4,674 læst ·
6 svar
5k læst
6 svar
Dimensionering bjælker til forberedelse af overetage
Hej
Første tråd her, håber at kunne få hjælp i dette eminente forum.
Har en overvejelse vedrørende dimensionering af reglar i ydervægge i forbindelse med efterisolering, som vi skal gøre på vores hus. Vi har en lille overvejelse om at bygge en etage mere om måske 5-10 år, og jeg tænkte, at det måske er muligt at forberede for dette delvist allerede nu, når vi skal efterisolere facaden til sommer.
Så jeg tænkte at teste mit ræsonnement her for at se, om jeg er ude på vildspor eller ej, vil tage det til en konstruktør for at lave endelige beregninger, men vil gerne teste teorien først. Her er forudsætningerne og min tænkte arbejdsproces:
Huset er som sagt et hus fra 1946, ligner et "egna hems"-hus i stil, selvom det ikke ligger i et sådant område. Kælderplan med murede vægge samt en boligplan med træydervægge. Ydervæggene er omkring 12 cm tykke, så mit gæt er, at det er et plankvægsstamme med 2 tommer pane (skal rive op og undersøge så snart dræneringsarbejdet rundt om huset er færdigt). Spændvidden er ca. 6,7 m.
Vi vil rive den nuværende træfacade ned og sætte isolering i to fag (og derefter ny panel). Først stående reglar og så liggende. Min tanke var da at dimensionere de stående reglar til at kunne bære en overetage en gang i fremtiden.
Har to primære spørgsmål, som jeg ikke rigtig får styr på, men tager gerne andre synspunkter også.
Blev et langt indlæg, men håber nogen orker at læse hele og give lidt input.
Mvh
Ulf
Første tråd her, håber at kunne få hjælp i dette eminente forum.
Har en overvejelse vedrørende dimensionering af reglar i ydervægge i forbindelse med efterisolering, som vi skal gøre på vores hus. Vi har en lille overvejelse om at bygge en etage mere om måske 5-10 år, og jeg tænkte, at det måske er muligt at forberede for dette delvist allerede nu, når vi skal efterisolere facaden til sommer.
Så jeg tænkte at teste mit ræsonnement her for at se, om jeg er ude på vildspor eller ej, vil tage det til en konstruktør for at lave endelige beregninger, men vil gerne teste teorien først. Her er forudsætningerne og min tænkte arbejdsproces:
Huset er som sagt et hus fra 1946, ligner et "egna hems"-hus i stil, selvom det ikke ligger i et sådant område. Kælderplan med murede vægge samt en boligplan med træydervægge. Ydervæggene er omkring 12 cm tykke, så mit gæt er, at det er et plankvægsstamme med 2 tommer pane (skal rive op og undersøge så snart dræneringsarbejdet rundt om huset er færdigt). Spændvidden er ca. 6,7 m.
Vi vil rive den nuværende træfacade ned og sætte isolering i to fag (og derefter ny panel). Først stående reglar og så liggende. Min tanke var da at dimensionere de stående reglar til at kunne bære en overetage en gang i fremtiden.
Har to primære spørgsmål, som jeg ikke rigtig får styr på, men tager gerne andre synspunkter også.
- Dels hvilken dimension der ville være nødvendig for at kunne bære overetagen, min tanke var at bruge 45x95-træ. Ifølge tabel på træguiden (https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/) klarer 45x95 (C14, cc 600, snøzone 2) en spændvidde på 6 meter. Hvis jeg skulle gå op til c24 og cc 450mm, så føler jeg, at jeg burde kunne komme op i 6,7m spændvidde, tænker jeg uden at regne på det?
- Andet spørgsmål er jo, at de stående reglar ikke vil stå på kældervæggene, så kraften fra de stående reglar vil jo skulle "føres" ind i den eksisterende væg, er det nok/virker det blot at skrue reglarne solidt i den eksisterende væg, kan plankvæggen tage belastningerne på den måde? For at forbedre situationen yderligere kunne jeg jo også sætte en vinkeljern under hver stående regel, der fastgøres i grundmuren?
Blev et langt indlæg, men håber nogen orker at læse hele og give lidt input.
Mvh
Ulf
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det meste taler for, at plankevæggene vil klare de kommende belastninger, når du bygger til. Det er vigtigere at tjekke, at kældervæggene, der står under hjertevæggen, også gør det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det har jeg svært ved at kommentere uden en sektionsritning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Måske består bundbjælkelaget af beton? Spærerne er garanteret ikke selvbærende. Hjertevæggene tager sig af en del taglaster. Der er nogle tekniske udfordringer i at bygge på en etage, som gør, at du skal have adgang til byggeteknisk viden. Men umuligt er det ikke.
Kælderdækket er beton (gætter på uarmeret), dækket mellem kælder og indgangsetage er trækonstruktion, ikke beton. Jeg arbejder inden for byggeri, men mest inden for projektledelse, så konstruktionsbøgerne har samlet støv i ret mange år. Min tanke er at erstatte spær med nye bjælker, der skal kunne bære fra ydervæg til ydervæg, når den dag kommer for overetagen. Måske er der behov for yderligere forstærkning et sted, men jeg forestiller mig, at man kunne bruge reglerne i den ekstra isolering på en eller anden måde. Jeg forestiller mig snittene omtrent som på det vedhæftede billede.
Klik her for at svare