Skal til at rive en bærende væg i huset. Huset er et 1 ½ plans bygget i '49. Den bærende væg består i dag af stående plankevæg, tykkelse 50mm. Husets totale bredde er 8m og væggen, der skal rives, har en længde af 4.7m og er placeret midt i huset på entreplan. I kælderen er der en muret væg i samme linje som rivningsvæggen. Ifølge svensk limtræ dimensioneringsliste skal jeg bruge en 4.7m med dim 90x410mm. Denne højde føles lidt for meget, og jeg overvejer nu at bruge en stålbjælke i stedet, type HEA.

-Findes der tilsvarende lister eller lignende til at dimensionere en HEA-bjælke?
-Findes der gode alternativer til bjælke, fx lettvægts konstruktion eller lignende, som har mindre byggehøjde end limtræ? Anvendes normalt firkantede rør til støtter, eller kan man bruge træ? Jeg er lidt skeptisk over for at svejse bjælke + støtter sammen på stedet i stuen.
-Er limtræ 90x410 overdimensioneret, måske fungerer en 90x315 bjælke?

har du overvejet at lægge en limtræ på loftet, oven over bjælkelaget og lade det samme hænge i bjælken? Då slipper du helt en synlig bjælke.

Det går fint at lave opbygning af træ, et par 45x5 eller 45x120 der danner en stolpe bliver meget stabilt.
Jeg tror ikke at 90x410 er overdimensioneret hvis jeg sammenligner med bjælkerne jeg har her i huset på lignende spændvidder.

Senest redigeret:
Har desværre overetage ovenfor. Alternativet er jo at bryde op gulvet på overetagen og kappe bjælkerne for derefter at trykke op en limtræ men det laver jo lidt problemer, så det er sidste udvej. En bjælke med lav byggehøjde er helt ok, spørgsmålet er bare hvilken??

hebbe sagde:
Har desværre overetage ovenover.
Alternativet er jo at bryde gulvet op på overetagen og kappe bjælkerne for derefter at trykke op en limtræ, men det skaber jo nogle problemer, så det er sidste udvej.
En bjælke med lav byggehøjde er helt ok, spørgsmålet er bare hvilken??
Hvis du søger på forumet, så skulle det være muligt at finde en gammel tråd, som jeg oprettede for flere år siden. Der blev diskuteret afveksling i de længder, du er på udkig efter. Nogle venlige forumdeltagere lavede også lidt beregninger. Jeg kan ikke længere huske resultatet, men det burde være muligt at finde denne tråd (søgte lidt nu, men fandt desværre ikke). Jeg TROR, at det var en HEA 240, der blev talt om, du skal dog tjekke dette.

God tråd med meget nyttig info.
En HEA ser ud til at være det, der gælder.
Skal begynde at beregne lidt, men har svært ved at vurdere lasterne, der påvirker bjælken udover egenvægten.
Hvad gælder? Er der nogen generel last, der kan anvendes?
Huset er 1 1/2 plan + kælder. 10x8m.
Overvejer også, hvordan bjælken skal fastgøres til stolperne på en god måde. Bore hul i den nedre flænse og derefter bolte? (Træ stolper).

Mha Martinssons limtræ dimensioneringsprogram er den totale last estimeret til 2x27KN.
(1 ½ plans villa 8x10m, bjælke med spændvidde på 4.7m placeret i midten af huset.)

Nedbøjning er beregnet med formel (5*qL*L^3)/384*EI
For en IPE200 ville dette give en maksimal nedbøjning af: 1.6cm (Ix=1943cm4)
Dette svarer til samme nedbøjning som en 90x405 limtræ bjælke ville give.

Kan man føle sig sikker med en IPE200 alternativt IPE220?
Disse bjælker har jo rimeligt gode vægtegenskaber.

Måske lidt meget nedbøjning.
Man plejer at anvende en grænseværdi på L/400.
For din bjælke svarer det til 1,2 cm.

(Jeg har nu ikke tjekket dine laster!)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.