Jeg tænkte på at bede om hjælp til forstærkning af bjælkelag ved køkkenbyggeri..

Huset er fra 1893, spændvidde i rummet 4,8m. De nuværende bjælker måler 150x120 og ligger ca cc 120. En del svaj med andre ord, og netop i køkkenet vil jeg gerne rette op på det..

Hvilke muligheder ser I, vil helst ikke bygge mere i højden men 160 høje bjælker kan gå uden at forskellen mellem rummene bliver alt for stor.

Mvh Johan

J Johan_86 sagde:
Tænkte bede om hjælp omkring forstærkning af bjælkelag ved køkkenbygning..

Huset er fra 1893, spændvidde i rummet 4,8m. Nuværende bjælker måler 150x120 og ligger ca cc 120. Frisk svaj med andre ord, og netop i køkkenet vil jeg gerne afhjælpe det..

Hvilke alternativer ser I, vil helst ikke bygge mere i højden men 160 høje bjælker kan gå uden at forskellen mellem rummene bliver alt for stor.

Mvh Johan
Eneste mulighed med den spændvidde er stål. Men det er klart, at alt højere end 150 bliver jo bedre end i dag.

Kan du ikke komme ind under og støbe nogle pæle eller lignende?

Tak for det hurtige svar

Desværre er fyrrummet lige under med ack tanke og rør kryds og tværs, så at forstærke der er ikke tillokkende..

Hvis jeg ofrer lidt højde, hvordan ville limtræ i 180x42 påvirke? Jeg tænker cc 30, også dobbelte bjælker og kortling, hvis det kunne afhjælpe nedbøjning?

Jeg kan ikke rigtigt regne på dette. Men rent spontant er også limtræ 180x42, for svagt for den spændvidde. Skal du følge regler for nedbøjning og svaj, så tror jeg, at det kræver mindst 220x45 C24 regler med skruelimmet gulvspånplade. 4,8 meter er lang spændvidde for en gulvkonstruktion.

Her er hvad svensk trä foreslår med dine forudsætninger.
Tabel viser deformation, nyttjandegrad og reaktion for forskellige limtræsbjælker, herunder GL28cs 42x270 med 68% nyttjandegrad og 20 mm deformation.

Tak vectrex! Har revet yderligere og skovler ud gammelt fyldmateriale. Viste sig at under 1"planket lå yderligere wn længdegående 2" bræt under nuværende bjælker. R8ver jeg bort alt dette og lader kælderens indertag, får jeg ind 260mm bjælker uden at kompromittere.med færdig gulvhøjde.

Hvad vil så være at foretrække, 225x45 C24 og skrue-limet gulvspån?

Jeg ville satse på nye limtræbjælker midt imellem de gamle bjælker. 140x225 er tilstrækkeligt. Intet skruelimmet gulvspån, det plejer at blive besværligt med gammelt træ. For at fjerne betydningen af, at de gamle bjælker er tyndere, kan du vælge kraftigere gulvbrædder, typisk 35 mm tykke. Kombinationer af plader og træ er naturligvis også mulige.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.