Skal bygge en garage, men har en begrænsning på bygningshøjde og vil gerne have en bil lift, så derfor tænker jeg at bygge et rygningstag. Problemet er, at garageporten kommer i gavlen, så jeg skal have noget, der bærer ovenover den. Spørgsmålet er bare, hvor kraftig den skal være? Væggene er tænkt som 145 mm tykke stolper, og jeg bor i Halland, så snøzone 1 eller maks 1.5. Er den lange limtræsbjælke 115x315x800 tilstrækkeligt kraftig?
Tips modtages gerne til, hvordan jeg skal bygge dette på den bedste måde.
/Tommy
Tips modtages gerne til, hvordan jeg skal bygge dette på den bedste måde.
/Tommy
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Tjek Moelvens app. Der kan du også tjekke nockbalken og også stolparna (har jeg for mig) ved siden af porten.
Får jo frem dimensionering på nockebjælken og punktlasten som bliver i midten ovenover garageporten i den appen men ved ikke rigtig hvordan jeg skal beregne bjælken oven garageporten.
Punktlasten skal åbenbart være 31.2 Kn hvis jeg har gjort det rigtigt i appen så spørgsmålet er hvor grov bjælken ovenover garageporten skal være for at klare det.
/Tommy
Punktlasten skal åbenbart være 31.2 Kn hvis jeg har gjort det rigtigt i appen så spørgsmålet er hvor grov bjælken ovenover garageporten skal være for at klare det.
/Tommy
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man overslagsmæssigt (uden at kende til detaljerne i konstruktionen) regner med ca. 2 kN/kvm for egenvægt og snelast, vil hele tagkonstruktionen veje ca. 80 kN, hvoraf halvdelen, 40 kN, ender på rygbjælken. I så fald ligger en limtræbjælke med målene 115x315 lige på grænsen. Punktlasten over garageåbningen bør blive ca. 20 kN og ikke 31,2. Så er en limtræbjælke med målene 115x270 tilstrækkelig. For at dimensionere stolperne, som omgiver porten nøjagtigt, må man kende deres højde, men stolper af limtræ med målene 115x115 kan klare 14 kN pr. stolpe op til en knæklængde på 8 meter, så de fungerer med sikkerhed. En vis advarsel for dimensioneringsapps kan være berettiget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, 115x360 bliver godt.
Hej holde på med lignende projekt dog 9x10m garage og ifølge svensk træ app så har de ingen bjælke, der kan klare så lang spændvidde?? Med 2 stolper i vægavlerne. Kan dog forestille mig en tredje stolpe 2m ind i garagen hvor grov bjælke behøves i så fald?
Snøzone 3
Plåttag
Isoleret garage
Derefter vil jeg blive nødt til at bryde taget mod gavlen på huset, så der bliver desuden en bjælke, der skal hvile mod garagebjælken og huset ca. 4.5m
Snøzone 3
Plåttag
Isoleret garage
Derefter vil jeg blive nødt til at bryde taget mod gavlen på huset, så der bliver desuden en bjælke, der skal hvile mod garagebjælken og huset ca. 4.5m
Klik her for at svare