Interessant, er ved at færdiggøre et biorum, hvor jeg skal have plads til en type dobbelt så stor center, og det burde kunne gå at bruge disse til min med (måske).
Tak for opdateringen!
Tjek nøglehulsbeslag, de røde højtalere et stykke ned
[link]
Nogle producenter har dem original på fx sorroundhøjtalerne
[billede]
Jo, sådanne kender jeg til, har sådanne på netop sorroundhøjtalere. Af en eller anden grund vil jeg dog ikke skrue sådanne på en centerhøjtaler, tror desuden at der skal til ret grove træskruer i højtaleren for at det skal holde. Ser ikke at det skulle holde bedre end det jeg nu har sat op, tror at det følsomme punkt er gipsvæggen i sig desværre.
Overvejer om jeg måske alligevel har brugt forkerte expanders. De er lavet til 16 mm og opefter, så hvis 16 mm er den mindste tykkelse, må man antage, at i denne situation fungerer benene mere som kløer, end at de ligger jævnt langs væggen.
Måske skal jeg overveje at skifte expanderen ud med en, der er mindre, f.eks. dem der har et maksimum på 16 mm, ved den tykkelse burde benene ligge fladt mod overfladen på indersiden, og på den måde bør konstruktionen blive markant bedre?
Rent holdbarhedsmæssigt tror jeg egentlig ikke, det er noget for gips og træregel i betragtning af, at den tidligere højttaler, jeg havde, sad i ren gips. Men selvfølgelig, jeg kan ikke huske, om det var dobbelt eller enkelgips, men sandsynligvis var det enkel, i betragtning af at det var en skillevæg i en lejlighed.
Ser jeg tilbage i min historik, så ser jeg, at jeg satte TVen op med 2 stk. 6e, 2 stk. 5e og 2 grove træskruer i reglen, og det ser ud til at fungere fint. Så jeg har sandsynligvis brugt de forkerte expanders, da 6e er lavet til enkeltplade.
Jeg har dog en svag erindring om, at nogen sagde, det var ekstremt vigtigt, at benene foldede sig helt ud, hvilket gjorde det bedre at tage den "større" model, men på den anden side er det nok ikke så godt, hvis benene ikke rigtig rækker til. Tror helt klart, det bliver bedre fat, hvis de sidder præcis på kanten, dvs. 16 mm, så benene ligger plant mod indervæggen.
Jeg købte toggle(M5) og expander(M6) hjem, men det endte alligevel med, at jeg brugte expander lavet til 13 mm gips, eftersom det havde fungeret så godt til TV'et. Inden jeg fjernede de gamle, mærkede jeg, hvordan de sad, og de sad faktisk ret løst i væggen, så det var ikke underligt, at hylden ikke blev helt stabil.
Ved fastgørelsen af den nye expander brugte jeg naturligvis expander værktøjet, hvilket gør det let at vide, når expanderen er foldet helt ud. Sidste gang kunne man trykke og trykke her, og man hørte bare, hvordan kløerne borede sig dybere ind i gipsen, denne gang sagde det rigtig stop, hvilket tyder på, at armene er placeret korrekt trods den mærkelige tykkelse på gipsen.
Eftersom den nye expander satte sig så meget bedre, forsvandt den ydre skive også, hvilket medførte, at konsollen kom helt ind til væggen.
Da jeg havde problemer sidste gang med, at underlæben på konsollen ikke lå mod hyldeplanet helt, valgte jeg at lime små skiver fast nederst på bagsiden af underlæberne mod væggen. Dette havde sandsynligvis ikke været nødvendigt nu, når de havnede helt ind til væggen. Resultatet blev, at hyldeplanet med last peger en smule opad, men det er meget lidt, det vigtigste er, at det ikke peger ned som tidligere.
Så nu sidder det godt i væggen, det føles rigtig stabilt, og jeg føler mig sikker på, at det kan holde til en kat, hvis han skulle lykkes med at hoppe op.
Jeg kan faktisk anbefale konsollerne, så længe man har tålmodighed til at fastgøre dem ordentligt i væggen.
Okay, så har jeg også monteret DURALINE versionen i betonvæg, sådan blev det:
Skruerne, der fulgte med til venstre, skruen jeg valgte at bruge til højre. Den kunne skrues i konsollen (dvs. største mulige størrelse på skruen), dog måtte jeg bore lidt i glideholderen på bagsiden.
Det er mildt sagt en solid skrue.
Man kan konstatere, at Duraline konsollerne er af mange gange højere kvalitet end Biltemas version, det er altså ikke samme type konsol. Duraline er meget kraftigere i godset, svajer ikke og kan justeres vertikalt nogle cm, hvis hullerne ikke er blevet perfekte. Jeg betalte kun 20-30 kr for 4 stk. Duraline på stor rabat, normalprisen ligger på ca. 100 kr/stk., klart dyrere end Biltema, men også meget højere kvalitet og lettere ved montering.
Skulle jeg købe konsoller igen, bliver det Duraline.
Jeg må samtidigt løfte en advarende finger for Beslag Design AB, hvor jeg købte tidligere konsoller fra.
Konstruktionen var mildest talt mangelfuld, alt for korte skruer, helt forkerte plugs. Konsollen består af en specialskrue, der er ekstremt svær at demontere uden at ødelægge gevindet. Det værste er nok, at firmaet Beslag Design AB ikke tager ansvar og hjælper mig med at få fat i nye specialskruer, i stedet siger de bare, at det ikke er dem, der fremstiller. De vil altså have, at jeg skal kaste konsoller til 500 kr ud, i stedet for blot at udskifte specialskruen?
Forskellen mod konsollen, der er på overetagen, er tilsyneladende ingen(andret end farven), men den ser klart mere klodset ud i denne sidste installation, og det skyldes sandsynligvis, at TVet er en del mindre(50" kontra 65").
Jeg købte hyldeknægte i dag og kappede en skinne et stykke under oversiden på centeren.
Højttalere Xtz 95 5.1 og 12.17 bas.
Stereo møblet længst til højre af 16mm MDF hjemmebygget for at matche basen
Nice, ser fint ud men tvivlsom til, hvor pænt det ville have været, hvis centeren havde været placeret ovenover TV'et (hvor man kunne se holderen). Apropos placering, din TV ser ud til at sidde i det højeste laget? Hvis du måler fra overkanten af TV'et og ned til gulvet, hvor langt har du der?
Nej, det havde nok ikke blevet så pænt. Jeg tænkte først på at lave mine egne nøglehulsbeslag, men dette blev mere stabilt, mere børnesikkert.
Har 152 til overkant, 80 til underkant (55" tv) og øjnene i ca. 100 cm over gulvet.
Har også læst om ikke at have malerihøjde. Men nu kan man have fødderne på sofabordet og/eller ligge i divan-delen uden at det skygger eller bliver ubehageligt, så det blev en god højde
Min løsning viste sig ikke at holde i længden, pladerne bøjede sig en del, så nu vil jeg bruge en lignende løsning som dig PeterStrandberg. Var i dag og købte det jeg har brug for, men butikken havde ikke andet end 22 cm lange arme, og det er lidt for langt, så jeg nu da jeg kom hjem. Tror 17 cm ville have været meget bedre i mit tilfælde, så jeg må nok ud og lede i morgen.
Hvilken længde valgte du? Og hvordan gjorde du med selve vægskinnen? Antar at du savede og så borede ekstra egne huller? Så i alt 4 ekspandere?
Kommer blive godt med vægsken, men synes at det ville blive godt med sådanne konsoller også, da vil centeren komme tæt på væggen og blive fikseret i sidled.
Det ville sikkert have set flot ud, men problemet er, at når man skifter center, skal man også skifte beslaget, hvilket ikke er så sjovt (med tanke på boring).
Eller mener du, at man skulle skrue højttaleren fast i konsollen?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.