Hej,

Vi har bygget et gæstehus i løsvirke og har nogle overvejelser om rygbjælkens dimension og byggeteknikken virkelig er ok. Hvad jeg har set og læst, så bør tagspærene hvile på rygbjælken, men hos os er de bygget sådan, at spærene hælder mod bjælken og er fastgjort med 2 stk. med forstærkede vinkler. Tagspærene hviler på vægspærene og er også der fastskruet med forstærkede vinkler, men kun 1/vævspær.
Er dette ok? Skal man være bekymret for, at vinklerne knækker?
Derudover undrer jeg mig over, om dimensionen på rygbjælken er ok, det er en 315*115, og afstanden mellem søjlerne er 6,2m. Bygningens bredde er ca. 5 meter. Taget har 27 graders hældning, og bygningen er placeret i Uppsala.

Jeg vil virkelig værdsætte et svar på dette, da jeg har været lidt bekymret.

• Tagets konstruktion med træreglar og hvide metalplader i en gäststuga. Vinkler og montering af nockbalk kan ses.
  • Tagkonstruktion med synlige træbjælker og vinkler.
Hvis det kun er bygningsvinklerne, der holder tagbjælkerne, ser det ikke så godt ud, især de fjerneste, som sidder i reglenes overkant. Så ser det ud som om tagreglen ikke er skåret (vandret underlag) ved ydervæggen, men kun hviler på hjørnet, lidt svært at se dog på billederne, så en nærbillede her ville måske være godt at se. Kontakt dem, der har bygget, og bed om en beregning på fastgørelsen samt rygbjælken.

• Synes
samius
  • Laddar…
Tak for svaret!

Ja, jeg tror, at det kun er vinklerne, der holder dem sammen. Ganske vist er de forstærkede og to på hver regel, men jeg mistænker alligevel, at det er for svagt?
Reglarne er skåret ved enden, men kun ved "hjørnet", der ligger på hammarbandet, og fastskruet med kun 1 forstærket vinkel.
Tak for tipset om at bede dem lave beregninger, det vil jeg nok kræve.

Vinklerne føles lidt svage. hvordan skal råsponten ventileres?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.