P
D DanMicke sagde:
trappe som har 'för mycket' overhæng også kan holde.
Ikke for at være sådan. Men hvordan var det med det her egentlig?

Du har skabt en tråd pga det modsatte vel? Ærligt spørgsmål.

• Haha
  • Elsker
  • Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Trappen vidner, gennem mærkelige løsninger, om at der mangler viden om, hvordan man dimensionerer og udformer delene i en bygningskonstruktion.
Det gør også ideen om at lede efter den stærkeste lim i stedet for at lave et nyt trappetrin.
Det er som at gå over åen for at hente vand..

• Synes
  • Haha
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Nu var du jo alligevel sådan?
For du er jo fuldt bevidst om, at 10 kg stål fra 3 m's højde ville have knækket hvilket som helst overhæng.
Så jeg missede pointen.

P
D DanMicke sagde:
Nu var du jo alligevel sådan?
For du er jo fuldstændig klar over, at 10 kg stål fra 3 m's højde ville have knækket hvilket som helst udhæng.
Så jeg missede pointen.
Ja undskyld, nu var jeg faktisk sådan, helt korrekt.

Nej hvilket som helst udhæng havde ikke knækket. Men det er ligegyldigt for dig.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Mulvaden sagde:
Ja sorry, nu var jag faktisk sådan, helt korrekt.

Nej hvilket overhæng som helst havde ikke gået af. Men det kvitter for dig.
Din opfattelse af påvirkning af tungere faldende genstande med lille volumen adskiller sig nok fra min :)

D DanMicke sagde:
For du er jo fuldt ud klar over, at 10kg stål fra 3 m's højde ville have knækket hvilken som helst udhæng.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
P
D DanMicke sagde:
Din opfattelse om påvirkning af tungere faldende genstande med lille volumen adskiller sig nok fra min :)
Jo :-)

Havde jeg haft lidt tid og ikke så pokkers travlt når det er lyst, havde jeg rigget en lille test op (eftersom jeg ikke må gøre det, jeg spørger om, som jeg ikke skal tale mere om) hvor jeg demonstrerer, hvad der sker med din konstruktion sammenlignet med en lidt mere ingeniørmæssigt udformet trappe, når man slipper f.eks. 12 kg fra fire meter.

P patriklarsson sagde:
Trappen vidner, gennem mærkelige løsninger om at der mangler viden om, hvordan man dimensionerer og udformer delene i en byggekonstruktion.
Så gør også ideen om at lede efter den stærkeste lim i stedet for at lave et nyt trappetrin.
Det er som at gå over åen for at hente vand..
Indlægget vidner om manglende evne til at gennemgå, hvad der allerede er sagt i en tråd samt trangen til alligevel at belære med selvopfattelsen af at være den mest sagkyndige belærer hidtil. Sid i din egen trappe og bekymre dig ikke om min evne, som du ikke har den fjerneste indsigt i.

Har du tjekket, hvordan de andre trin har det? Tænkte at hvis håndvægten, efter at have klippet det første trin, sprang videre og på den måde svækkede trinene nedenfor.

• Synes
Maria T og 1 anden
  • Laddar…
Thomas59
I modsætning til hvad du (TS) påstår, vidner din trappekonstruktion og dine kommentarer om, at du slet ikke har den nødvendige viden om, hvordan en trappe bør konstrueres/udformes med hensyn til de laster, der påvirker holdbarheden i din konstruktion.

Tag fx fladjernene, som du har sat på undersiden af vangerne. Den placering bidrager kun marginalt til vangernes holdbarhed. Havde du haft den viden, du påstår du har, havde du sat fladjernene på siden af vangerne. Siden mod væggen fx, så fladjernene ikke er synlige. Der er enorm forskel på, hvilke laster som fladjernet kan tage på ”højkant” sammenlignet med din placering.

Bedst havde det vel været, hvis du havde valgt en vange med en trindybde, der var tilpasset de trin, du har valgt. Så havde du undgået et udhæng, der har svækket din trappe.

• Synes
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
P
D DanMicke sagde:
Indlægget vidner om en manglende evne til at vurdere, hvad der allerede er sagt i en tråd, samt trangen til stadig at rette, med selvbilledet af at være den mest kyndige rettelseskonsulent indtil nu. Sid på din egen trappe og bekymr dig ikke om min evne, som du ikke har den mindste indsigt i.
Ja, det var måske i den bryskeste retning, det kan jeg godt være enig i. Unødvendig belærende tone. Men i sagen har han helt ret, mener jeg. Det tror jeg de fleste synes, når man læser det, du skriver, og kigger på din trappe. Men jeg synes, det er helt ok, man skal kunne mangle viden, det er derfor, det er så sjovt at lære nyt og tage imod nye indsigter. Jeg skriver ikke dette i en ironisk tone overhovedet, jeg synes virkelig, det er en fin ting.

• Synes
Kronprinsen og 1 anden
  • Laddar…
Ex
Træfiberretningen er i den forkerte retning.
Køb en billig træbordsplade med længdegående åre, sav trin tværs over med ønsket dybde. Det knækker du ikke.

Udkraget er for langt.
Sav et 1 cm hak i vangstykket, hvor trinnet synker ind.
Sæt en form for vinkel nedenunder udad som tidligere foreslået.
Der findes små stærke fine vinkler eksemplet disse, sammen med kraftige buede træskruer:
https://amzn.eu/d/6HURHUx

Så kan man undgå både de grimme "modhold" samt synlige skruer ovenfra, da de også holder trinene på plads.

Du havde sandsynligvis fået skader af håndvægten alligevel, men da er det bare at løsne to skruer for at skifte et trappetrin, og du behøver heller ikke lede efter de gamle fastgørelsespunkter.

• Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 sagde:
Tag f.eks. pladejernene som du har sat på undersiden af vangerne. Den placeringen bidrager kun marginalt til vangerne styrke. Havde du haft den kontrol, du påstår du har, ville du have sat pladejernene på siden af vangerne.
Well, unfortunately you are wrong. With this cross-section, placement on the sides will not give much. Placement from the bottom strengthens the wanga much more. In this position, the beam is stretched at the bottom and exceeding the strength tears the material. Fitting the beam with a steel flat bar will strengthen it many times. To achieve the same effect when using a flat bar on the side, it should be used on both sides and screwed tightly with screws. Of course, below the neutral zone. The best reinforcement here would be a U-profile or just a flat bar as it is!

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
P patriklarsson sagde:
Træfiberns retning er forkert.
You mean step? The direction of the grain must wash according to the width of the steps, unless I misunderstood you

S sturnus sagde:
Well, unfortunately you are wrong. With this cross-section, placement on the sides will not give much. Placement from the bottom strengthens the vange much more. In this position, the beam is stretched at the bottom and exceeding the strength tears the material. Fitting the beam with a steel flat bar will strengthen it many times. To achieve the same effect when using a flat bar on the side, it should be used on both sides and screwed tightly with screws. Of course, below the neutral zone. The best reinforcement here would be a U-profiel or just a flat bar as it is!
I har begge ret, men et højt L-jern monteret på indersiden af hjørnerne og skruet både fra undersiden og indersiden ville være bedre end denne flade, med meget mindre tykkelse.
Løsningerne her er generelt tydeligt ikke gennemtænkte..

• Synes
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.