P
Bare at lime med hvad end du finder, med dine strukturelle krav bliver det super! :)

• Synes
Svetspinnen og 1 anden
  • Laddar…
Når håndvægten på 10 kg var faldet to meter, var dens bevægelsesenergi det samme som 90 kg, der falder 22 cm eller 110 kg, der falder 18 cm.

Nu ved vi ikke, hvor brudgrænsen går, men hvis vi antager, at håndvægten knap og nap lykkedes at knække trinnet, bør TS kunne hoppe fra et trin ned på det næste, mens den der vejer 110 kg ikke bør gøre det.

Der er visse mangler i beregningen, da menneskekroppen er mere elastisk end en håndvægt, men det giver en indikation alligevel. En konstruktør kan sikkert beregne mere præcist på dimensioneringen.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Hvis man nu vil bevise, at TS tager fejl om sin trappe ved at vælte ham, bør man tage med i beregningen, at en håndvægt sandsynligvis rammer trappetrinet på en meget mindre overflade end en gennemsnitlig ældre mands fod (som jeg gætter på, at TS har).

D
Hvad er det for træ? Jeg ville kigge på epoxy type SP, hvis det er Eg, findes der specielle lim til det også. Jeg tog hjem fra USA en speciel lim til eg til båden, da stævnen delte sig. Kan desværre ikke huske, hvad limen hed, men de førte også lingu, som er forbudt her i Europa.

Jeg er lidt nysgerrig på denne trappe.

Er forstærkningen af vangeelementerne med fladjern nedenunder et design- eller konstruktionsvalg?

S
Alfredo Alfredo sagde:
Ud fra billederne synes jeg, det ser ud til at være gode forudsætninger for at få til højt pres med en række tvinger. Mener du, at hvidlim ville passe bedre her på grund af tvivlsom pasform?
Det bliver aldrig perfekt limsamling, når træet er sprækket sådan. Altid en lille splint, som gør, at det ikke bliver perfekt pasform.

Jeg ville lave et nyt trin. Mindst arbejde/ mest holdbart.

D Danne824 sagde:
Hvad er det for træ? Jeg ville kigge på epoxy, typ SP, hvis det er eg, findes der specielle lim til det også. Jeg hentede hjem fra USA et specielt lim til eg til båden, da stævnen delte sig. Kan desværre ikke huske, hvad limet hed, men de førte Lignu også, som er forbudt her i Europa.
Epoxy er jo godt lim, og med filler stærkt selv som fyld. Men omkostningerne ved at købe epoxylim overstiger omkostningerne ved at købe en granregel og lave et nyt trin.

Hvad er der forbudt med Lignu-epoxy? Sælges i en masse svenske butikker.

D
D Danne824 sagde:
Hvad er det for et træ? Jeg ville kigge på epoxy som SP, hvis det er Egetræ findes der specielle lim til det også. Jeg tog hjem fra USA med en speciel lim til egetræ til båden, da stævnen delte sig. Kan desværre ikke huske, hvad limen hed, men de havde også en lingu, som er forbudt her i Europa.
Fandt deres hjemmeside
https://www.rotdoctor.com/epoxy/epoxymain.html

D
S sinuslinus sagde:
Det bliver aldrig perfekt limfuge når træet er revnet sådan. Altid en lille splint der gør at det ikke bliver perfekt pasform.

Jeg ville lave et nyt trin. Mindst arbejde/ mest holdbart.

Epoxy er jo godt lim og med filler stærkt også som fyld. Men udgiften til at købe epoxylim overstiger udgiften til at købe en granregel og lave et nyt trin.

Hvad er det, der er forbudt med Lignu-epoxy? Sælges i en masse svenske butikker.
Det oprindelige var meget sundhedsfarligt ifølge vores regler. Havde meget svært ved at få fat i originalet. Så tog det hjem fra USA, kostede guld kan jeg sige, men nørd som man er.

G gbgustaf sagde:
Der er visse mangler i beregningen, eftersom menneskekroppen er mere elastisk end en hantel, men det giver en indikation alligevel. Nogen konstruktør kan sikkert regne mere præcist på dimensioneringen.
For ikke at tale om manglen i relevans...

richardtenggren richardtenggren sagde:
Er det kronen på værket designmæssigt? :geek:
:crysmile:

mexitegel mexitegel sagde:
Jeg er lidt nysgerrig på denne trappe.

Er forstærkningen af vangerne med fladjern i bunden et design- eller konstruktionsvalg?
Konstruktion. De er indfældet mod anlægget mod en øvre bjælke. Tanken var bare at have lidt mere margin i bæreevnen. Måske unødvendigt men føltes rigtigt :)

Thomas59 Thomas59 sagde:
For øvrigt ville en korrekt konstrueret og dimensioneret trappe let klare en 10kg håndvægt, som falder 3 meter.
That's what I wanted to write.

As for "empiricism" TS:
Such empiricism was used in the Middle Ages. Does it hold up? Yes! It's good!. But over time, someone noticed that not completely and not always. The King went up the stairs often in robes and it was fine, but he put on armor and now we have to wait for his son to grow up. And someone came up with the idea to introduce a factor of safety. But TS will get acquainted with this when he becomes more open to suggestions

• Haha
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
S sturnus sagde:
That's what I wanted to write.

As for "empiricism" TS:
Such empiricism was used in the Middle Ages. Does it hold up? Yes! It's good!. But over time, someone noticed that not completely and not always. The King went up the stairs often in robes and it was fine, but he put on armor and now we have to wait for his son to grow up. And someone came up with the idea to introduce a factor of safety. But TS will get acquainted with this when he becomes more open to suggestions
Haha. Er det nu, du kommer og trækker mig til Piskestokken? :)

D DanMicke sagde:
Haha.
Nej... her er en grund til at græde...
Jeg vil ikke sige noget om, at du insisterer på at reparere dette trin, selvom det er let at reproducere. Og du siger, at du kan undvære det i en uge. Må du ikke glemme det, når du søvnigt går ned ad disse trapper om natten.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Åh. Tænkte slet ikke på det. Overhovedet ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.