Hej,
Jeg skal lige til at opstille stolperne til vores nybyggede carport på forhåndsbestilte støbte sokler. Stolpeskoenes bund er støbt i niveau med soklen, se billede. Nu er spørgsmålet: Jeg har set andre nybyggerier, hvor man ikke stiller stolperne direkte på sådan en sokkel, men placerer en rustfri metalafstand på nogle centimeter imellem, for at stolpen ikke skal ligge mod soklen. Jeg antager, at det har at gøre med, at sne og vand ikke skal kunne suges op i endetræet. Jeg har en 90x90 limtræsbjælke, som jeg tænkte at olie ind i enden, inden jeg opstiller den på soklen.

Er afstandsstykker virkelig nødvendige, eller er det "overkill"? Hvad mener I? Hvor kan jeg få fat i sådanne afstandsstykker, er det en standardvare i byggemarkederne?

Tak for hjælpen.

• Betonplint med indbyggede stolpesko til carportbyggeri, set fra siden.
Læg lidt syllpapp i bunden, det burde være nok.

snuttjulle sagde:
Læg lidt syllpapp i bunden, det burde være nok.
Præcis. Almindelig tjærepap og måske lidt koldasfalt er sikkert nok. Skulle det rådne efter 50 år, kan du jo save den syge del ud og banke en ny bit ind.

En god ting ved ikke at sætte stolpen i bunden er, at der er mulighed for at justere fastgørelsen efterfølgende, hvis nu plinten skulle krybe op af jorden eller af en anden årsag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.