Hej, holder på at lege lidt i en tidlig fase med at blæse alle væggene i en del af huset. Har kigget lidt i tabeller, men finder ingen vejledning, der tager hensyn til samspil mellem konstruktioner.
Forslag ifølge billede:
Bjælkelag med opholdsareal i form af soveværelse.
Limtræsbjælker 140x405x10000mm, CC 2000mm, frit hængende 10000mm. Limtræspiller 140x140x2800mm Bjælkelag 45x220x8000 CC 600mm, frit hængende 2000mm. C14? C24?
Mit forslag har ingen som helst grund i beregninger, men kun i grov amatørmæssig oversættelse fra tabeller.
Er ikke ude efter en komplet beregning, men kun en retningslinje for at grovplanlægge evt. renovering, inden byggeriet påbegyndes, vil en konstruktør naturligvis få regnet og tegnet det op.
Naturligvis ville jeg gerne kun have 2 fag i stedet for 4, men ønsker ikke, at totalhøjden på bjælkelaget overstiger 700mm. Måske er løsningen 140x630x10000 limtræ, og 220'er imellem, men så får man ikke stivhedshjælp af 220'erne.
Bjælkelagets 220'er er evt. ikke fuld længde, men samles oven på limtræ, ikke generalsamling. Overside 220'er dækkes med spånplade, der skrues. Underside 220'er dækkes med lægter og gips. Har ikke tænkt, at jeg behøver forstærkningskiler/lim.
Dermed bliver den længste fritræk på de tre limtræsbjælker i midten nu ca. 8000mm.
Justerede også højden på de yderste limtræsbjælker til 630mm, hvor 220´erne tilslutter imod i stedet for ovenpå, fritrækket på disse er uændret på 10000mm.
Limtræ har typisk samme pris per kubikmeter uafhængigt af dets dimensioner. Derfor giver høje (og smalle) limtræsbjælker bedst ydeevne i forhold til prisen. Samtidig er limtræ omtrent tre gange så dyrt som almindeligt konstruktionsvirke, så det er ingen optimal erstatning. I praksis er det pengene, der dimensionerer. Hvis jeg forsøger at oversætte dit skitserede alternativ til virkelighed, kræves der 5 stk. 10 meter lange limtræsbjælker med dimensionen 215x495, 17 stk. 8 meter lange 45x145 C24 og 10 stk. 90x90 limtræssøjler til en kalkuleret pris på 58586 kr. Jeg har regnet med 10000 kr/kubikmeter for limtræ og 3500 kr/kubikmeter for øvrigt træ. Hvis man i stedet vælger 4 limtræsbjælker med dimensionen 90x720, 17 stk. 45x195 C24 (som kan bygges ned) og 8 limtræspæle 90x90, bliver kalkylprisen 32365 kr. En tredje variant med 3 stk. limtræsbjælker 90x855, 9 stk. limtræsbjælker 42x315 (nedbyggede) og 6 stk. limtræssøjler giver prisen 34879 kr. Desuden skal man have kraftigere gulvbrædder, der kan ligge på c/c 1200 mm. Jeg kunne lave et sådant program, som du efterlyser i Excel, men næppe nogen anden end jeg ville kunne bruge det...
Limtræ plejer at have samme pris per kubikmeter uafhængigt af dets dimensioner. Derfor giver høje (og smalle) limtræsbjælker bedst ydeevne i forhold til prisen. Samtidig er limtræ omtrent tre gange så dyrt som almindeligt konstruktionsvirke, så det er ingen optimal erstatning. I praksis er det pengene, der dimensionerer. Hvis jeg forsøger at oversætte dit skitserede alternativ til virkelighed, kræves der 5 stk. 10 meter lange limtræsbjælker med dimensionen 215x495, 17 stk. 8 meter lange 45x145 C24 og 10 stk. 90x90 limtræspæle til en beregnet omkostning på 58586 kr. Da har jeg regnet med 10000 kr/kubikmeter for limtræ og 3500 kr/kubikmeter for øvrigt træ. Går man i stedet for 4 limtræsbjælker med dimensionen 90x720, 17 stk. 45x195 C24 (som kan bygges ned) og 8 limtræsstolper 90x90, bliver beregningsomkostningen 32365 kr. En tredje variant med 3 stk. limtræsbjælker 90x855, 9 stk. limtræsbjælker 42x315 (nedbygget) og 6 stk. limtræspæler giver en omkostning på 34879 kr. Da skal man desuden have kraftigere gulvbrædder, som kan ligge på c/c 1200 mm. Jeg kunne lave et sådant program, som du efterlyser i Excel, men næppe nogen anden end mig ville kunne bruge det...
Fedt! Nu kommer vi jo nogen vegne! Hvor fedt
Jeg må begynde med at sige, at årsagen til mit sene svar er, at mine Sketchup-kundskaber ikke er de bedste .
Under alle omstændigheder tegnede jeg lidt om efter at have taget del i dit svar, og ville gerne have nogle hurtige øjne på billedet, ville sætte stor pris på det!
Trappehul ca 4300x1500
Søjler placeret, så de ikke skygger for vinduer.
Fastgørelse af limtræspæle og limtræsbjælke med store lange plade/T-jern.
Fastgørelse af limtræspæle og betongulv med grove vinkeljern.
Fastgørelse af C24 195’er og limtræsbjælke med bjælkesko
Undersiden af 195’er dækkes med lister og gips, alternativt ru brædder.
Bjælker synlige. Fra gulv til underside bjælke ca 2400mm, fra gulv til underside 195’er ca 2900mm.
Overside 195’er dækkes med gulvspån, som skrues, helst ikke limes.
Overetage vil blive besat af soveværelser.
Spørgsmål:
*Hvor store permanente "skråbånd" er der behov for, for at denne konstruktion ikke skal falde sammen som et korthus? Ville helst have så få som muligt, da jeg har mange døråbninger og vinduer.
*Hvor lange plade/T-jern kan tænkes at være nødvendige? 50x10x2000mm?
*Noget andet, jeg bør overveje, inden jeg sender dette videre til en konstruktør?
Er nogen del fastgjort i en eksisterende væg, eller er hele konstruktionen fritstående?
Er der ikke en nul for meget på det sidste mål?
Ifølge billede:
Lysegrå: Ydervæg bygget i 45x220x2400 CC60
Mørkegrå: Bærende indre væg bygget i 45x220x2400 CC60
Sort: Rammetrakstol bygget i 45x220 CC1200
Orange: Skunkstøtteben bygget i 45x90 CC60
Tanken er at save af og fastgøre eksisterende trækstolsunderligger i nye limtræsbjælker.
Samt montere nye Skunkstøtteben oven limtræ op i trækstol.
Samt "flytte op" trækstolsoverliggeren så vi stadig har okay loftshøjde på overetagen.
Imellem de fire limtræssøjler på gavlen nærmest ifølge billede er det tænkt at have store vinduer.
På de begge langsider findes eksisterende dørhuller samt en 4000mm åbning.
På modsat gavl har jeg eksisterende to vinduer og en entrédør.
Mørkegrå bærende indre væggene rives i sin helhed.
Årsagen til de overambitiøse plade/T-jern er netop for at modvirke væltning, lidt ligesom et bord, det behøver jo generelt ingen skråstøtter.
Alle limtræssøjler (undtagen de to som er placeret 1500mm ind fra fjerne gavlvæg) er placeret i hvad der nu er indersiden af eksisterende indre vægge, tanken er at så regne ind eksisterende vægge 90mm og fylde med isolering, hvor der ikke kommer vinduer.
Masser af tekst, men håber jeg har gjort det forståeligt.
Har et tænkt budget på ca. 100.000kr for selve materialet ifølge mine sketchupritninger. så kommer der tækkemateriale + arbejde til.
Så spørgsmålet består, hvor mange skråstøtter behøver jeg indbygge? Har ingen erfaring overhovedet med netop det byggetekniske angående sidekræfter osv.
Hvis en kortside er fastgjort i husets skal, og dette er stabiliseret på normal vis med plademateriale osv., er det tilstrækkeligt med diagonaler i bjælkelagets plan, f.eks. på undersiden af de grønne bjælker. Korrekte benævnelser på forskellige tagstolsdetaljer letter kommunikationen.
Hvis en kortside er fastgjort i husets skal og dette er stabiliseret på normal vis med skivemateriale etc., er det tilstrækkeligt med diagonaler i bjælkelagets plan, f.eks. på undersiden af de grønne bjælker. Kan man bruge de rigtige benævnelser på forskellige tagstolsdetaljer, bliver kommunikationen lettere.
[billede]
hvad mener vi med diagonaler i bjælkelagets plan? liggende eller stående diagonaler?
Jeg vil jo pr. definition svække en gavl, tanken er at stabilisere med skråstivere egentlig overalt hvor der ikke er vinduer eller døre.
mine sketchup kundskaber er ikke de bedste, men jeg tror man kan se hvad det er jeg prøver at vise.
Hvis vi leger med tanken om at dette skulle bygges som om det var fritstående, hvad er fremgangsmåden så for stabilisering?
Jeg har en illustration for at vise princippet for, hvad jeg mener med diagonaler i bjælkelagets plan. Hvis en kortside af konstruktionen er fæstet ved bygningens skal, kan den typen af diagonaler være tilstrækkelig. Hvis konstruktionen er helt fritstående, skal hver plan (dvs side og bjælkelag) være stabiliseret med diagonaler.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.