Hej,

Jeg har en Monitor Audio Silver RX Center, der vejer 10 KG, den skal monteres på væggen over TV'et.

Tidligere i lejligheden havde jeg to hyldekonsoller fra Habo som følgende:

Metal hyldeknægt med L-form, buet støtte og huller til montering, passende til vægbeslag for tungere genstande som højttalere.

De var fastgjort med mollyskruer i en gipsvæg og fungerede udmærket. Den eneste ulempe var egentlig, at de er meget synlige.

Nu skal centeren monteres på en væg i beton, og spørgsmålet er, om der findes noget mere diskret at hænge i? TV'et er nu monteret på væggen, så der er ikke meget plads op til, hvor centeren skal stå. Det fineste ville være en L form præcis som på billedet ovenfor, men uden byen og som blev sat på den anden måde, så intet stikker ned under højttaleren, men jeg forstår, det er svært at finde materiale, der holder til det uden støttepiller.

Nogle forslag?

En anden ting, hvad ville I bruge for skruer til at fastgøre dette? Hvor tykke og hvor lange?

tommib
Hvis du kan acceptere, at højttaleren kommer lidt ud fra væggen, ville jeg satse på byggbeslag. Spray dem i den rigtige farve på forhånd, så bliver de meget diskrete. Den lille bule i midten gør, at højttaleren kommer lidt ud, men du skal vel alligevel have en ledning der?
https://www.byggmax.se/spik-och-skr...eslag-och-halplattor/vinkel-forstarkt-p729162

To under og nogen lille vinkel, der holder fast i bagkanten foroven, så højttaleren ikke tipper fremad. Jeg ville fastgøre med typisk to 40-50mm 4,5mm skrue og plug per beslag, det er nok ikke så vigtigt, hvis det er en god betonvæg.

Ønsker du at undgå den lille vinkel foroven, kan du jo skrue højttalerne fast nedefra, men det er måske ikke aktuelt at skrue i dem.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Et par konsoller af denne type giver en diskret og pladsbesparende ophængning.

Kromfarvet vægbeslag med skruemontering til diskret og pladsbesparende ophængning.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Har samme problem hjemme hos mig. Følger tråden.

fahlis sagde:
Et par konsoller af denne type giver en diskret og pladsbesparende ophængning.

[billede]
Hvor finder man sådanne? Hvad klarer de af belastning?

tommib
Ærligt talt er 10 kg ikke så meget belastning. Hvis man ikke behøver at dimensionere for, at småbørn potentielt forsøger at stå på centerhøjtaleren, så kan det nok også klare sig med tyndere vinkeljern, især hvis man sætter et i overkanten, så højtaleren ikke kan vippe fremad. Mal dem som sagt i en passende farve, så de matcher højtaleren og ikke ses så meget. Dette forudsætter selvfølgelig, at højtaleren er nogenlunde rektangulær.

Konsollerne fahlis foreslår er selvfølgelig også flotte. De skal være ret lange, så højtaleren ikke tipper dog. Hvor stor risikoen er for det, afhænger af, hvor højtalerens tyngdepunkt ligger.

Fandt dem her:

http://www.beslagdesign.se/produkter/53/1063/hyllbarare-konsoler/konsoler/konsol-2049/

Hyllbærer til montering direkte på væggen.
Maksimal afstand mellem to konsoller:
40 cm
Max belastning: 40 kg
MAX HYLLDYBDE: 20 eller 25
De ser faktisk rigtig fine ud, 40 kg burde være nok og min center er 20 i dybde plus lidt for ledning og stik, så 25 cm (antager det er cm) virker fornuftigt. Højtaleren er i alt 50 cm bred, så det giver 5 cm på hver side, hvilket lyder rimeligt. Må se, hvor man kan købe dem bare.

tommib sagde:
Hvis du kan acceptere, at højttaleren kommer lidt ud fra væggen, ville jeg satse på byggbeslag. Spray dem i den rigtige farve først, så bliver de meget diskrete. Den lille forhøjning i midten gør, at højttaleren kommer lidt ud, men du skal vel alligevel have en ledning der?
[link]

To nedenunder og en lille vinkel, der holder fast i bagkanten foroven, så højttaleren ikke tipper fremad. Jeg ville fastgøre med typisk to 40-50mm 4,5mm skruer og plug per beslag, det er nok ikke så vigtigt, hvis det er en god betonvæg.

Vil du undgå den lille vinkel foroven, kan du jo skrue højttalerne nedenfra, men det er måske ikke aktuelt at skrue i dem.
Jeg følte på sådan et byggbeslag i dag, den er jo ret kraftig, så den bør holde, men det føles alligevel som om man har brug for at bygge ud arme på en eller anden måde. Man kan selvfølgelig sætte et beslag i overkanten, men det føles ikke helt så stabilt. At skrue i en 4000 kr højttaler føles ikke så interessant, ellers ville det have været den bedste løsning.

tommib
Findes længere varianter... Stabilt kan jeg love, at det er, så længe man ikke rykker i højttaleren. Sætter du to vinkler på siderne også, så kan højttaleren kun komme ud, hvis man trækker i den.

Men de der konsoller var flotte, så brug dem du. Jeg ville ikke sætte dem på max afstand, men på ca. 30-35 cm, det bliver mere stabilt sådan.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Har fået hjem konsollerne nu, og jeg missede en lille detalje, de er ikke 25 cm men 20 cm. De kan dog klare hylder på 25 cm. Det bliver lige på håret, at det går, tror jeg, de er helt klart i korteste laget. Værd at nævne er også, at billedet ikke er helt retfærdigt, de er mere matte end blanke.

Butikken, hvor jeg bestilte, tilbyder selvfølgelig ikke åbent køb, da det var en bestillingsvare, så jeg har ikke så meget valg end at få dette til at fungere. Købte 2 sæt, da jeg har 2 TV-rum nu.

Hvilken butik fandt du dem i? Hvis du ikke vil annoncere det offentligt, må du gerne PM'e et link i hvert fald :)

Aha, nu forstår jeg "detaljen" :/

Kan man ikke fastgøre en slags pladejern med huller i på bagsiden af højttaleren og derefter hænge dem på en skrue, og derefter sætte nogle møbeltasser nederst på højttalerens bagside, som lader dem hvile mod væggen?

Det er nu monteret, skal se om jeg kan skaffe et billede.

Desværre må jeg sige, at produktet ikke er nogen højder. Skruen er alt for kort, og de plugs, der følger med til beton, er slet ikke de rigtige. Bruger man dem, vil den korte skrue næppe få tilstrækkeligt godt greb - bestemt ikke nogen 20 KG der.

Selv efter at have skaffet bedre plugs, føles de ret usikre, når man presser på dem, og med lidt vold kan de bøjes lidt, som man vil have dem, selvom man har skruet dem så stramt som muligt.

Efter vi havde monteret 2 stk. og lagt højtaleren ovenpå, kunne vi konstatere, at de ikke ville holde til 40 KG. Hvis katten havde hoppet op på centeren, er det tvivlsomt, om det ville have holdt.

Så for at jeg skulle føle mig mere tryg, benyttede vi den anden metode og monterede det også. Selvfølgelig var det ikke nemt at få alle i præcis samme position, men efter lidt vold blev det nogenlunde lige og korrekt. Nu burde det kunne holde til en kat uden problemer.

Det er også værd at nævne, at på billedet ser de kromede ud, men i virkeligheden er de grå metallic malede. Temmelig stor forskel efter min mening.

• Synes
magda136
  • Laddar…
Nu er det jo for sent for dig, men jeg købte tidligere en badeværelseshylde i glas, som har ret diskrete "klodser", der monteres på væggen. Jeg skruede klodserne op-og-ned, så de blev gemt bag højttaleren.
Den hylde skulle kunne klare 20 kg, har jeg for mig. Købte den hos Hornbach eller Bauhaus (kan ikke huske hvilket).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.