Hej,
Undrer om nogen af jer kan hjælpe.
Har virkelig dårlig styr på, hvor meget gipsplader kan holde i vægt.
Har en tanke om at sætte et elfa hyldesystem op på en gipsvæg.
kan ikke finde nogen reglar da den ene væg er 920mm bred og den anden (på den anden side af døren) er 1270mm, så hyldeplanerne vil være 900mm brede på den ene og 1200mm på den anden.
Jeg forestiller mig 2300mm skinner og 300mm dybe hyldeplan. 7 hyldeplan per side som vil opfylde deres funktion som bogreol.
Jeg vil helst ikke montere noget, der kan få hele væggen til at gå i stykker, da jeg ikke er sikker på, om en 13mm gipsplade klarer vægten.
Jeg sætter pris på inputs fra jer med erfaringer, da jeg mangler præcis dette.
Vedhæfter et billede af væggen for overblik. Altså hyldesystem på hver sin side af døren.
Tror ikke en 13mm gips klarer så mange bøger. Reglarne går nok desværre i linje med dørkarmen hvor dørfoden sidder nu.
Der findes jo elfa "klick in system". Sæt bærelisten så langt oppe på væggen som muligt, hvor væggen møder loftet. Der burde du have en horisontal regel forhåbentlig. Testskru og se om skruen holder godt.
Tak for input.
Tænker at de horisontale skinner med 5 fastgørelsespunkter måske fordeler vægten mellem de syv hylder, men tænker måske forkert?
Trækkraften nedad bliver måske for meget alligevel?
Skal tjekke om hængeskinne kan fungere, kan være en løsning, men da lofthøjden er 3m, så kommer de nederste hylder måske lidt vel højt fra gulvet.
Må fundere lidt over det.
Hvis væggen kun består af gips, ville jeg ikke engang overveje at hænge et så tungt stykke som en hel bogreol på den. Er du sikker på, at det er en ren gipsvæg?
En ophængsskinne kan fungere, hvis du fastgør den i alle regler, men du skal vide, hvor de er. Den behøver altså ikke at være øverst på væggen, men kan være længere nede, så længe du fastgør den i de stående regler.
Mollyplugge tager vel ca. 40 kg pr. fastgørelsespunkt, men jeg ville stadig være bange for, at hele væggen kommer ned, hvis ikke skinnerne er sat i reglerne.
Den tidligere ejer havde en stringhylde og monterede den med Molly, men den hylde har også fødder, så vægten af hylden tog gulvet, elfa med skinner er kun væggen der skal tage vægten.
Reglar er et must, så jeg scanner med en GMS 120 i morgen for at lokalisere dem. Håber der findes noget, der fungerer.
Tak for jeres inputs!