Jeg vil gerne have både 230V og vand i drivhuset.

230V skal bruges til belysning samt en stikkontakt, der kan bruges til havemaskiner og udendørs julebelysning. På vandet skal en Gardena vandingscomputer sidde (sandsynligvis i drivhuset) og et udtag til endnu en slange.

Alt skal gå ned ad en lille klippe og under en stenbelægning. Jeg overvejer at lægge begge slanger meget overfladisk, så vandslangen vil blive blæst ud om vinteren for ikke at fryse. Til sidst skal jeg bore gennem betonsoklen til garagen og trække begge slanger op på indersiden af væggen. Her er der allerede både strøm og vand fremført. I alt 6-7m slange.

Mine spørgsmål:

1) Kan jeg bruge PEM på begge slanger, eller skal jeg købe et 50mm kabelbeskyttelsesrør for at det skal være godkendt? (elektrikeren må trække el i efterhånden, det er vel OK?)

2) Hvilke dimensioner skal jeg bruge? PEM-slange som sagt, 16mm til vand og 32mm til el?

3) Hvis jeg fastgør en ~1M høj trykimprægneret planke i hjørnet af drivhuset, er det så i orden at trække strømmen op ad denne? (en IP44 stikkontakt med låg og en fastmonteret armatur, der styres separat med en Nexa indbygningskontakt, der sidder i garagen)

Grav bare pem slangen ned, undgå rør hvis du alligevel skal tømme om vinteren. Læg 50mm slange med glat inderside (hvis du kan vælge) i samme grav. Træk en ny trækline og træk kablet selv. Elektrikeren kan tilslutte det for dig. Er du i tvivl om hvilket kabel du skal bruge, spørg elektrikeren.

• Synes
perfred
  • Laddar…
1) Visse typer af kabel må kun lægges i jorden, hvis de lægges i rør, mens kabel beregnet til jordlægning kan lægges uden beskyttelsesrør. Vælg en kabel til jord, så kan du undlade beskyttelsesrøret. Der skal dog egentlig være et kabelmarkeringsbånd ovenover, så hvis man graver fjerner man først båndet, ikke kablet. Ser ud til, at du skal have mindst 4G1,5 (en fase en tændtråd i samme gruppe?) http://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

2) Hvis du ikke har et stort forbrug af vand og trykket på indgående position er tilstrækkeligt, er 16 eller 20 mm PEM nok. Derimod kan det nok være lidt vanskeligt at "blåse rent" et sådant rør, hvis der er et betydeligt lavpunkt.

3) Monter kun på bygningen, ikke på nogen løs pind stukket ned i jorden. Et kabelbeskyttelse ovenpå. http://www.elbutik.se/product.html/kabelskydd-plat?category_id=2099

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.