Lysende link, tak!!
En overvejelse, der findes jo lidt forskellige varianter af drænrør. Sigros er perforerede hele vejen rundt. Hvis jeg ikke husker forkert, har jeg set sådanne, der kun er perforerede i overkanten. Andre har en indgang i bunden med en variant af "vandlås", ellers tror jeg, at de er helt tætte.
Kommentar på de forskellige typer?
Selv kan jeg synes, at de, der er perforerede hele vejen rundt, burde slippe vandet ud det samme sted som de tager det ind?!
Håkan
En overvejelse, der findes jo lidt forskellige varianter af drænrør. Sigros er perforerede hele vejen rundt. Hvis jeg ikke husker forkert, har jeg set sådanne, der kun er perforerede i overkanten. Andre har en indgang i bunden med en variant af "vandlås", ellers tror jeg, at de er helt tætte.
Kommentar på de forskellige typer?
Selv kan jeg synes, at de, der er perforerede hele vejen rundt, burde slippe vandet ud det samme sted som de tager det ind?!
Håkan
Ess-Dræn var det jeg nævnte ovenfor, det med "vandlåsen", http://www.extena.se/.
Deres FAQ siger følgende:
- Skal jeg bruge filterdug omkring røret?
- Nej, hvis du bruger ESS-DRÆN, behøves hverken filterdug eller vasket singel.
Det ville være sjovt at få nogle meninger omkring dette emne, erfaringer med forskellige typer, priser, prisværdi osv! Præcis som M@ZE spurgte om fra starten ;-)
/Håkan
Deres FAQ siger følgende:
- Skal jeg bruge filterdug omkring røret?
- Nej, hvis du bruger ESS-DRÆN, behøves hverken filterdug eller vasket singel.
Det ville være sjovt at få nogle meninger omkring dette emne, erfaringer med forskellige typer, priser, prisværdi osv! Præcis som M@ZE spurgte om fra starten ;-)
/Håkan
Ess-dræn: "Normalt anbefales det, at rørets krone, på det højeste punkt, ligger mindst 200 mm under det laveste punkt på husets fundament."
Isodrän's monteringsvejledning: "Dræningsledningen skal lægges i underkanten af dræningslaget, dog normalt mindst 350 mm under kældergulvet, eller min. 100mm under nederste kant af grundsulen. Se figur 2. Hvis grundsulen er dybere end 500 mm under gulv, graves der så dybt, at dræningsniveauet kommer min. 500 mm under kældergulvet."
Uden at vide hvordan en kældervæg normalt ser ud :-X mistænker jeg, at vi taler om en forskel på 10-20 cm. Er det _næsten_ ikke indenfor en normal fejlmargen, når man laver selve udgravningen?!
Isodrän's monteringsvejledning: "Dræningsledningen skal lægges i underkanten af dræningslaget, dog normalt mindst 350 mm under kældergulvet, eller min. 100mm under nederste kant af grundsulen. Se figur 2. Hvis grundsulen er dybere end 500 mm under gulv, graves der så dybt, at dræningsniveauet kommer min. 500 mm under kældergulvet."
Uden at vide hvordan en kældervæg normalt ser ud :-X mistænker jeg, at vi taler om en forskel på 10-20 cm. Er det _næsten_ ikke indenfor en normal fejlmargen, når man laver selve udgravningen?!
Hej.
Man kan købe drænrør (wavin) på Odal, til et hus bør det være nok med 50mm rør, og det burde koste under 15kr/m, man bør lægge 4-8 makadam eller lignende på røret (obs ikke 0-8), at lægge fiberdug rundt kan være dumt, hvis det er jord, der "slammer", da bliver dugen som en skal, og der kommer ikke noget vand til røret. Held og lykke.
MVH
Gustav
Man kan købe drænrør (wavin) på Odal, til et hus bør det være nok med 50mm rør, og det burde koste under 15kr/m, man bør lægge 4-8 makadam eller lignende på røret (obs ikke 0-8), at lægge fiberdug rundt kan være dumt, hvis det er jord, der "slammer", da bliver dugen som en skal, og der kommer ikke noget vand til røret. Held og lykke.
MVH
Gustav
Hvor der står (0-8) så blev det galt,
Klik her for at svare