Skal give mig i kast med at bygge hegn og tænkte rådføre mig lidt med jer angående drypnæse, er det nødvendigt?
Jeg skal have stående spån.
Hvordan saver man disse nemmest? (Har gerings-/kap)
Hvor mange graders vinkel?
Det føles som det er let at kappe lidt forkert ved dette trin, hvilket kan gøre at spalierne får lidt forskellig længde?
Alt træ er imprægneret, spalierne skal være 80 cm.
Jeg skal have stående spån.
Hvordan saver man disse nemmest? (Har gerings-/kap)
Hvor mange graders vinkel?
Det føles som det er let at kappe lidt forkert ved dette trin, hvilket kan gøre at spalierne får lidt forskellig længde?
Alt træ er imprægneret, spalierne skal være 80 cm.
Havde bygget en kaprigg. Fastgør saven og fastgør et anslag 80 cm fra klingen, så bliver alle lister lige lange. Hvad angår drypnæse, kan du nok springe over det, hvis det gælder imprægneret, og det skal være umalet. Ellers er det let med nævnte rigg. 20-25 grader er nok.
Hvad menes med kaprigg? Kan du forklare lidt for en nybegynder?Fulkemisten sagde:
Ja. Men tænk at du tvinger eller skruer din kap-/geringssav fast på et bord. Derefter fæstner du et anslag (det kan være hvad som helst, et brætstykke for eksempel) så enden på brættet, du vil save, ligger mod anslaget. Så bliver hvert bræt præcis samme længde, selvom du laver 300 stakitpæl. Du behøver kun at måle første gang, så det går hurtigt.
Takker!!Fulkemisten sagde:
Jo. Men tænk at du tvinger eller skruer fast din kap-/geringssav på et bord. Derefter fastgør du et anslag (det kan være hvad som helst, en brædestump eksempelvis) så enden på brættet, du vil save, ligger mod anslaget. Så bliver hver bræt præcis samme længde, selvom du laver 300 stakithegnspinde. Du behøver kun at måle første gang, så det går hurtigt.
Hvad tror du, der kræves for vinkel på stolperne? Har lige begyndt og lavede kun 10 grader på de første to, overvejer om det er for lidt?
Til vandafløb for oven altså
Anede det, tak igen!Fulkemisten sagde:
Heldigt jeg har dig som sparringspartner her, jeg fortsætter indtil du bliver træt
Jeg sætter stolperne i fundamenterne med franske træskruer, har forstået at disse skal forbores. Skal man det? Jeg skruede 4 per stolpe og alle blev stramme uden at træet revnede, fungerer det så længe træet ikke sprækker, eller kan det stadig sprække senere fordi man ikke har boret?
Okay, jeg forstår. Har desværre allerede købt franske som ikke er selvborende.Fulkemisten sagde:
Men sig at jeg fortsætter med at skrue disse uden forboring og uden at stolperne revner, går det i så fald godt, eller kan de revne senere, eller indebærer det en anden ulempe?
Tanken er at spare lidt tid plus at jeg trækker 2 skruer på hver side af stolpen som sidder stort set lige overfor hinanden, forborer jeg fra begge sider er jeg bange for at hullerne går ind i hinanden og skruerne ikke trækker så. Nu kan jeg skrue dem med lidt-lidt vinkel mod hinanden, så de ikke støder sammen, og det har fungeret indtil videre.
Aha. Du havde ikke forboret. Misforstod dig. Ja du. Det afhænger af mange ting, om det kommer til at revne. Sandheden er, at ingen ved det, men sandsynligvis ikke. Hvor tæt på enden er det, og hvor grove er stolperne? Jo længere fra enden og jo grovere, des lavere risiko. Ville ikke have "sparet tid" på at risikere at skulle gøre det om. Forborer en del faktisk, alt bliver bedre og mere præcist. Ikke altantræ selvfølgelig, men ellers så. Kan du ikke forbore med samme vinkel?
Det er 70x70 stolper.Fulkemisten sagde:
Aha. Du havde ikke forboret. Misforstod dig. Ja du. Det afhænger af mange ting, om det vil sprække. Sandheden er, at ingen ved det, men sandsynligvis ikke. Hvor tæt på enden er det, og hvor grove er stolperne? Jo længere fra enden og jo grovere, desto lavere risiko. Jeg ville ikke "spare tid" på at risikere at skulle lave det om. Forborer faktisk en hel del, alt bliver bedre og mere præcist. Ikke terrasseplanker selvfølgelig, men ellers så. Kan du ikke forbore med samme vinkel?
Nederste hul er 70mm fra endetræet.
Det går sikkert at forbore i samme vinkel, men jeg kan forestille mig, at skruerne går i hinanden nogle gange.
Skruen går ind 45mm på hver side og er lige imod hinanden.
Klik her for at svare