ska tage en 3m bred åbning i væggen på stueplan.
Har anvendt de dimensioneringsprogrammer jeg har fundet på nettet,
f.eks. www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus for at få en idé om dimensionen på Limträbalk som er nødvendig.

Vi har 2 stk. bærende vægge på stueetagen (begge sidder ca. 3 m ind fra henholdsvis ydervæggen, langsiden), ovenstående beregningsprogram tager kun hensyn til 1 stk. bærende væg på undervåning, og hvis jeg regner med hele spændvidden for at dimensionere, så skal jeg op til limträbalk af dimensionen 115x315, hvilket jeg synes bygger lidt meget, da vi kun har 2,35 m i lofthøjde.
Kan jeg i beregningen, eftersom jeg har dobbelte bærende vægge, halvere spændvidden jeg angiver i beregningsprogrammet, da vægten fordeles på 2 stk. bærende indvendige vægge, eller begår jeg en tankevurpa dér?

Ydermere kan man i disse beregningsprogrammer angive en taghældning på max 60 grader, vi har mansardtag (brutet tag) så den stejleste hældning er 63 grader, den fladeste mener jeg ligger på ca. 24 grader, hvordan bør jeg tænke her, dvs. hvilken taghældning bør jeg angive? Har i dag indtastet 60 grader.

3D-model af et 1 1/2-planshus med åbning i indervæg og mansardtag. Viser mål og specifikationer for konstruktion og materialevalg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.