L
Det er ok, nu
S snowjim sagde:
Hvilken retning er bedst at bore fra? Bagsiden eller forsiden? Disse karme har set fra forsiden et 14 mm hul, som går et stykke ned, og derefter går det over i et mindre, der går lige igennem.
Du skal jo trække karmeskruen udefra, boringen sker efter, at du har fået karmen på plads, så forsøg at få karmen, som du vil have den. Overdelen på karmen kan fastklemmes ved at sætte kiler der, nede med tærskelstykket på plads, kan også kilers fast. Da har du en udgangsposition for at skubbe karmen lidt let i alle retninger, følg bare med med kilerne. Hvis du er lidt forsigtig og vil prøve, så kan du stramme kilerne op og sætte døren i for at se, hvordan den opfører sig, lidt besværligt men muligt. Hvis du er tilfreds, borer du i hullet og får en centrum for karmeskruen, trækker den i og tager den næste.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
L
Går lidt hurtigt nogle gange
Det, der er tricky ::::: sidestykkerne kan stå lodret, men alt sammen skævt, overstykket skal være i vater, ellers går døren ikke ind, den støder på foroven eller forneden, det betyder, at du skal sørge for at få det rigtigt fra starten, når skruerne er på plads, kan du ikke hæve eller sænke dem, kun skrue lidt, skruer du ind (så burde den løse del på skruen gå ud) (det er ligesom lidt baglæns momentum) på hængselssiden, så skal du give lidt slip på den anden side foroven, så løfter døren sig på låsesiden, nogle gange flere justeringer end man tror

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Skal og skal. Det er muligt at få rette vinkler, selvom det hælder. Men det er nok nemmere at sætte tærsklen i vater og karmen lodret, i sideled mener jeg så.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Tak for informationen!

Vi har nu fået 2 døre på plads!

Den første dør glemte vi at niveaujustere tærsklen og topbrættet, men det fungerede alligevel. Dog er der maksimalt 1 mm mellemrum mellem dørens yderste del og karmen, ved ikke om døren svulmer, men hvis den gør det, så vil den nok knibe der. Jeg kan heller ikke se hvordan jeg skal kunne justere dette da karmskruerne sidder hvor de sidder? Hvad jeg mener er, at når man lukker døren, ser det godt ud på den side hvor hængslerne sidder, men på den side hvor låsen sidder, er der maksimalt 1 mm mellemrum mod toppladen.

Først borede jeg hullerne op indefra, men det havde tendens til at gøre de eksisterende huller grimme, så vi borede først igennem centrum og fortsatte derefter fra bagsiden af karmen, hvilket gav klart pænere huller.

Den anden dør gik klart hurtigere... indtil vi kom til at save væggen op i overkanten, desværre blev der regnet forkert lidt, og tiger savens blad bøjede sig gerne. Et godt stykke tid senere med stiksav og tigersav blev det okay.

Denne gang havde vi styr på at tærskel og topplade også skulle være i niveau, hvilket også gav et perfekt slutresultat =D

For vores del var det lettere at bore hullerne først, montere og lodde og niveaujustere karmen og så skrue den fast. Hvis den skulle op fra gulvet i en ende, lagde vi afstandsstykker der. Justeringen blev derefter gjort med 180 vaterpasset, det var da nemt at se hvilke skruer der skulle ændres.

Det interessante er dog, at mit ene Hultaforst vaterpas virker helt forkert. Det skete flere gange, at det viste forskelligt, selvom det var på samme sted som vi målte. Vi lavede en hurtig test hvor vi kontrollerede vater med Hultafors 1, vendte det og så om det viste det samme, og så det samme med Hultafors 2. Det viste sig, at Hultafors 1 ændrede sin lod afhængigt af hvilken vej man havde det! Vi drejede altså 180 grader horisontalt. Hultafors 2, som er i orange plast, viste rigtigt uanset hvordan man vendte det. Skal vise nogle billeder af det i morgen, hvis jeg får tid.

Det er bare at justere med karmskruen. Det er det, der er formålet med dem.

D Daniel 109 sagde:
Det er bare at justere med karmskruen. Det er det, der er formålet med dem.
Ikke i højden.

Ja, hvis du justerer ud på hængselssiden i overkanten, så går det yderhjørne på døren nedad. Døren havner ikke i lod, men den centrerer i karmen. Du skal justere lige meget på begge sider, så du ikke påvirker bredden på karmen.

S snowjim sagde:
Tack för informationen!

Vi har nu fått 2 dörrar på plats!

Första dörren missade vi att vågrätta tröskel och topbräda men det fungerade ändå. Dock så är det max 1 mm glapp mellan dörrens yttersta del och karmen, vet inte om dörren sväller men gör det det så lär den skärva där. Ser inte häller hur jag ska kunna justera detta då karmskruvarna sitter där de sitter? Vad jag menar är att om man stänger dörren så ser det bra ut i den sidan där gångjärnen sitter men i den sidan där smäcken sitter är det max 1 mm glapp mot topplattan.

Först borrade jag upp hålen från insidan men det hade en tendens till att göra existerande hål fula så istället så borrade vi först igenom centrum och sen körde vi resten från baksidan av karmen vilket av klart snyggare hål.

Andra dörren gick klart snabbare... tills vi kom fram till att såga upp väggen i överkant, tyvärr räknades det fel lite plus att tiger sågens blad gärna vek sig. Ett bra tag senare med sticksåg och tigersåg så blev det okay.

Denna gången hade vi koll på att tröskel och toppplatta också skulle vara i våg vilket också gav ett perfekt slutresultat =D

För vår del så var det lättare att borra ur hålen först, sätta dit och loda och vågrätta karmen och sen skruva fast den. Behövde den upp från golvet i någon ända så la vi distanser där. Justeringen gjorde sedan med 180 vattenpasset, det var då enkelt att se vilka skruvar som behövde ändras.

Det intressanta är dock att mitt ena Hultaforst pass verkar helt off. Det hände flera gånger att den visade olika trotts att det var på samma plats som vi mätte. Vi gjorde ett snabbt test där vi kollade våg med hultafors 1, vände på det och såg om det visade samma, och sen samma sak med hultafors 2. Det visade sig då att Hultafors 1 ändrade sitt lod beroende på vilket håll man hade den på!? Vi snurrade alltså 180 grader horisontellt. Hultafors 2 som är i orange plast visade rätt oavsätt hur man vände på det. Ska visa lite bilder på det imorgon om jag får tid.
Karmskruvarnas justering använder du så att karmens sidostycken blir raka. I viss mån kan man även justera glipan mellan dörr och karm (på sidorna) men överstycket och tröskeln håller ju emot så risken är att sidorna bara bågnar istället. Om dörrbladet inte är centrerat i karmen är det gångjärnen som ska justeras. Vet inte hur man gör med moderna snäppgångjärn men med gamla gångjärn knäcker man dem med ett speciellt verktyg (100 kr), alltså deformerar gångjärnet så att bladet flyttas.

Angående vattenpasset så låter det ju som att det har skadats så att libellen hamnat ur läge. Kan väl vara fel från fabrik också men det verkar märkligt att det har slunkit genom kvalitetskontroll.

Rette i sammenhængen er passende vinkelret mod tærskel og overligger snarere end i lod. Disse bør jo ganske vist være i vandret, så bliver sidestykkerne i lod.

Husk. Spænd to snore op fra karmens yderkanter tværs over åbningen i et kryds. Snorene skal røre hinanden i midten. Gør de ikke det, skal du justere en af karmens sider ind eller ud. Så ved du, at karmen ligger i et plan, og at døren vil slutte tæt.

49781d1335481102-exterior-door-wont-seal-diy-cross-leg.jpg

• Synes
JohanLun og 2 andre
  • Laddar…
J
Med gammelt hus og gamle døre har jeg forsøgt at sætte så vinkelret og I lod som muligt, men jeg har satset på, at hængslesiden er kommet i lod og så justeret resten. Vinduene jeg satte ind lod jeg dog følge væggen og ikke i lod (dog vinkelret).

Snor metoden var smart.

Jeg synes dog, kiler fungerer godt, karmskruer kan jeg forestille mig fungerer godt til fx en ny yderdør, men indvendige døre og vinduer føles det lidt overkill?

Nogle gange tror jeg dog, at sådan noget overteoretiseres.

Mit tip til montering af indvendige døre er at fastgøre hængselssiden af karmen og derefter montere døren tilbage og montere den anden side af karmen efter døren. Det synes jeg giver det bedste og hurtigste resultat.

• Synes
Per i Hamrånge og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.