Er en nybliven husejer, der vil stille en hel del spørgsmål, hvis jeg ikke allerede har fundet svaret, når jeg har ledt rundt.
I dette tilfælde findes der en række tråde om trapper og deres søjler, men de er alle af forskellig karakter (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl), så derfor kommer der endnu en tråd.

Begyndte at rive en panelvæg ned i kælderen for primært at få en mere åben plads og en mindre trang ”hall”.
Da jeg fik fjernet panelet, dukkede disse (typ) søjler op, og min første tanke var: ”Nej, håber ikke disse er bærende for trappen.”

Efter at have kigget lidt på dem samt føle på dem (se video), mistænker jeg, at de ikke er det, men det er bedre at spørge en gang for meget end at skulle tage bagindgangen til kælderen hver gang, man skal ned (når trappen er faldet sammen altså).

Hvad jeg primært undrer mig over er, om man kan se på nogen nem måde, om de er bærende for trappen.
Behøver man åbne det ”pæne” kælderloft og kigge, eller kan man se det på trappens konstruktion.

Taknemmelig for svar, tips eller bare generel opmuntring.

• Trærammekonstruktion ved trappe i kælder, panelvæg fjernet. Træpelarer synlige, spørgsmål om de understøtter trappen. Mørkt træ og panelvægge.
  • Trætrapper med tilhørende søjler i kælder, delvist afskærmet af træpaneler. Spørgsmål om deres bærende funktion for trappen.
  • Træramme i kælder med samling af to bjælker, viser træets korntype og skruer, mulig bærestøtte til trappe, spørger om bærende funktion.
  • Træstolper i kælder, del af trappestruktur, med synlige søm og fastgørelser, usikkerhed om bærende funktion for trappe vurderes.
Hvis du stiller 4 sumobryddervenner på trin ovenfor "pelaren" og gør det samme som i filmen, hvad sker der så?

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Hvis du stiller 4 sumobrydervenner på trappetrinet ovenover "søjlen" og gør det samme som i filmen, hvad sker der så?
Jeg havde desværre kun en letvægts sumobryderven i nærheden dengang, men søjlen opførte sig på samme måde dengang.
Selv når jeg som næsten vejer 0,1 ton stod på øverste trin lige ovenover søjlen, var den vaklende.

Men som sagt, bedre at spørge en gang for meget 😉

Har du en kælderindgang udefra, det "" kan "" være et arbejde at få en trappe indendørs, og så har de sat støttepæle til at holde bjælkelaget. Ingen rigtig afveksling i bjælkelaget. Du må prøve at se, hvordan det ser ud, hvor trappen går igennem, om der er noget, der kan give et vink om ombygning. At den kan bøjes, men hvordan er den anden stolpe.

• Synes
h3mm4frun
  • Laddar…
Eftersom dette er bygget efter gulvvarme ch innertak er det ikke bærende

• Synes
klosp11 og 2 andre
  • Laddar…
Føl på den anden stolpe, er den ligeså bærer det ikke. Men det kan ikke være forkert at have en stolpe tættest på trappen, for du skal have et hegn der, og med en ny flot stolpe kan hegnet med fordel fastgøres i den. Der er nok lidt skråtvirke i den del under trappen og hvorfor skabet er lavet, kan man kun spekulere på. Vangstykket, som ses til højre, ser ud til at være kraftigt og har antaget en kulør, der siger for længe siden. Er der en stolpe i bøjningen af trappen, det virker som en U-trappe, og de kan knirke/pibe ret godt, da indersiden ligesom hænger i luften.

J jonaserik sagde:
Har du en källeringang fra ydersiden, det "" kan "" være et arbejde at få en trappe indenfor, og så har de sat dine støtter for at holde bjælkelaget. Ingen rigtig afveksling i bjælkelaget. Du må forsøge at se, hvordan det ser ud, hvor trappen går igennem, om der er noget, der kan give et hint om ombygning. At den kan bøjes, men hvordan er den anden stolpe.
Trappen er fra husets begyndelse.
Skal åbne et hul ved søjlerne og se, hvordan det ser ud oven for søjlerne.
Som man kan se på billedet (taget ”indefra” og under trappen) så stemmer søjlerne ikke overens med trappens konstruktion, så det er jo lidt håb for min del 😊

• Undertrappe set nedefra med synlige bjælker; trappens konstruktion og pelare er ikke i linje. Træoverflade og bjælke detaljer er tydelige.
Matti_75 Matti_75 sagde:
Eftersom detta är byggt efter gulv varme og loft er det ikke bærende
Tak for et kort og direkte svar 😃

J jonaserik sagde:
Føl på den anden stolpe, er den lige sådan så bærer den ikke. Men det kan ikke være forkert at have en stolpe nærmest trappen, for du skal have et rækværk der, og da med en ny flot stolpe kan rækværket med fordel fastgøres i den.
Der er nok lidt skråttræ i den del under trappen og hvorfor skabet er lavet, kan man kun spekulere på. Vagnstykket som ses til højre ser ud til at være kraftigt og har antaget en farvetone der siger længe siden. Er der nogen stolpe i bukket på trappen, det synes at være en U-trappe og de kan knirke/knage ret godt, da indersiden ligesom hænger i luften.
Den anden stolpe føles lidt stivere, men den sidder jo på den anden side fast i trappen med regel.
Eftersom pillerne er sammensatte så tror jeg også at rummet er bygget med overskydende materiale.
Smækker med lidt flere billeder her eftersom et billede siger mere end mine ord 😉

I fremtiden vil der sikkert komme en flot søjle til at fastgøre et rækværk i, hovedsagen for os nu var at få åbnet op for rummet så det blev mere luftigt.

• En trappeopgang med trævægge og en trappe i mørkt træ. Der er også en lodret træbjælke, muligvis en støttepæl, der er fastgjort i trappen.
  • Träkonstruktion, bjälkar, förvaringsutrymme under en trappa, ommålad vägg, ljust rum, obebyggd yta, enkel arkitektur.
Nu har jeg åbnet op i loftet, og søjlerne er ikke bærende.

Derimod undrer jeg mig over, om nogen ved, hvad der "bærer" trappen.
Er det, at den støtter mod en af gulvreglarne for overetagen eller?

• Åbnet loft med synlige træstolper og bjælker, diskussion om bærende strukturer for en trappe i en bygning.
  • Træloft med åbning afslører loftsbjælker og en ikke-bærende søjle. Spørgsmål om trappens støtte mod gulvbjælken ovenpå.
  • Et åbent loft med synlige træbjælker og en bærende søjle, som diskuterer konstruktionen af en trappe og dens støtte fra loftsbjælker.
  • Åbnet loft med synlige træbjælker og reglar, viser detaljer af konstruktionen omkring loftet, muligvis ved trappen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.