Vær glad for, at trappens svagheder viste sig, da du "bare" tabte en håndvægt.
Selv gled jeg og brækkede en lille tå.
Er det skruehuller man ser midt i brudfladen?
Benyt lejligheden til at forstærke de øvrige trin, når du alligevel er i gang.
Desuden, som at lægge løg på laksen, er vognstykket affaset; betragteligt...
[billede]
Man får den formen, hvis man fremstiller vangstykket af en for smal regel. At så forstærke den regel med stål for tusindlappen, skaber yderligere spørgsmål om materialevalg og hvor gennemtænkte løsningerne er. For mit vedkommende vidner det om et "learning by doing" byggeri med diverse efterhandskonstruktioner.
Jeg har intet imod, hvis nogen siger, dette er mit første trappebyggeri, jeg mangler/manglede erfaring/viden, og dette blev ikke så godt, og viser lidt ydmyghed, når man diskuterer, hvad der kunne være gjort bedre. Men at finde på fx at du skulle slå tæerne i vangestykket kan jo alle gennemskue, det er sludder.
Enten er vangstykket lavet af en smallere regel, eller også finder du på, at du har savet hjørnerne af?
At have tværgående fibre i trappens retning og så skrue direkte igennem, evt. uden forborede huller, skaber allerede sprækker i træet, og dermed er trinnet allerede kraftigt svækket. Man kan også se, at det er sprækket gennem begge skruehuller.
Trinnene er også unødigt tynde osv osv.
Men du virker mere interesseret i at komme med diverse undskyldninger i stedet for at lære noget nyt?
Jeg er ret træt af alle selvgode selvudnævnte eksperter, der simpelthen ikke kan lade være med at fortsætte i en tråd, der oprindeligt var et simpelt spørgsmål om lim. Så snart de så et billede af en trappe, blev det som fluer tiltrukket til en lort, og fra flere af jer ved jeg nu, hvor uduelig en bygmester jeg er, og at jeg har gjort alle fejlene i bogen, hvilket skal påpeges firehundrede og halvtreds gange. Når jeg udtrykker et ønske om, at tråden skulle behandle det, jeg spurgte om, fordi jeg og alle andre med stor glæde har brugt trappen i 15 år, og der INGEN problemer er med konstruktionen, så er det ikke nok, for den burde kunne tåle en massiv stålklump på 10 kg fra 3 meters højde, hvilket jeg har fået at vide, den kunne, hvis jeg havde haft al deres viden, og jeg burde ikke protestere mod deres bombning her, for andre risikerer at slå sig ihjel, hvis de laver en trappe som min. Jeg er overrasket over, hvor fastlåste I er, og finder det presserende at hælde jeres galde ud, fordi I ser noget, I ikke tror fungerer, og jeg har bemærket, at det ikke er nok at forsikre, at alt er fuldstændig stabilt, fordi det kan jeg tilsyneladende ikke vurdere selv, og hvis de hellige bøger sagde noget, jeg har brudt, så er jeg en frafalden. STORT fejltagelse at overhovedet vise et billede indser jeg, og stort fejltagelse at tro, at flertallet på forummet kan læse og reflektere uden for deres egne bokse.
Til alle jer anbefaler jeg at starte en egen tråd, der hænger alle ud, som I finder i alle tråde og måske kalde den 'Bygidioter'. SÅ kan alle selvgode tale med hinanden og give de styrkekram, de tilsyneladende har brug for. Jeg er ikke dummere end at forstå, at man kan gøre en indsigelse og ønsker at styrke vidensbasen, som nogen sagde, men man kan f***** også respektere, at en person, der faktisk har arbejdet med byggeri, renovering gennem adskillige år og formodentlig mange flere år end mange, der har læst for meget på fora, faktisk har en dømmekraft, og faktisk efter 15 år kan konstatere, at en idé holdt, og er meget tilfreds med den. Det er sikkert det, der irriterer alle, og analogien med humlen, der faktisk kunne flyve, er helt relevant, og i dette tilfælde vil mange her gerne fortælle os, at en humle faktisk ikke kan det.
For den, der vil bygge en trappe som min, kan jeg sige, at det fungerer fremragende med overhængene som mine, at man forsøger at øge dem for at kunne gå op ad en relativt stejlt stigende trappe uden at slå tæerne imod, at jeg har lavet visse forstærkninger, som man selv kan vurdere, om man ønsker at prøve eller ej, og at trappen holder i mindst 15 år uden at vise det mindste tegn på at risikere benbrud og død. Den klarer derimod ikke et massivt hit, der ville have knust mange ømme tæer, og det var heller ikke blandt mine krav ved bygningen, at den skulle gøre det. Vi må formode, at en ifølge mange her korrekt bygget og leveret trappe har informationen: Du behøver ikke være forsigtig med tunge massive genstande, der falder fra en stor højde, for det vil din trappe klare. Skulle næsen på dit overhæng gå af, får du pengene tilbage. Selv forsømmede jeg å det groveste på det punkt, og nu måtte jeg bøde for det og må reparere trappen. Og hvis det ikke går, så skifter jeg trin. Hvilket jeg også åbenbart er en idiot for ikke at gøre med det samme (hvorfor det også findes i tråden, som I kan lede op selv), da jeg ønskede at teste, om en limning holder, og på trods af at jeg har sagt det flere gange, så skal jeg høre det igen bare fordi folk ikke kan lade være med at tilslutte sig 'eksperterne', få likes og dermed kan overbelaste tråden i en sådan grad, at ingen udover spotterne selv kan styrke sig med endnu en fornærmende kommentar om TS (jeg hedder TS her) og dennes uforstand og uvillighed til at lytte til dem.
Men... ...jeg har en virkelig flot og god trappe og turde teste noget eget og fik det til at fungere perfekt. I al rodebunke her ovenover er der i det mindste en og anden fornuftig og forstandig person, som faktisk tilføjer viden om, hvordan man bedst kan lime et trin, og de skal have stor tak og opfører sig som helt normale individer i en tråd. De, der tilføjer andet om trapper fik lov til det, men i næste fase stoler de ikke på, hvad de hører, men bare fortsætter og fortsætter og fortsætter og... Jeg overlader denne tråd til sin skæbne og logger ud. Jeg skal fandme aldrig vise et billede af noget, jeg har lavet for at give mere input til spørgsmålet. Lortestorm er kun fornavnet... Farvel og goodbye siger jeg, og nyder haven til det uistandsatte 20'er hus, jeg engang købte og har arbejdet med i 20 år og øget værdien fra 390 Tkr til 3,5 Milj. Jeg er ret tilfreds alligevel og kan tage det meste af kritikken, men orker ikke at se indlæg efter indlæg tale i cirkler med hinanden og samtidig fortælle hinanden, hvilken idiot der har skabt denne tråd. Jeg er tilfreds. Trappen er god og flot. I kan bygge en lignende, for den har gennemgået testen ved at holde til en fuldvoksen mand i 15 år, på trods af at det som nogen sagde, er 'middelalderlig empiri' at drage konklusioner af det. Jeg burde indse, at min opfattelse har været 'forkert,' og at jeg burde rive trappen ned og bygge en grimere.
Hermed afslutter jeg mit engagement her, for der er intet nyt under solen i dette emne. Trist at konstatere, at et almindeligt byggeforum kan antage den værste Twitterstorm, men det er vel en anden sag.
Skriv ikke længere svar rettet til mig, for jeg forlader og kommer ikke til at læse. Hvis I vil tale videre, foreslår jeg som sagt en egen tråd. Min tålmodighed kapital er opbrugt, og jeg har fuld tillid til min dømmekraft. Har løst masser ved hjælp af det
Hvis du spørger, hvilket der er det stærkeste lim, og flere svarer, at det er en dum ide, burde du måske genoverveje, i stedet for at være så pokkers stædig?
Hjulet er allerede opfundet, og der findes sikkert kurser i konstruktion, som du kan tage, så du kan lære mere.
Jeg studerede konstruktion i gymnasiet for over 20 år siden, dengang tegnede vi på papir og beregnede kræfter med lommeregner.
Gør man det i dag med en computer, bliver resultatet forhåbentlig korrekt, men man lærer ikke lige så meget.
Sandsynligvis påvirker dine egne konstruktioner kun dig selv, men i værste fald også andre.
Dette er et lidt grovere aktuelt eksempel: https://tv.aftonbladet.se/video/356732/haer-rasar-bron-foer-andra-gangen
Stærkt gået alle, der har brugt adskillige sider af tråden på at belære TS. Både med hensyn til bedrøvelig viden om at bygge trapper og måden at håndtere kritikken. At tråden handler om at lime en revnet brædde er selvfølgelig ikke relevant.
Jeg tror både TS og andre, der følger tråden, vil tænke sig om en ekstra gang, før de beder om råd her igen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.