Drengene, der lagde sten hos mig tidligere i foråret, fik også opgaven at sætte ned pæle til mit plankeværk. De satte pæle ned med målene 500 mm højde og 75 mm mellem pælejernet. Pælene er sat med 1,5 m afstand mellem hver pæl.

Højden på plankeværket skal være 1,6 m højt. Det eksisterende plankeværk, som PEAB har bygget, har stolper med mål 90X90.

Spørgsmålet er, om det er nok med disse pæle, uden at det skal blive et vaklende plankeværk. Jeg bor tæt på kysten på den skånske slette, så det blæser kraftigt.

Mine valg, som jeg gerne vil have jeres svar på:

# Bruge disse pæle og købe stolper, der er 70X70

# Bruge disse pæle og købe stolper, der er 90X90, men skære ned i bunden, så de passer til pælejernets mål (ser pænere ud, da det eksisterende plankeværk har stolper af denne dimension)

# Tage pælene op og sætte nye med bredere afstand mellem pælejernene (95) og så tage stolper med målene 90X90

Jeg vedhæfter et billede, hvor man kan se pælene samt hvordan det eksisterende plankeværk ser ud (højde 1,8 m, og det jeg skal fortsætte med at bygge, skal skifte ned til 1,6 m i højden). Plankeværket vil blive bygget som et L, i alt 10 pæle.

• Græsplæne med stablende betonblokke, en rød værktøj og en trærække i baggrunden. Flere plinter er synlige bag rækken.
Senest redigeret:
Jeg ville have kørt på alternativ #2 Køre på disse plinte og købe sparrar som er 900X900 men skære ud nedenfor så de passer til plintejernets mål (pænere da eksisterende plank har sparrar af denne dimension)

Men formålet er udelukkende æstetisk

De vertikale belastninger er jo i denne sammenhæng meget små, så det går sikkert aldeles udmærket med 70x70. Men når man bygger plankeværk, er det æstetiske meget vigtigt, så 90x90 er et meget bedre alternativ. Ud fra et konstruktionssynspunkt er stabiliteten i sidled det største bekymring, og det løser ikke stolpernes tykkelse. En vinkel i gadehjørnet kan hjælpe, men nogle gange kan der kræves en understøttende stræbe.

Når man bygger med mange horisontale ribber, bliver selv små afvigelser synlige. Det bedste er at vælge ekstra høj trævarekvalitet på ribberne og at samle dem momentstabilt. Hvis alle ribber er lige lange og går fra en stolpe til den næste, kan det føles som en kedelig "hængende" karakter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.