På grund af at jeg ikke tænkte så langt ved tidspunket før grundlæggelse overvejer jeg nu følgende.
Jeg har altså ingen ekstra tomrør ud i jorden til eventuel belysning.
Jeg har et to rør til garagen, et til strømforsyning og et til øvrigt, måske tele, data, hvem ved...

Eftersom jeg ikke vil have kabel på ydersiden af fundamentet på et nybygget hus (det der beskyttelse i form af en halvrund plade)... overvejer jeg at bore direkte ned gennem syllen, gennem celleplastikken, og tage rør ud i jorden til en slags forbindelsesbrønd.
Fundamentet er plade på jord, med L-element, 50mm celleplast.

Har I lyst til at bistå med lidt for og imod i denne tankegang...?

Tyresö
Gætter på, at du har indstøbte varmeslanger.

Hvis du ved, at du har indstøbte varmeslanger i betonpladen - bor IKKE i betonpladen. Bor du igennem varmeslangen, og den (sandsynligvis) er vandbåren... så har du store og dyre problemer!

Gem hellere elkablet i stenlejet rundt om huset.

En lille pegefinger, så jeg kan skinne: Du har 200 mm celleplast i din plade og 50 mm celleplast kantbalkbeklædningen. Så jeg også kunne være ordkløver...

Jo, men jeg mener sådan her...

Sylen som består af 45x170 ligger på kantbjælken, udenpå 170mm stommen er der liggende 45x70.
45x70 ligger trukket 1cm over grund. Så næsten hele 45x70 ligger lige ovenover "kantbjælkeenklædningen", dvs lige ovenover 50mm celleplast.
Hvis jeg skulle bore lige ned i midten af 45x70, så bør jeg komme lige ned gennem celleplasten og ud under fundamentet.

Og i celleplasten har jeg ingen gulvvarmeslanger :)

Tyresö
Hvis du ikke borer i betonen, så er det ingen problemer, det er bare at bore!
Husk bare bagefter at bruge Martin Timells favoritprodukt: latexfuge til udendørs brug, så du tætner hullet rundt om kablet.

Ja, jeg tænkte mig noget i stil med 20mm rør, eller måske 32mm guling...

Men det jeg også overvejede er, om der er nogen slags armering fra dæksiderne ind i cellplasten... men den er måske bare limet....

Senest redigeret:
Vil du skjule kablerne, kan du jo altid lave dine rørudløb under en trappe eller et hævet trækdæk.

Lidt data;
EKLK 5G2,5 E0423451 yderdiameter 13,0mm
EKKJ 4x2,5/2,5 E1416024 yderdiameter 15,0mm
S1XV-R (PEX) 5G6 E0012075 yderdiameter 16,0mm

16-rør E1416002 indre diameter 13,8mm
20-slange E0423451 indre diameter 14,4mm
20-rør E1416003 indre diameter 17,6mm
25-slange E1416024 indre diameter 18,6mm

Tak for data!

Så, sagt og gjort, ingen problemer! Var nødt til at have to forlængerledninger bare... ;)

Følgespørgsmål, ved nogen om der findes færdige produkter til overgang fra slange for fiber til almindelig vp slange?
Altså sort med grøn stribe, glat, stiv...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.