Jeg har brugt det fremragende værktøj på byggbeskrivningar.se til at beregne, hvilke dimensioner jeg skal have i mit byggeri. Det jeg har brug for, er lidt hjælp til at tolke resultatet og svar på nogle yderligere spørgsmål.

Når man har indtastet alle tal får man mulighed for at vælge lidt forskellige varianter som nedenfor. Det ser ud til, at programmet beregner alle dem, der klarer udnyttelsesgraden <100%, og derefter fremhæver de, der ikke opfylder kravet om deformation:
Skærmbillede af tabel med beregningsresultater fra konstruktionstrædimensioner, herunder deformation, udnyttelsesgrad og minimum støttelængde for forskellige trætyper.
Jeg vælger de mindste sorte dimensioner og genererer følgende rapport:
Diagram af et byggeri med tagbjælker og dimensioner, ledsaget af tekniske specifikationer ifølge europæisk konstruktionsstandard.
Godt så. Huset vil blive bygget på en støbt plade på jord, som ifølge standard er 100 mm tyk, med en solid kantbjælke efter kunstens regler. Spørgsmålet, som jeg ikke ved, hvor jeg skal begynde at finde svar på er dog: Skal jeg forstærke pladen, hvor midtersøjlen, som jo tager den største kraft, står? Jeg antager, at det i så fald gøres ved simpelthen ikke at lægge så meget isolering og dermed skabe en rende på tværs lige der, hvor den søjle kommer ned? Eller plejer man at løse dette med en høj ekstra armering?

Hvis jeg forstår det korrekt, skal midtpelaren ikke stå på midten, men 2,4 m fra den ene ende og 6,06 m fra den anden. I så fald er dimensionen på kipbjælken forkert. Den bør snarere være 90x405 mm. Opstøtningsreaktionerne på pelarene stemmer derimod med mine tal. Det bedste, hvis du skal have en midtpelar, er at lave en langsgående midtbjælke i betonen, analogt med kantbjælkerne. En variant er at droppe midtpelaren og øge dimensionen på kipbjælken. 140x495 mm ville være tilstrækkelig. Merudgiften for bjælken er under 3000 kr. Samtidig slipper du udgiften til midtpelaren og forstærkningen af bundpladen. Slutresultatet er garanteret billigere. Drop også C 18 træet og brug C 24. Det er usædvanligt, at træhandlere lagerfører C 18. C 24 bliver sandsynligvis også billigere.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Ved nærmere inspektion forstår jeg, at programmet har antaget, at midtersøjlen står lige i midten.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvis jeg opfatter sagen rigtigt, skal midterstolpen ikke stå i midten, men 2,4 m fra den ene ende og 6,06 m fra den anden. I så fald er dimensionen på mønsterbjælken forkert. Den bør snarere være 90x405 mm. Reaktionerne på stolperne stemmer derimod med mine tal.
Hmm, mærkeligt at det bliver så forkert med kalkulatoren. Men selvfølgelig stoler jeg mere på dig med din omfattende forumhistorik.
J justusandersson sagde:
Det bedste, hvis du skal have en midterstolpe, er at lave en langsgående midterbjælke i betonen, analogt med kantbjælkerne. En variant er at droppe midterstolpen og øge dimensionen på mønsterbjælken. 140x495 mm ville være tilstrækkeligt. Meromkostningerne for bjælken er under 3000 kr. Samtidig slipper du for udgifterne til midterstolpen og forstærkningen af bundpladen. Slutresultatet er garanteret billigere.
Fantastisk forslag! Så bliver det planlagte loft over toilet, depot og det mindre rum desuden mere tilgængeligt.
J justusandersson sagde:
Drop også C 18 træet og brug C 24. Det er usædvanligt, at træhandlere lagerfører C 18. C 24 bliver nok også billigere.
Ja, det overraskede mig, at det blev nævnt, jeg havde en fornemmelse af, at C24 var standard. Jeg kører med det.

Et spørgsmål mere nu hvor jeg alligevel har dig på tråden: Da det er åbent i mønsteret, vil jeg gerne sætte en skinne til en travers, nu hvor jeg er i gang. Det enkleste ville være at bolte den nedenunder i limtræsbjælken, men det føles ikke så godt at belaste den uden at have styr på, hvad den kan holde til. På den anden side burde en H-bjælke boltet nedenunder være positivt for bæreevnen i limtræet. Eller skal man lægge H-bjælken ind i væggen på stående stolpe og derefter sætte limtræsbjælken ovenpå?

J justusandersson sagde:
Ved nærmere undersøgelse forstår jeg, at programmet har forudsat, at midtsøjlen står præcis i midten.
Forstår. Men det er jo ret mærkeligt, at man så skal angive målene L1 og L2.

Bedste svar

Enten har du gjort noget forkert, eller også er der en fejl i programmet. At dine måloplysninger er med i udskriften peger på det sidste. Dimensionen på endepladerne bør justeres, dels fordi de får en øget belastning, ca. 27 kN per plade, dels for at passe bedre til rygbjælkens bredde. 140x140 er en overdimensionering, men det ser bedst ud. Kantbjælken skal også kunne bære en punktlast på ca. 30 kN ved pladefæsterne. Størstedelen af taglasten er sne. Hvis du bruger traversen samtidig, skal bjælken dimensioneres om. Den bedste fastgørelsestype mener jeg er gennemgående bolt, men det kan blive lidt klodset i dette tilfælde. Skruefastgørelser skal beregnes.

Toppen, tak for hjælpen! Tror at jeg fastgør en lettere bjælke og sørger for kun at løfte ting, der vejer mere end 100 kg om sommeren med andre ord.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.