Hej,

Vi er i gang med at sætte nye indvendige døre op, og som det ofte er i ældre huse, er det meste ikke helt lige. Så væggene er ikke i lod, og spørgsmålet er, hvordan man gør med dørene? Skal vi vælge at følge væggen, som de tidligere døre gjorde, eller skal man sætte dem i lod, selvom det indebærer, at karmen ligger kant i kant foroven og går ind måske 1 cm forneden?

Egentlig er den ikke helt i lod i den situation heller, men den er inden for stregen alligevel. Mere kan vi ikke tage, da der ligger et parketgulv i vejen.

Det ville helt klart have været nemmest at følge væggen, men det siger monteringsvejledningen ikke.

• Synes
Fender_KBA
  • Laddar…
Vaterpas anvendt mod en væg for at sikre niveau, med luftboblen centreret mellem markeringer. Dørkarminstallation med træklods imellem væggen og dørkarmen for justering. Hvidt dørkarmsfod sammenføjes med trægulve og en synlig ubehandlet krydsfinerkant. Gulvet har et hak hvor karmsfoden er installeret.

L
Har været oppe tidligere her, ked af det, der findes ingen patentløsning på problemet, man må rode med det på bedste vis efter eget hoved, og sluge samt leve med det,
Tjek om klackfoder går at bruge, måske lidt modificering af det (slibe, save e.t.c.)
eller en liste,

Så man skal ikke følge væggen, men det skal være 100% i lod?

Hvis du sætter den parallelt med væggen, er der risiko for, at arterna går i gulvet, når du åbner, og den vil desuden åbne sig, hvis den står på klem. Bortset fra de problemer kan du sætte den fladt mod væggen. Du skal afgøre, hvad der er vigtigst.

L
S snowjim sagde:
Så man ska inte följa väggen utan det måste vara 100% i lod?
Hvis du følger væggen med en ny karm, vil døren enten åbne eller lukke af sig selv pga., at den hælder til den ene eller anden side, ved ikke hvordan den gamle gjorde, det er som at vælge mellem pest og kolera.
Og som daniel siger, hvis den hælder for meget, kan den ramme gulvet.

Det vigtigste er jo, at døren ikke glider op eller i pga, at den hænger skævt. Så må man tilpasse med passbiter, salning mod foder osv. Ser ikke ud til at være en katastrofe i dit tilfælde. Jeg har et gammelt tømmerhus, hvor væggen hælder en del. Det adskiller sig 5 cm op mod nede. Hvis jeg skulle tilpasse mig efter væggen, ville døren konstant stå åben eller lukket, afhængigt af hvordan den hælder.

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
Tror vi kører på at følge væggen som alle andre i huset. De kører jo ikke op af sig selv.

Prøvede at trække i den første karmeskrue, men det gik langsomt som ind i, min18v klarede knap trykket. Træet larmede en del også!? Blev nødt til at skrue den ud igen. Tilsyneladende bunder hovedet på karmeskuen, før den er helt inde?

Man kan jo bore op, men så er der ikke meget træ tilbage, som man kan se her

En person holder en karmskrue mod en dørkarm, hvor skruen stikker ud fra et hul i karmen. Baggrunden viser slørede byggeelementer.

L
Bare at bore hvis der er en bund i karmen, nogle karme har det, karmeskruen holder om kun halvdelen er i karmen, ellers længere karmeskruv

Aha, hehe man ska bore op karmen lige igennem med 14 mm bor, selvfølgelig har jeg kun 12 og 16 mm, så det bliver til at tage afsted og handle lidt ;)

Du skal bore ud hullet helt i karmen med den karmskrue.

L
S snowjim sagde:
Aha, hehe man skal bore op karmen lige igennem med 14 mm bor, selvfølgelig har jeg kun 12 og 16 mm så det bliver til at tage ud og handle lidt ;)
Er du stadig hjemme??? det er en specialbor der ikke vingler i hullet med en bor der sidder i næsen, så det bliver præcist i centrum for hul i reglen pris ca 300:- utrolig svært med en fladbor, den vingler, men går hvis man holder præcist lige, men uden centrumhul

L Liteavvarje sagde:
Er du stadig hjemme ??? det er en specialbor der ikke vakler i hullet med en bor der sidder i næsen, så det bliver præcist i centrum for hullet i reglen pris ca 300:- utroligt svært med en fladbor, den vakler, men går hvis man holder den helt lige, men uden centrumhul
Aha! Godt at du sagde det, hvor finder man sådan en så?

L
S snowjim sagde:
Aha! Bra at du sagde det, hvor finder man sådan en da?
Findes i byggemarkederne, kaldes for karmskruvsborr, har du den specialnøgle til at sætte i skruen, den anden ende er til justering.

Ja, jeg købte tidligere en specialnøgle som man sætter i skruemaskinen.

Karmskruvborren måtte jeg købe på Biltema, ingen af de andre havde hjemme desværre.

Købte også en hultafors SM 180 vaterpas, håber det er tilstrækkeligt godt, føltes ikke motiveret at lægge 2000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.