41,510 læst ·
183 svar
42k læst
183 svar
Det mest holdbare lim til træ?
D DanMicke sagde:
Som jeg ser det, har du ikke beslutningsret over, hvad der passer i en tråd, bare fordi du har skabt den. Det, der skrives her, er ikke kun beregnet til dig, men viden, der i lang tid vil være til gavn for forummet og dets medlemmer.D DanMicke sagde:
Hvis der så præsenteres en konstruktion, som ud fra visse aspekter opfattes som mindre heldig, er det hensigtsmæssigt, at disse eventuelle problemer rejses. Specielt hvis rene sikkerhedsmæssige spørgsmål er involveret.
Hvordan bliver det mit væddemål? Kan jeg få lov at komme og teste at trampe (én gang) på dine to nederste trin?
Tråden har belyst, hvor fejlen med dit design ligger, og andre kan som sagt få styr på, hvad det er for en fejl, du lavede. Du er ligeglad med, at den ikke holder til det, som en trappe skal kunne klare. DU synes, at det er i orden, og det er som sagt ok for dig. Vi har forstået den del.
Men dette tåler gentagelse, for du tager virkelig fejl om din håndvægt-fadæse:
Tråden har belyst, hvor fejlen med dit design ligger, og andre kan som sagt få styr på, hvad det er for en fejl, du lavede. Du er ligeglad med, at den ikke holder til det, som en trappe skal kunne klare. DU synes, at det er i orden, og det er som sagt ok for dig. Vi har forstået den del.
Men dette tåler gentagelse, for du tager virkelig fejl om din håndvægt-fadæse:
Thomas59 sagde:
Som jeg ser det er man bedst tjent med tråde som holder sig til emnet i overskriften. Gør det lettere for andre som vil, som i dette tilfælde, vide mere om styrke i lim. Når man selv finder lignende tråde om noget man finder interesse i p.g.a. overskriften og det senere viser sig at det på andres initiativ i stedet åbnes en helt anden diskussion med indlæg efter indlæg, så gider man ikke gennemgå tråden.Alfredo sagde:
Som jeg ser det har du ikke beslutningsret over hvad der passer i en tråd bare fordi du har oprettet den. Det der skrives her er ikke kun beregnet til dig men viden som for lang tid vil blive tilbage til gavn for forummet og dets medlemmer.
Hvis der præsenteres en konstruktion som fra visse aspekter ses som mindre vellykket er det hensigtsmæssigt at disse eventuelle problemer løftes. Især hvis rent sikkerhedsmæssige spørgsmål er involveret.
Nej, jeg har ingen 'beslutningsret' om indhold i tråde, og hvordan du nu kan læse det ind ved jeg ikke. Men et godt råd fra mig er, at man holder sig til emnet så vidt muligt så andre lettere finder hvad de søger. Mit mål var ligesom ikke at fortælle alle, at de kan ignorere alle byggeregler, men måske at en humlebi også kan flyve, hvis man kan påvise det med empiri. I øvrigt havde jeg, hvis jeg var i færd med at bygge en trappe, næppe gået ud i en tråd for andet end mulighed for at linke til gode dokumenter om sagen.
Hvad fik dig egentlig til at føle dig nødsaget til at indsætte denne kommentar i en tråd der handler om lim? Tja, jeg bryder mig ikke om den sag, men eftersom du syntes jeg skulle 'tilrettesættes', så fik du en refleksion tilbage
Du tænker at din trappe er som ulykken i Harrisburg?
”Så er det også det, at hvis det der skete i Harrisburg virkelig skete, mod forventning, så er sandsynligheden for, at det skal ske igen, den er jo så utrolig latterligt lille, at på en måde kan man sige, at det var næsten godt, at det der skete i Harrisburg skete, hvis det nu gjorde det. For jeg mener, så kan man jo næsten sikkert sige, at det ikke kommer til at ske igen.”
”Så er det også det, at hvis det der skete i Harrisburg virkelig skete, mod forventning, så er sandsynligheden for, at det skal ske igen, den er jo så utrolig latterligt lille, at på en måde kan man sige, at det var næsten godt, at det der skete i Harrisburg skete, hvis det nu gjorde det. For jeg mener, så kan man jo næsten sikkert sige, at det ikke kommer til at ske igen.”
??? Dårligt valgt analogi må jeg sige. Hvis du ikke mener, at jeg bilder mig ind, at en håndvægt aldrig mere skal falde ned over trappen? I det tilfælde tør jeg skrive under på, at det er 'næsten sikkert, at det ikke kommer til at ske igen'mexitegel sagde:
Du tænker, at din trappe er som ulykken i Harrisburg?
”Så er der også det, at hvis det, der skete i Harrisburg virkelig skete, mod forventning, så er sandsynligheden for, at det skal ske en gang til, den er jo så utrolig latterligt lille, at på en måde kan man sige, at det var næsten godt, at det, der skete i Harrisburg skete, hvis det nu gjorde det. For jeg mener så kan man jo næsten sikkert sige, at det ikke kommer til at ske igen.”
Men du har jo ikke påvist det. Det er bare dig, der oplever det sådan. Lad mig komme forbi og vise med et ordentligt stamp, at den der humle slet ikke flyver.D DanMicke sagde:
Og tråden bliver mere givende og mere lærerig ved at diskussionen drives fremad af forskellige synsvinkler. Tag med i stedet for, og se ikke det, der fremlægges, som kritik af dig som person. Ingen har antydet, at du er en idiot på nogen måde.
Hvordan man limer i træ, har du fået gode svar om. Også.
Nogle forslag:
- Skru løs trinnet og vend det, så revnen kommer indad.
- Sav et snit gennem brættet så tæt på bruddet som muligt. Lim derefter.
- Skru med listeskrue fra forsiden for ekstra styrke.
- Forstærk med "konsoller", som du skruer i både vognstykker og trin. Det kan du gøre på alle trin, hvis du vil forstærke dem for fremtidig brug.
Det var et forbandet mas om dit stærke ønske om at få komme hjem og forsøge at stampe trin i stykker for at bevise, jeg har 'forkert'. Noget respekt for hvad jeg siger, findes ikke. Jeg 'oplever' vel for pokker ikke min trappe. Jeg bruger den og tripper ikke på tå. Læg dit mas ned. Kan du muligvis nøjes med, at jeg er tilfreds med min trappe og har kompetence nok til at vide, om den er farlig? Er værre end trolde på Twitter ud fra skænderilysten at dømme. Forklædt i en slags 'omsorg' for andre. De fleste ser dog ud til at have opfattet det, og jeg giver ingen mere tid til råd, jeg ikke har efterspurgt. Til din store skræk har jeg fortalt, at en trappe, der har 'for meget' udhæng, også kan holde. Du må leve med det.Mulvaden sagde:Men du har da ikke bevist det. Det er bare dig, der oplever det sådan. Lad mig komme forbi og vise med et ordentligt stamp, at den der humle ikke flyver overhovedet.
Og tråden bliver mere givende og mere lærerig ved at diskussionen drives fremad af forskellige synspunkter. Tag med i stedet og se ikke det, der fremføres, som kritik mod dig som person. Ingen har antydet, at du er en idiot på nogen måde.
Hvordan man limer i træ, har du fået gode svar på. Også.
Relevante forslag, og jeg har overvejet et par af dem.AXS sagde:
Nogle forslag:
- Skru af trinet og vend det, så sprækken kommer indad.
- Sav et snit gennem brættet så tæt på bruddet som muligt. Lim derefter.
- Skru med listeskrue fra forsiden for ekstra styrke.
- Forstærk med "konsoller", som du skruer i både vanger og trin. Det kan du gøre på alle trin derefter, hvis du vil forstærke op for fremtidige tab.
Svært at få et nyt lige snit uden at deformere det rektangulære. Skal som sagt brække løs, og det ser ovenfra ud til at det ikke vil resultere i en masse splint, så jeg håber på et relativt rent snit.
At vende på trinnet var et kreativt råd. Bliver lidt afhængigt af, hvor skruehuller havner, men klart værd at overveje.
Listeskrue skal i så fald være ret lange og af tynd dimension. Har overvejet det, men gættet at det bliver svært at trække hele vejen ind, da der trods alt er lidt afstand.
Det med konsoller har jeg haft som plan fra starten, eller vinklede jern i 90 grader, så kan jeg skjule vertikale mod vangen på bagsiden af trappen og lade horizontale løbe lidt ud i trinnet. Det var da vi kom ind på holdbarhed i limfogen, som jeg har fået at vide bliver stærkere end træet, at det måske kan være værd at teste om det er nok med lim.
Men gode refleksioner. Tak.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Synes det meste allerede er behandlet i tråden, men hvad tilfører de der aluminiumprofiler egentlig? 
Er det kronen på værket designmæssigt?
Jeg havde nok skiftet trinet, ellers separere brudfladen, lime og skrue ifølge tidligere billede i tråden, samt vende trinet hvis det ikke er tilpasset vangesiden.
Jeg havde nok skiftet trinet, ellers separere brudfladen, lime og skrue ifølge tidligere billede i tråden, samt vende trinet hvis det ikke er tilpasset vangesiden.
Senest redigeret:
Jeg synes, at det var en rigtig flot trappe. Svaret findes måske i tidligere indlæg (jeg orkede ikke at læse alle indlæg pga. alt snakken om konstruktionen), men hvorfor laver du ikke bare et nyt trin?
richardtenggren sagde:
Synes det meste allerede er blevet behandlet i tråden, men hvad tilføjer de der aluminiumprofiler egentlig?
Jeg ville nok have udskiftet trinet, ellers adskille brudfladen, lime og skrue i henhold til tidligere billede i tråden, samt vende trinet hvis det ikke er tilpasset efter vognstykket.
Var en vag idé om at let presse ned bagdelen af trinet for stabilitet. Var så billig profil at jeg satte dem der. Kan ikke svare på om de medvirker til noget men fik følelsen af at de bidrog til noget
Har sagts men har fuld sympati. Hvem f-n orker at lede efter det, som var fokus i tråden? Jeg vil helt klart indsætte et nyt trin, hvis reparationen ikke fungerer. Den eneste ulempe er egentlig, at et nyt ikke har samme slid som de gamle og vil 'stikke ud'. Men den mulighed findes helt klart og er jo ret ukompliceret egentlig.N nybyggarn3 sagde:
PS. Men en hel dunk hvid linolie er dyr, hvis man kun har brug for en dl
At tænke på er jo, at almindelig trælim ikke er fugtfyldende. Det skal have perfekt pasform for at holde.D DanMicke sagde:En osannolik ulykke da en 10 kg håndvægt faldt ned ad min flydende trappe og knækkede et af trin i træfibrenes længderetning. Er så man kan græde men må fikses. Træet har ikke sluppet helt, og jeg har mulighed for at støtte det op med to vinkeljern. Vil så selvfølgelig også lime overfladerne.
Har arbejdet en del i byggebranchen, og almindelig trælim har et godt ry for samlingens holdbarhed, hvis man påfører det korrekt og derefter sætter det under pres under hærdningen. Så det er vel hvad jeg nærmest tænker på. Ville bare høre, om nogen her kender til et andet valg af lim, som ville være endnu bedre?