Enig i, at det er godt, når folk skriver, dette er en rigtig dårlig idé.
Jeg fik mange gode svar og hjælp, da jeg tilmeldte mig her og spurgte om mine første idéer.
Siden da har jeg bygget et skur, en 1,5-plans garage på 92 kvm, diverse mindre skure, efterisoleret og skiftet facade på huset, endnu et skur, er nu ved at bygge en attefall-garage og et attefall-rum igen, byggede i weekenden halvvejs et dæk til trappen til mine forældre.
Havde ikke klaret noget uden at spørge de kyndige her.
Men hvis jeg havde taget alle svar som dårlig kritik og stædigt holdt fast i dumme idéer, havde bygningerne ikke stået i dag.
Så ja, det er som sagt godt med berettiget kritik.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Thomas59
Det er din selvfede attitude snarere end dine konstruktionsmangler, der får dem, der svarer, til at reagere.

Du har påpeget gentagne gange, at du er meget erfaren og "kan det her". Intet i din trappekonstruktion tyder dog på, at det er tilfældet, men ok, har trappen holdt i 15 år, trods konstruktionsmanglerne, er det jo godt for dig, men en tråd på et åbent forum kan jo findes af nogen, der er på vej til at bygge en trappe, og da er det vel godt, hvis det påpeges, hvordan man burde have bygget den.

Så må jeg sige, at du udtrykker dig unødvendigt ubehageligt. Der er ingen grund til at gå i forsvarsposition. Kan ikke se, at noget af de svar, du har fået, er i nærheden af at være ubehagelige.

En bedre/alternativ måde at håndtere indlæg, som du ikke synes, du har gavn af, eller som irriterer dig, eller som du simpelthen ikke kan lide, ville jo være at blot ignorere dem.

Bare en tanke.

• Synes
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Skriv inga fler svar riktade till mig för jag lämnar och kommer inte att läsa.
Hvorfor kan du lide noget, du ikke har læst?

En skärmdump av ett forum inlägg där en användare diskuterar en tråd om att limma en sprucken bräda och ger kritik på konstruktionen av trappor.

• Synes
  • Haha
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 sagde:
Jeg tror både TS og andre, der følger tråden, vil tænke sig om en ekstra gang, inden de beder om råd her igen.
Hvis vi ser bort fra din ironi, så er der måske en grund til eftertanke, før man svarer, som TS har gjort, ikke sandt? At undgå at komme i polemik og forsvare noget helt åbenbart tosset og komme med opdigtede anklager om nedladende epitetter? Det har alle, der har læst tråden nok taget til sig, tror jeg. Jeg synes, det var godt, at TS viste sin trappe, hvem f-n har ikke bygget noget, der er tosset? Det er vel ikke hele verden? Det er dog synd, at han reagerer, som han gjorde; det er der virkelig ikke grund til. Men folk reagerer forskelligt, folk er forskellige. Så der er noget at lære af tråden på flere niveauer.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Uforskammen ligger snarere i, at du valgte en ret 'nedladende' tone, hvilket du igen gør ved at relatere til Knohult. Indlæg med sådanne elementer er 'trolling' og hører ikke hjemme i noget forum. Jeg har været på Internettet siden begyndelsen og netop fora med folk at dryfte ting med er noget af det mest nyttige, der findes. Den etikette jeg foretrækker er, at man udbreder sig om det konkrete spørgsmål, der stilles. Det forhindrer naturligvis ikke, at man reflekterer over emnet. Uanset byggestandarder etc. (som jeg f.eks. respekterer, da jeg laver løsninger for mig selv og har været i kontakt med gennem flere års arbejde i byggebranchen) kan man også indse, at noget fungerer fint, selvom man 'bryder' mod en eller anden 'lov' om udhæng osv. Og tro mig. Denne trappe indebærer ingen som helst risiko for nogen, ud over den risiko en trappe i sig selv indebærer for, at nogen tager et forkert skridt. Jeg er faktisk ikke en idiot, der ikke aner, at dette måske kan der være risiko for at trin går i stykker, når folk går på dem. Tror du ikke, at jeg efter 15 år i s fald ville begynde at bekymre mig. Den ulykke, der indtraf, var en overvældende kraft langt over 15 års trampen af voksne personer, og min ambition er ikke, at trappen skal kunne klare ekstreme vægte, der smækker ned. Hvis jeg på noget tidspunkt skulle opdage den mindste svaj, ville jeg straks tage mig af det og tage de nødvendige foranstaltninger. Sagen er, at jeg har dømmekraft nok til det, og denne trappe vil leve længe i sin nuværende stand, men skal repareres på grund af en ulykke. DET er formålet med at bruge forummet - at høre om nogen har erfaring med at øge kendskabet til lim i dette tilfælde er relevant for det, spørgsmålet handler om. Ok, hvis nogen vil påpege, at det ifølge teorier er 'forkert', men man kan måske også respektere, hvor vidt dette er tilfældet for denne trappe uden at have taget et skridt på den for at mærke, hvor stabil den er. For det er den. Der er en underliggende drift for at 'fortælle' andre, at de ikke har viden på niveau med en selv, men det er respektløst at afvise andres erfaringer - uanset om man har læst alle byggebestemmelser i verden.

Jeg vil ikke reflektere yderligere over det 'livsfarlige' ved at bruge denne trappe, fordi jeg ved, at den er sikker. Hvis noget føltes usikkert ud over, at de trin, jeg har brug for at fikse, skulle have samme styrke som resten af trappen, ville jeg forstå, at jeg havde gjort en fejl i konstruktionen. Men der er, som sagt, ingen som helst grunde eller oplevelser at bekymre sig om. Så read my lips: Jeg vil beholde denne trappe, da den er fuldstændig sikker og stabil, og hvis den senere skulle antyde noget andet, vil jeg tage de nødvendige skridt. Derefter er det op til enhver at bygge trapper i overensstemmelse med alle byggeretningslinjer, fuld respekt for det. Til gengæld kræver jeg respekt for min opfattelse af, at denne trappe er 100% sikker. Jeg har tilstrækkelig erfaring og dømmekraft til at fastslå det.

Dermed slut på min diskussion om trappens sikkerhed. Jeg testede en løsning (selvfølgelig inden jeg derefter fuldførte), som virkede, og empirisk 'forskning' viser, at man sagtens kan have en stabil trappe, selvom nogle cm her eller der afviger fra visse normer. At jeg kan stå længst ude på trinene og kaste uden at noget overhovedet svajer, fortæller mig, at dette holder for at gå op og ned ad i mange år fremover.

Jeg er meget taknemmelig for indlæg, der giver mulighed for at opnå et optimalt resultat for at reparere trinene (og udskiftning af trin er i mine tanker, hvis limningen ikke bliver god). Fora har en tendens til at oversvømmes med indlæg, der IKKE behandler emnet i overskriften, og emner sporer sig derfor ofte ud. Forumtråde, der holder sig til emnet, er de mest nyttige.

Tak for den viste respekt! ;)
Hej! Med al respekt synes om tanken, og den er interessant, hvis der findes lim, der holder ud fra et limperspektiv. Men det er dog interessant at vurdere rimeligheden i visse tiltag, og når en alternativ løsning kan være passende. Er originaltræet vigtigt at beholde af en eller anden grund, er limen ekstra interessant. De, der læser på fora med lignende brudte trappetrin, bør dog overveje forskellige alternativer, før limning overvejes. Følg venligst op med indlæg, hvordan reparationen skrider frem. Gerne med billeder. Her er meget at lære! Der er også mange relevante spørgsmål, som folk tænker over. Hvorfor er det valgte design lavet? Hvorfor ikke udskifte brættet og vælge limtræ? Indlægget har, efter kommentarerne at dømme, givet flere spørgsmål end svar indtil nu.

Senest redigeret:
  • Synes
DanMicke
  • Laddar…
C
S Skyflakes sagde:
Med al respekt synes om tanken og den er interessant om det findes lim som holder fra et limperspektiv.
Det fastsloges allerede i indlæg #4 at almindelig hvidlim er stærkere end træet. Derefter er der blevet diskuteret frem og tilbage om limfugens pasform, men bortset fra det er alt som i sammenhængen er interessant vedrørende limmets styrke allerede sagt på side 1 i tråden.

Så ikke så mærkeligt at det sidenhen er sporet ud i at handle om den utilstrækkelige konstruktion.

Jeg begynder selv at undre mig over, om det snarere handler om et socialt eksperiment / trolling...

Suk af a
S Skyflakes sagde:
Hej! Med al respekt synes om tanken og den er interessant om der findes lim som holder ud fra et limpenspektiv. Men det er alligevel interessant at vurdere rimeligheden i visse tiltag og når en alternativ løsning kan være passende. Er originaltræet vigtigt at bevare af en eller anden grund så er limningen ekstra interessant.
De som læser på fora med lignende brudte trin bør dog overveje forskellige alternativer før limningen overvejes.
Følg gerne op med indlæg om hvordan reparationen skrider frem. Gerne med billeder.
Her er meget at lære! Der er også mange relevante spørgsmål som folk tænker.
Hvorfor valgte design er lavet? Hvorfor ikke bytte brættet og vælge limtræ. Indlægget har ifølge kommentarerne givet flere spørgsmålstegn end svar indtil videre.
Ser at det bearbejdes videre om min manglende evne og karakter. Skønt at være tryg i sig selv i de situationer. Men logger ind for at kommentere dit relevante indlæg samt har kontakt (som også er blevet træt af tråden) i private beskeder som jeg logger ind for at kommunikere.

Som jeg har sagt er ambitionen bare at teste om trinet kan genoprettes med lim for at bevare samme slid som øvrige trin og hvis jeg ikke er tilfreds med resultatet så skifter jeg hele trinet. Angående designet udtaler sig folk som ikke har en anelse om forudsætningerne for løsningen. Udgangspunktet er selvfølgelig hvilken højde trappen skal nå, hvor meget plads mod 'entréen' der kræves da der er en muret væg hvor man går op og ned samt hvor mange trin man da behøver for at have en behagelig oplevelse af at gå i den.

Ambitionen som sagt en 'flydende' trappe med luftigt indtryk derfor de to vanger i midten med lidt afstand for at udvide anliggen. Med den hældning som krævedes havde man slået tæerne i bjælkerne uden den lille fræsning/nose og var selvfølgelig bevidst om at det blev et kraftigt overhæng. Jeg lavede derfor test og med de valgte fastgørelser blev trinet stift uden at svigte selv når jeg stod ude på kanten. Havde tanker om indfasede jern men de var ikke nødvendige. Der er for øvrigt lidt billeder fra selve byggeriet men det lægger jeg IKKE ud her ;). Det var stabilt nok og har som jeg har gentaget været lige så stabilt i alle år. Jeg havde plugget og selvfølgelig fandtes der trappebygningsnormer jeg brød, men man kan også anvende egen dømmekraft hvis noget fungerer. Hvis jeg mod forventning skulle stille krav om faldende tunge genstande så havde jeg bygget en klumpigere og i værelsesmiljøet uskønne trappe, men syntes ikke det var nødvendigt. Men i det henseende jeg ER en idiot er det ikke at have med hjernen når man skubber en håndvægt fra stativet udenfor når man maler vinduer. Jeg pligter med at skaffe lidt mere arbejde. Didn't expect a kind of Spanish Inquisition ;)

Blev meget tilfreds med resultatet da det blev præcis den trappe jeg ønskede. Den er smuk, stabil kan slippe op en Monstera mod overetagen i trappehullet. Meget tilfreds med den antikke malingsteknik med limfarve tonet med lidt kimrøg og derefter trasgnubbet med hvid linolie maling. Bliver en stenhard overflade men en glød i den lidt uldne farve.

Jeg tager mig til panden da jeg ser kommentarer som forudsætter at man er en fuldstændig idiot. For nylig fik jeg at vide at fladjern på højkant bærer mere end dem jeg monterede. Desuden at de var for dyre! De var megabillige men hvorfor ikke smide lort når man kan tilsyneladende? Suk! Mine fladjern forresten og er for at styrke op men også for at mod den bjælke trappen hviler være vinklet til lodret indfaset position og der sidder så skruvboltene som fastgør vangerne.

Håber du fik lidt bedre indblik i hvorfor designet blev som det blev og de valg jeg fik gøre. Svarer som sagt på dem der stiller relevante spørgsmål i den udstrækning jeg finder sådanne. Men med en shitstorm der aldrig synes at tage slut er der langt mellem disse så derfor har jeg mere eller mindre givet op med at åbne og kigge. For trættende. Men når jeg har tid til at begynde så lover jeg at vende tilbage med en eller anden form for rapportering om hvordan det gik. Har fået tips om at Titebond III kan være det stærkeste trælim men må bestille det da det ikke findes i de almindelige bygg-og-alt-mellem-himmel-og-jord-varehuse.

• Synes
Teacer
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Men når jeg har tid til at begynde, lover jeg at vende tilbage med en form for redegørelse for, hvordan det gik.
Tak, det ville være interessant at se, om det var muligt at reparere et trin (bræt) med lim, som er blevet udsat for en sådan knækning, og samtidig få det godt. Man vil jo ikke have en revne tilbage efter reparation, der eventuelt kan give splinter i foden, når man går på trappen.

• Synes
DanMicke
  • Laddar…
R roli sagde:
Tak, det ville være interessant at se, om det kunne lade sig gøre at reparere et trin (bræt) med lim, der var blevet udsat for en sådan knækning, og samtidig få det godt.
Jeg tror absolut, at det kan blive næsten lige så godt, som det var før, at hantlen faldt. Jeg har, som jeg skrev tidligere, repareret et ret spinkelt havemøbel, hvor en bærende del "knækkede brutalt", efter at en "fastskrue" havde givet sig. Den holder til voksne i dag, mere end ti år senere, og reparationen ses ikke, medmindre man virkelig ved, hvad man leder efter.

D DanMicke sagde:
Her er min hjemmebyggede trappe, som jeg godt kan lide og håber at fikse efter det fatale, der skete, samt billeder af revnen. Håber det ser muligt ud? [billede] [billede] [billede]
Det er bare at lime med trælim og spænde sammen med en tvinge under tørringen, så holder det lige så godt som de øvrige trin i din trappekonstruktion.
Men som nogen sagde, og som du som snedker ved, så er almindelig hurtigtvoksende fyr, og særlig når det bliver ældre, ret skrøbelig langs fibrene, og du har et ret stort fremspring, hvor dine 22mm planker ikke har nogen støtte.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Så er det, og jeg har forklaret behovet for udspringet over 'tilladte' grænse, men testede til tilfredshed, før jeg gennemførte projektet. Korrekt at alder på sigt kan gøre det svagere, men mistænker at den daglige brug gør, at en forskel i svigt vil blive bemærket. Da må man selvfølgelig være opmærksom. Men 15 år er som sagt gået uden nogen forringelse. Hantlen som styrtede ned var way over al normal belastning, så den er fuldt forståelig.

PS. Muligvis kan behandlingen med vitlinolja have tilført lidt i træet, som kan forlænge levetiden.

Hvad lavede du for øvelse med håndvægten i trappen?

raveper raveper sagde:
Hvad lavede du af øvelse med håndvægten i trappen?
Står i et af indlæggene, men jeg skal være venlig nok til ikke at henvise dertil i virvaret af indlæg. Den usandsynlige ulykke, hvor hjernen gled et øjeblik. Har stillads på ydersiden og renoverer facade samt to øvre indadgående vinduer. Havde delt og malet med linolie mellem ruderne og havde brug for at have dem åbne og luftige, så for at de ikke skulle blæse op stillede jeg en håndvægt i det 40cm dybe vinduesindhak. To dage senere var jeg på ydersiden og malede. Pressede lidt for at komme til med penslen uden at tænke på, hvad jeg havde stillet der, så... Så snart jeg hørte braget (der var 3 m til trinnet) indså jeg fejltagelsen. Nej, eventuelle øvelser med mine håndvægte udfører jeg trygt stående på gulvet. De er gode til meget andet. F.eks. at banke et stykke kød ud til en snitzel - men der plejer jeg at bruge min 15kg håndvægt ;)

• Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
Der findes 100 andre måder at lave en trappe på det sted og stadig have en fungerende trappe. I dit tilfælde handler det udelukkende om en idé om, hvordan du vil have, at den skal se ud.
At du desuden har arbejdet inden for byggeri, gør hele situationen bare skræmmende.
Du vil have flydende trin, og så vælger man et passende materiale, f.eks. helsvejsede trin i stål, som man ved holder og kan klare belastning over tid.
Man vælger ikke de billigste udendørs panelbrædder fra den nærmeste byggemarked.
At få tæerne 5cm under trinnet er en umulighed, du tager simpelthen fejl i det, du siger, at du har testet og slået tæerne, eller har jeg misset noget, er trappen vandret med lodrette trin?

Jeg undrer mig over, hvilke andre projekter du har gang i, at bygge en cykel om til en rumraket? Fortæl gerne, hvordan det går.
15 år senere er den næsten færdig?
Dumme kommentarer får dumme svar.

• Haha
Thomas59
  • Laddar…
Tipset om lim og limknægt i indlæg #18 men nu er jeg splittet om jeg skal sniffe limet eller finde popcornene frem :thinking:

• Synes
-MH- og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.