Hejsa.
Jeg har søgt og ledt lidt efter information om dimensionering af bjælker i beton. Jeg tegner på en lidt større terrasse, og da jeg har brug for at komme op et stykke og bor i et stenhus, tænkte jeg, det kunne være et sjovt projekt at støbe egne pæle og bjælker.
Jeg vil gerne lave et par bjælker, der skal have 3500mm spændvidde. Jeg fik anbefalingen, at hvis jeg laver den 230*60 med 2*10mm armering i top og bund, ca. 30mm fra yderkanterne, vil det så holde.
Men jeg vil gerne vide lidt mere om, hvordan man faktisk beregner dette. Nogen der har tips til, hvor man finder information om dette?
Mvh Johan Ch
Jeg har søgt og ledt lidt efter information om dimensionering af bjælker i beton. Jeg tegner på en lidt større terrasse, og da jeg har brug for at komme op et stykke og bor i et stenhus, tænkte jeg, det kunne være et sjovt projekt at støbe egne pæle og bjælker.
Jeg vil gerne lave et par bjælker, der skal have 3500mm spændvidde. Jeg fik anbefalingen, at hvis jeg laver den 230*60 med 2*10mm armering i top og bund, ca. 30mm fra yderkanterne, vil det så holde.
Men jeg vil gerne vide lidt mere om, hvordan man faktisk beregner dette. Nogen der har tips til, hvor man finder information om dette?
Mvh Johan Ch
Hej,J JohanCh sagde:Hej.
Jeg har søgt og ledt lidt efter information omkring dimensionering af bjælker i beton. Jeg tegner på en lidt større terrasse, og da jeg har brug for at komme op et stykke og bor i et stenhus, tænkte jeg, det kunne være et sjovt projekt at støbe egne stolper og bjælker.
Jeg kunne tænke mig at lave et par bjælker, der skal have 3500mm spændvidde. Jeg fik anbefalingen, at hvis jeg laver den 230*60 med 2*10mm armering i top og bund, cirka 30mm fra ydrekanterne, vil den holde.
Men jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere indsigt i, hvordan man faktisk beregner dette. Er der nogen, der har tip til, hvor man finder information om dette?
Med venlig hilsen Johan Ch
Kan ikke beregne beton så godt, men du burde kunne lave en overlag på bøjningen ved at tænke, at armeringen tager momentet dvs. det bliver på den sikre side, da betonen i sig selv kan tage en del af i det mindste trykket i underkant.
Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm
og sammenligne det med momentet du har, fx M = 1.35*g*L^2/8 (udbredt last, typisk egenvægt af bjælken og andet, som du laster på)
Da du har et rangt tværsnit (h / b = stort), bør man tænke på stabilitet i sideled. Det kan sikkert nogen kyndig hjælpe dig med.
Det er ven snarere træk i nederste kant, dvs. armeringen (som jeg tror er underdimensioneret) og tryk i øverste kant.C calzonespecial sagde:Hej,
Kan ikke beregne beton så godt men du burde kunne lave en overbelægning på bøjningen ved at tænke, at armeringen tager momentet dvs. Det bliver på den sikre side, da betonen i sig selv kan tage en del af i det mindste trykket i nederste kant.
Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm
og sammenligne det med det moment, du har f.eks. M = 1.35*g*L^2/8 (udbredt belastning, type selvmassens vægt af bjælken og andet som du belaster med)
Da du har et rangt tværsnit (h / b = stort) så bør man tænke på stabilitet i siden. Det kan sikkert nogen kyndig hjælpe dig med.
Klik her for at svare