Vi er i gang med ret omfattende arbejder i vores hall. Blandt andet vil den eksisterende trappe blive erstattet med en trappe, der har klinker.
Jeg kan starte med et billede for at vise, hvordan slutresultatet skal se ud:
Det er kun den nederste del, der er aktuel lige nu, se bort fra den øverste trappe.
Trappen ser lige nu sådan ud:
For at lægge klinker har jeg forstået, at det er stærkt anbefalet, at disse fastgøres på et "dødt" materiale såsom beton eller lecablok. Derfor har jeg skitseret en trappe bygget af lecablokke og to støbte betonplan. Problemet er, at jeg overhovedet ikke har nogen fornemmelse for, hvordan hvilplan og trappetrin bør dimensioneres for at holde godt. Fandt en tråd her på forumet, hvor trappetrin blev diskuteret, og TS fik da rådet at køre med 6 cm tykke trin med armering tæt på bunden af støbningen. Jeg tror, jeg har lidt med bredden i min trappe, så det kan være rimeligt at øge med nogle centimeter til?
Pænest bliver det, hvis jeg støber hele bredden, hvilket er cirka 2 meter, og så går området under trappen til at bruge til opbevaring, men der er egentlig ikke noget, der hindrer mig i at sætte støtte på midten.
En lille enkel tegning, der viser trappen fra siden. De nederste to trin bliver lecablok. Trin 3 samt hvilplan tænker jeg som beton. Støttesøjler er ikke indtegnet, tænker at jeg enten støber disse i rundt rør eller murer med lecablok.