til at det skulle findes. Flere i området har renoveret deres køkken.
1) badeværelset i min lejlighed er renoveret af en velkendt firma, papirer findes, men intet om asbestsanering, dette er en renovering fra 2017
2) det er gipsvæg/OSB-plade bag fliserne i køkkenet, og bag den væg er badeværelset
3) jeg vedlægger billeder
Har tjekket med mange bygningsarbejdere, nogle sagde at det er asbest, nogle siger at det ikke er det.
Har smidt alle fliser i sort lukket pose på genbrugsstationen. Men hvordan tager jeg en test og hvilket firma skal man hyre til testen?
Gælder de røde huse i vestre frölunda fyi.
Taknemmelig for svar!
Nu ser jeg hverken gips eller OSB på billederne. Men hvis det er tilfældet, så er der absolut ingen asbest i fix/fuge. Hverken gips eller OSB blev brugt i den tid, hvor asbest var tilladt. Men hvis fliserne er opsat efter 1980, kan du være helt rolig. Da blev det forbudt. Allerede endnu tidligere var den farligere type forbudt.
Jeg er usikker, så du må undskylde min uvidenhed, men jeg troede, det var OSB... usikker. Hvad kan det ellers være? Det er "træ", når man banker igennem. Ser mere ud som gipsA AG A sagde:Nu ser jeg hverken gips eller OSB på billederne. Men hvis det er sådan, så er der absolut ingen asbest i fix/fug. Hverken gips eller OSB blev brugt på det tidspunkt, hvor asbest var tilladt. Men hvis fliserne er sat op efter 1980, så kan du være helt rolig. Det blev forbudt. Allerede endnu tidligere var den farligere type forbudt.
Byggeår er 1967.
Billede 4, 5 og sidste billede... viser noget kartonlignende.
Helt rigtigt, billede 6 ser ud som plywood.T tergo sagde:
Billede 7, expander, ser ud som gips, også det har du ret i. Spørgsmålet er så om fixet er nyt, altså efter 90'erne, og om en asbest sanering kan have været gennemført?
Tak for dit svar. Er det almindelige krydsfiner plader? Hvis det er det, er der risiko for asbest i og med at man måske ikke brugte krydsfiner i 1967 og et stykke tid frem?Stefan N sagde:
Fugen ser ikke ud til at være 56 år gammel. Hvad tror du? Jeg har aldrig renoveret før, derfor min uvidenhed. Håber mine spørgsmål ikke forstyrrer!
Så bare gipsplader. Var det normalt førhen, når man byggede lejligheder? Antager at det altid har været det, men tror du, at der er asbest i fixet som ses på billederne?Stefan N sagde:
Hvad tror du om, at badeværelset er renoveret men ikke saneret? Er det så sandsynligt, at fixet her i køkkenet ikke indeholder asbest?
Jeg tager gerne imod input om, hvordan man bedst tager ned gipspladerne. Behøver jeg at sanere noget, eventuelt plastikinddække indgangene til køkkenet osv. og sprøjte med vand, bruge engangsoverall osv?
Jeg synes slet ikke, det ligner gipsplader, snarere tretex, en slags fibertavle som var meget almindelig i 60'erne. I mit hus fra 1964 er der på næsten alle vægge. Hvis det er fra den tid, er der risiko for, at der kan være asbest i fixet. Man kan sende en bit til testning. Hvor ved jeg ikke, men det er blevet skrevet om det i flere tråde her på forumet. Søg på asbest, så finder du sikkert.
Tak for dit svar. Det kan nok passe, det ser ud til at være tretex. Havde ingen anelse om, hvad det var eller hvad det hedder, men en google-søgning viser tretex, og jeg synes, det ligner det, der er på væggen.TickyNucker sagde:
Jeg synes ikke, det overhovedet ligner gipsplader, snarere tretex, en slags fiberplade, der var meget almindelig i 60'erne. I mit hus fra 1964 findes det på næsten alle vægge. Hvis det er fra den tid, er der risiko for, at der kan være asbest i fixet. Man kan sende et stykke til testning. Hvor ved jeg ikke, men det er blevet skrevet om det i flere tråde her på forummet. Søg på asbest, så finder du sikkert noget.
Flisekittet, ser det "nyt" ud, eller er det gammelt, tror du? Flisekittet ser ret intakt ud og smuldrer ikke.
Byggeår er 1967.
Jeg har sendt en prøve til et firma, Evema. Jeg opdaterer tråden, når jeg har modtaget svar på prøven. Men jeg vil gerne læse mere om, hvad I andre tror, det er baseret på det, der findes i tråden.
TS, hvad fik du for svar på testen?Wan Webz sagde:
Tak for dit svar. Det kan nok passe, det ser ud til at være tretex. Havde ingen idé om hvad det var eller hvad det hedder, men en google-søgning viser tretex, og jeg synes det ligner det, der er på væggen.
Fliseklæberen, ser den "ny" ud eller tror du den er gammel? Fliseklæberen ser ret intakt ud og smuldrede ikke.
Byggeår er 1967.
Jeg har sendt en prøve til et firma, Evema. Jeg opdaterer i tråden, når jeg har fået svar på prøven. Men jeg vil gerne læse mere om, hvad I andre tror det er baseret på det, der findes i tråden.
Klik her for at svare