Hej,
Er lige midt i planlægningen med at rive en bærende væg mellem køkken og stue og kunne bruge lidt eksperthjælp fra jer. Har tænkt mig at åbne en eksisterende åbning, som i dag er 1850mm, og den skal blive i alt 4915mm i stedet. Trækker jeg stolperne fra, som skal holde bjælken oppe, bliver åbningen 4735mm.
Har regnet på det på byggbeskrivningar.se, men det viser blot, at jeg overskrider grænserne for, hvad der er godkendt.
Det eneste godkendte ville være en limtræsbjælke med dimensionen 115x630. Ikke aktuelt.
Men når jeg har læst en masse forskellige indlæg om emnet, tales der om andre dimensioner, der ville klare belastningen på lignende åbninger.
Kunne jeg bruge en mindre dimension, f.eks. 140x270 eller 140x315, og det ville klare belastningen?
Det er 1 1/2-plans træhus i Skåne, så laveste snezone.
Dette er målene, som jeg har og bruger i beregningen
Taknemmelig for lidt af jeres ekspertviden i emnet.
Der er to måder at nærme sig problemet på. 1) Beregningen er korrekt. I så fald svarer 115x630 præcis til 215x511. Men 215x511 findes ikke, uden den nærmeste standarddimension er 215x540, hvilket altså er den laveste limtræsbjælke, der opfylder kravene. 2) Beregningen er forkert. Så vil jeg gerne se plantegninger og en sektion, før jeg regner på det. Personligt tror jeg på 2). Selv om det er et stort spænd, lyder 115x630 urimeligt meget.
Jeg ville gerne gå op et hak i dimension til 115x450. Eftersom gulvbjælkerne på overetagen kommer til at hvile på denne bjælke, er det vigtigt at holde nedbøjningen på et meget lavt niveau. I stedet for 115x450 kan du bruge 140x405 eller 190x360.
Hvordan ved man, at det er en bærende væg? Jeg får ikke de to billeder til at passe? Burde ikke betegnelsen køkken og stue bytte plads på det lille billede?
Afklaring - man ser i sektionssnittet, at overetagen er baseret på gitterspær.
De skal støttes i midten, ellers bøjer de ned, eller kollapser hvis spændvidden er for stor.
Den bærende væg, der går gennem huset i længderetningen, kaldes også for hjertevæg.
Vores hus har omtrent samme plan, og er 1,5-plans villa, så samme løsning. Vi har en åbning mellem stue og spisestue på ca 2,5 m, hvor der ligger en HEA stålbjælke, sandsynligvis 120 men måske 150 mm høj.
Der er en åbning på 1,7 m også mellem hall og køkken, og der er der fuld lofthøjde. Spærene a synes at komme c c 1,2, så spørgsmålet er, hvordan det er løst? Vi får se, når vi skifter gulv på etage 2.
Loftshøjden er 2400mm. Det er til loftet, antager spærernes underside er maks 50 mm højere.
Dunker du en 400 mm høj bjælke ind, bliver det altså kun 2000 mm fri højde i passagen.
Nej, det er ikke umagen værd at bruge stålbjælke. Uden at regne på det, tjener du ganske lidt.
At bruge en lavere bjælke, men bredere - så hviler den delvist i enderne på opbygningen, sandsynligvis midtervæggen. Der er også grænser der, det er ikke kun nedbøjning, der er. Dimensioner dem.
Kunne du reducere åbningen til fx 3m, bliver det en betydeligt lavere bjælke.
Alternativt HVIS du kan overveje en støttende stolpe et eller andet sted i midten. Eller en kortere vægsektion, som efterlades, kan fx bruges som bagvæg for en pejs?
Lige nu ser det ud til at sætte en HEA 260 op.
Har fået et tilbud fra et byggefirma på det, som jeg synes virker helt ok.
Med en HEA 260 bør der ikke være nogen problemer med nedbøjning.
"Bør" i dette var for at få nogen udtalelse fra jer, der kan lidt mere om dette end jeg kan.
Lige nu er jeg kun i gang med at vurdere tilbud. Jeg vil modtage tilbud på forskellige løsninger, både med HEA og limtræ.
At det hælder mod HEA er for udførelsen. De vil indfælde bjælken helt, hvilket betyder, at jeg ikke får nogen synlige stolper.
De vil beklæde hele bjælken i gips, så den "blender" ind ordentligt.
Når jeg har besluttet mig, vil jeg lade en konstruktør beregne det. Byggefirmaet har selv lavet foreløbige beregninger på HEA260. Men jeg vil ikke bruge penge på en konstruktør, inden jeg har set tilbuddene.
Måske at gå ind i det fra den forkerte vinkel, uden at en konstruktør skulle beregne først og derefter modtage tilbud baseret på det. Men, men...
Fordelen jeg ser med HEA er, at den bygger mindre i højden. Med HEA260 + gips bliver det maksimalt 270 den bygger.
Nuværende åbning i dag er 330 ned fra loft.
Selvom mit udgangspunkt var limtræbjælke, har jeg ændret mig i dette. Netop fordi limtræbjælken ville blive for høj, og jeg skulle være nødt til at have en ekstra stolpe for at den skulle bære sig.
Tilbuddet jeg har fået for HEA synes jeg er rimeligt. 40.000kr efter ROT. Det inkluderer også lidt andre småting.
Jeg kan ikke regne på sådan noget, men da jeg før jul skulle udskifte en bærende væg med omtrent samme forudsætninger, fik vi fra konstruktøren at enten 115x450 eller HEA200.
Vi valgte limträ da der var godt med plads.