831 læst ·
3 svar
831 læst
3 svar
Det klassiske spørgsmål: bærende eller ikke bærende?
Hej forum!
Jeg er stødt på det evige byggetema: skal jeg bekymre mig om en bærende væg – eller er det bare en almindelig skillevæg?
Fakta om huset:
- Byggeår 1960'erne
- Mexitegl, 89 kvm plus kælder
- Taghældning 27°
Ifølge originaldokumenter: ingen bærende indvendige vægge
Tegningerne viser W-spær
Men virkeligheden: mine spær ser ikke helt ud som på tegningen (se billede).
Spørgsmålet: er væggen jeg vil rive faktisk bærende trods alt, eller er det bare en almindelig væg der tror den er mere betydningsfuld end den er?
Jeg ved at ingen kan sige 100% via nettet, men jeres erfaringer, tips og gæt værdsættes virkelig – især hvis nogen har været i samme situation med 60'er huse og "egen tolkning" af tegninger.
Jeg er stødt på det evige byggetema: skal jeg bekymre mig om en bærende væg – eller er det bare en almindelig skillevæg?
Fakta om huset:
- Byggeår 1960'erne
- Mexitegl, 89 kvm plus kælder
- Taghældning 27°
Ifølge originaldokumenter: ingen bærende indvendige vægge
Tegningerne viser W-spær
Men virkeligheden: mine spær ser ikke helt ud som på tegningen (se billede).
Spørgsmålet: er væggen jeg vil rive faktisk bærende trods alt, eller er det bare en almindelig væg der tror den er mere betydningsfuld end den er?
Jeg ved at ingen kan sige 100% via nettet, men jeres erfaringer, tips og gæt værdsættes virkelig – især hvis nogen har været i samme situation med 60'er huse og "egen tolkning" af tegninger.
Meget lig tegningen (og spørgsmålet) i denne tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-sjoenk-taket-tog-ner-innervaegg.558173/
Måske du kan få nogle nyttige oplysninger derfra? Selvom tagspærene måske ser ud som på tegningen i modsætning til din situation.
Måske du kan få nogle nyttige oplysninger derfra? Selvom tagspærene måske ser ud som på tegningen i modsætning til din situation.
Klik her for at svare